Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Vaše příští auto už nebude mít reproduktory. A přesto bude hrát lépe
26.6.2017 | Marek Bednář | Přidat příspěvek
Tvrdí to alespoň jeden z největších dodavatelů automobilových komponent vůbec. Řešení ukáže už ve Frankfurtu, sériová výroba nemá být daleko.
Když si dnes kupujete nové auto, máte na výběr z několika verzí audiosystémů. U levných aut jde jen o počet reproduktorů, u dražších o systémy jako Canton nebo JBL, u prémiových padají i jména jako Bang & Olufsen, Burmester nebo Harman/Kardon. A jim odpovídající částky, klidně ve statisících korun.
Samozřejmě, kvalita zvuku tomu odpovídá, pořád se ale bavíme o řešení spoléhající na různý počet různě koncipovaných reproduktorů, které jsou ve většině případů vidět. Firma Continental ale říká, že vyvinula řešení, které díla všech těchto renomovaných značek předčí, a to přes fakt, že její systém nemá jediný tradiční reproduktor. A nejde o hudbu budoucnosti, ukáže ho už za pár měsíců s cílem jej vyrábět.
Continental totiž zcela změnil zaběhnutá pravidla a použil principy dynamiky zvuku z hudebních nástrojů, např. z houslí, na panely interiéru automobilu. To znamená, že systému je reproduktorem v podstatě celý interiér auta.
Běžný reproduktor funguje tak, že pomocí cívky rozkmitává membránu v patřičné frekvenci, kterou lidské ucho vnímá jako zvuk o určité výšce. Continental podobné cívky připevnil na panely interiéru a udělal z nich ozvučnice. Jistě muselo být upraveno i jejich uchycení na karoserii, aby umožňovalo kmitání, ovšem o tom se ovšem dosavadní zprávy nezmiňují.
Stejně jako u běžných reproduktorů, kde jsou různé frekvence hrány různými měniči, jsou různé interiérové panely vhodné pro různé frekvence. A-sloupky např. můžou fungovat jako výškové reproduktory, výplně dveří zase jako středové. „Podobně jako u reproduktorů, velké plochy, jako třeba stropnici nebo plato pod zadním sklem sedanu, používáme pro generování nízkých frekvencí,” vysvětlil Dimitrios Patsouras, šéf centra NVH (Noise, Vibration and Harshness, tj. hluk, vibrace a hrubost) u divize Continental Engineering.
Výsledky se dostavily - novináři, kteří už měli s touto novinkou čest, říkají, že její zvuk je řádově lepší, než jaký jsou schopni nabídnout i ti nejrenomovanější výrobci klasických reproduktorů. Auto, ve kterém měli možnost tuhle novinku vyzkoušet, bylo vybaveno také prémiovým audiosystémem Burmester pro možnost přímého srovnání. Jak v přehrávání klasické hudby, tak i popu a rocku byla novinka mnohem, mnohem lepší.
Continental i při této prezentaci potvrdil, že audiosystém je připravený pro sériovou výrobu. Představit by se měl letos v září na frankfurtském autosalonu; kdy se následně dostane do výroby a která značka ho nabídne jako první, spekulovat zatím nebudeme, ale čekali bychom něco z Německa.
Zbývají dvě otázky, které zodpoví snad Frankfurt, spíš ale až první osobní zkušenost s touto novinkou - jednak, jak na tom bude životnost interiéru, když bude spousta jeho panelů cíleně vibrovat. A jednak, jakým způsobem a s jakým úspěchem bude zajištěno, aby loketní opěrka ve dveřích nevibrovala, protože na membránu reproduktoru byste si běžně loket neodložili. To jsou ale detaily, které jistě napadlo řešit Němce, jejich nápad zní každopádně zajímavě - možná jsme na prahu revoluce v automobilových audiosystémech, která tento svět během pár let obrátí vzhůru nohama.
Takto Continental naznačuje, jak mají brzy fungovat audiosystémy v autech - bez reproduktorů a přesto lépe než dnes
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Špatný den v práci? 24letý zaměstnanec roztřískal při projížďce Ferrari za 76 milionů Kč, splácet ho může po zbytek života
23.4.2024 - V Polsku po nehodě vzplanul luxusní elektromobil tak, že ho po chvíli nepoznal ani majitel, po uhašení se vzňal znovu
21.4.2024 - Pagani Utopia málem dostálo svému jménu, zámožný majitel s ním během povodní vjel do vody
20.4.2024
Nejčtenější články
- Nejlevnější Mercedes-AMG GT v prodeji stojí míň než lepší škodovky, dojem s ním uděláte milionový
26.3.2024 - Oblíbené Hyundai i30 dostalo místo nové generace druhý facelift, i Korejci radši přešlapují na místě
26.3.2024 - Stellantis propustil dalších 400 lidí, otevřeně říká, že je to kvůli elektromobilům
26.3.2024 - Hned tři oblíbené německé sporťáky končí bez nástupce. Lidé by je chtěli dál, prodávat se ale dál nesmí
26.3.2024 - Specifický přístup k elektromobilům se BMW bohatě vyplácí, pochybovači aspoň prozatím ostrouhali
26.3.2024