Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Vaše příští auto už nebude mít reproduktory. A přesto bude hrát lépe
26.6.2017 | Marek Bednář | Přidat příspěvek
Tvrdí to alespoň jeden z největších dodavatelů automobilových komponent vůbec. Řešení ukáže už ve Frankfurtu, sériová výroba nemá být daleko.
Když si dnes kupujete nové auto, máte na výběr z několika verzí audiosystémů. U levných aut jde jen o počet reproduktorů, u dražších o systémy jako Canton nebo JBL, u prémiových padají i jména jako Bang & Olufsen, Burmester nebo Harman/Kardon. A jim odpovídající částky, klidně ve statisících korun.
Samozřejmě, kvalita zvuku tomu odpovídá, pořád se ale bavíme o řešení spoléhající na různý počet různě koncipovaných reproduktorů, které jsou ve většině případů vidět. Firma Continental ale říká, že vyvinula řešení, které díla všech těchto renomovaných značek předčí, a to přes fakt, že její systém nemá jediný tradiční reproduktor. A nejde o hudbu budoucnosti, ukáže ho už za pár měsíců s cílem jej vyrábět.
Continental totiž zcela změnil zaběhnutá pravidla a použil principy dynamiky zvuku z hudebních nástrojů, např. z houslí, na panely interiéru automobilu. To znamená, že systému je reproduktorem v podstatě celý interiér auta.
Běžný reproduktor funguje tak, že pomocí cívky rozkmitává membránu v patřičné frekvenci, kterou lidské ucho vnímá jako zvuk o určité výšce. Continental podobné cívky připevnil na panely interiéru a udělal z nich ozvučnice. Jistě muselo být upraveno i jejich uchycení na karoserii, aby umožňovalo kmitání, ovšem o tom se ovšem dosavadní zprávy nezmiňují.
Stejně jako u běžných reproduktorů, kde jsou různé frekvence hrány různými měniči, jsou různé interiérové panely vhodné pro různé frekvence. A-sloupky např. můžou fungovat jako výškové reproduktory, výplně dveří zase jako středové. „Podobně jako u reproduktorů, velké plochy, jako třeba stropnici nebo plato pod zadním sklem sedanu, používáme pro generování nízkých frekvencí,” vysvětlil Dimitrios Patsouras, šéf centra NVH (Noise, Vibration and Harshness, tj. hluk, vibrace a hrubost) u divize Continental Engineering.
Výsledky se dostavily - novináři, kteří už měli s touto novinkou čest, říkají, že její zvuk je řádově lepší, než jaký jsou schopni nabídnout i ti nejrenomovanější výrobci klasických reproduktorů. Auto, ve kterém měli možnost tuhle novinku vyzkoušet, bylo vybaveno také prémiovým audiosystémem Burmester pro možnost přímého srovnání. Jak v přehrávání klasické hudby, tak i popu a rocku byla novinka mnohem, mnohem lepší.
Continental i při této prezentaci potvrdil, že audiosystém je připravený pro sériovou výrobu. Představit by se měl letos v září na frankfurtském autosalonu; kdy se následně dostane do výroby a která značka ho nabídne jako první, spekulovat zatím nebudeme, ale čekali bychom něco z Německa.
Zbývají dvě otázky, které zodpoví snad Frankfurt, spíš ale až první osobní zkušenost s touto novinkou - jednak, jak na tom bude životnost interiéru, když bude spousta jeho panelů cíleně vibrovat. A jednak, jakým způsobem a s jakým úspěchem bude zajištěno, aby loketní opěrka ve dveřích nevibrovala, protože na membránu reproduktoru byste si běžně loket neodložili. To jsou ale detaily, které jistě napadlo řešit Němce, jejich nápad zní každopádně zajímavě - možná jsme na prahu revoluce v automobilových audiosystémech, která tento svět během pár let obrátí vzhůru nohama.
Takto Continental naznačuje, jak mají brzy fungovat audiosystémy v autech - bez reproduktorů a přesto lépe než dnes
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Tesla nakonec propouští i v Evropě, 300 lidí může čekat, že je v pondělí už nepustí do práce
před hodinou - Vrcholný Lucid zvládá i v reálu stovku pod 2 s. Je rychlejší než Bugatti, přitom je to pořád rodinné auto za zlomek ceny
včera - Zákazníci masivně ruší objednávky na auto od Xiaomi, které za cenu Škody nabízí vzhled i dynamiku Porsche
17.4.2024
Nové na MotoForum.cz
- Indian Scout 2025: s novým motorem SpeedPlus 09:00
- Kromě Pedrosy také wild card do MotoGP pro Savadoriho a Bradla v Jerezu 08:39
- Na čele YART Yamaha včera 20:02
- Změna jezdce: Acosta místo Millera zatím dle KTM nepřipadá v úvahu včera 14:27
- Jarní cena Brna otevře tuzemskou motocyklovou sezónu. včera 10:00
Nejčtenější články
- Nové prodejní a servisní centrum Porsche v Nizozemsku je hotové, otevřít ale nemůže, není pro něj elektřina
20.3.2024 - Sbohem, elektřino. Nový Fiat 500 po 4 letech v prodeji dostane spalovací motor, elektrická verze propadla
21.3.2024 - Trojice zlodějů se pokusila vzít majiteli luxusní Bentley přímo na parkovišti. Ten se nedal, bojoval a zvítězil
21.3.2024 - VW už teď kapituloval. Ví, že neprodá dost elektromobilů, aby splnil limity CO2 v EU v roce 2025, chce úlevy
21.3.2024 - Bizarní, nepřitažlivé a nedodělané. Zdrcující recenze CR je pro kolabující Fisker asi poslední ránou, bankrot bude vysvobození
21.3.2024
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva