Vědci našli mrazivě nenápadný způsob, jak donutit autopiloty klidně i nabourat

Budoucnost možná patří autonomnímu řízení, než se tak ovšem stane, budou se muset automobilky vypořádat s mnohými riziky. Třeba i s tímto.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Zajímavosti

Vědci našli mrazivě nenápadný způsob, jak donutit autopiloty klidně i nabourat

5.8.2017 | Petr Miler | Přidat příspěvek

Vědci našli mrazivě nenápadný způsob, jak donutit autopiloty klidně i nabourat

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Budoucnost možná patří autonomnímu řízení, než se tak ovšem stane, budou se muset automobilky vypořádat s mnohými riziky. Třeba i s tímto.

Zrovna tento týden nám Mercedes dovolil nahlédnout pod pokličku příprav jeho systémů autonomního řízení. Šéf vývoje v kostce řekl, že automobilka je s vývojem docela daleko a v řádu jednotek let by mohla přijít se systémem, který auta skutečně dokáže samostatně řídit. Potíží je ovšem krom fungování v méně obydlených místech také cena za veškerou nezbytnou techniku, která autopilotům nedovolí větší rozšíření nejspíše ještě po další dekádu či dvě.

To jsou ale stále jen dvě z výzev, se kterými se musí společnosti vyvíjející autopiloty potýkat - tedy vůbec nalézt řešení, které autonomní řízení umožní a zároveň je dovolí dostat do prodeje za přijatelnou cenu. I když se ovšem obojí zadaří, budou výrobci vystaveni i dalším nepříjemnostem. A možná zneužití systému patří mezi ně.

Když se něco takového řekne, většina lidí si představí hackera, který na počítači hledá cesty, kterak narušit proud informací vedoucí třeba ze serverů automobilky k vozu samotnému a nasměruje jej do nejbližšího stromu. Takové riziko pochopitelně existuje, jsou tu ale i jiná, méně zřejmá, která mohou vést ke stejnému výsledku.

Na jedno z nich nás upozorňují vědečtí výzkumníci z washingtonské univerzity, kteří analýzou toho, jak autopiloty vnímají svět kolem sebe, přišli na způsob, jak dokonale zmást jejich vnímají značek okolo silnic. Ty jsou pro ně jedním z důležitých a v dohledné době zřejmě nenahraditelných vstupů - značky je zkrátka třeba „přečíst”, spousta z nich není zanesena v žádných mapách a nelze je vnímat ani nijak jinak. Je to jeden ze vstupů, který bude k dispozici lidským i „počítačovým” řidičům a má-li fungovat, musí jej všichni interpretovat stejně. A to se právě u značek stát nemusí.

Pochopitelně, každého jistě napadlo „dát na značku pytel” a problém je na světě. Jenže toho si každý snadno všimne - člověk na to bude reagovat nejistotou a také autopilot v případě nečitelné značky zvolí určenou náhradní strategii, kterou může být v krajním případě klidně i zastavení. Výzkumníci ale našli způsob, jak vskutku jednoduše a nenápadně pozměnit značku tak, aby výsledek člověk ignorovat jako nesmysl či graffiti a autopilot jako docela jinou značku, kterou se prostě začne řídit.

Stačilo pár vytištěných nálepek na domácí tiskárně a už se jelo. Výzkumníci analýzou toho, na co se autopiloty při rozeznávání značek soustřeďují, dokázali pár opravdu nenápadnými papírky změnit třeba vnímání značky „Stůj, dej přednost v jízdě” na rychlostní limit 45 mil v hodině. Pochybujeme přitom, že takových nálepek na značce si někdo z řidičů ostatních aut všimne a rizika ignorace „stopky” jistě nemusíme dlouze vysvětlovat.

Podobně zafungovaly i nápisy „LOVE HATE” znovu na „stopce” vytvářející dojem graffiti nebo pouhé rozostření šipky na další značce na fotkách níže. A pokud máte pocit, že něco takového může autopilot zmást jen někdy, nějak a ne moc, pak se mýlíte - v 73,3 procentech případů rozeznaly systémy testovaných vozů značku stop jako rychlostní limit.

Je to nepochybně pozoruhodný způsob, jak přivézt systémy autonomního řízení do úzkých. Zmást lze tedy jistě i člověka, ale ne tak snadno a nenápadně, je to přece jen inteligentní tvor vnímající situaci o dost komplexněji. Autoři studie, kterou si celou můžete stáhnout z Arxiv.org, pak dodávají, že právě co nejkomplexnějším vnímáním reality budou muset automobilky a další firmy těmto rizikům čelit - pokud se kdykoli budou spoléhat jen na jeden informační vstup, mohou být snadno zmateny. I bez toho, že by jejich systémy někdo přímo narušil.

Řešení těchto patálií bude ovšem znamenat jediné - více času na vývoj. Desinterpretaci značek lze zabránit například mapami, kde budou všechny značky zaneseny, ale kdo je vytvoří? A co když se značení změní? Je tu zkrátka ještě spousta otázek, na které neznáme odpovědi a je naivní se domnívat, že budou nalezeny v řádu let. Pokud někdo bude chtít tak rychle dostat plně autonomní řízení do provozu, bude nutně riskovat - třeba i problémy, které nastiňují autoři této studie...


Vědci našli mrazivě nenápadný způsob, jak donutit autopiloty klidně i nabourat - 1 - Zmateni autopilotu vyzkumnici UW 01Vědci našli mrazivě nenápadný způsob, jak donutit autopiloty klidně i nabourat - 2 - Zmateni autopilotu vyzkumnici UW 02Vědci našli mrazivě nenápadný způsob, jak donutit autopiloty klidně i nabourat - 3 - Zmateni autopilotu vyzkumnici UW 03
Pro vás? Stopka s obrázkem, graffiti nebo skoro standardní směrová značka. Pro autopilot nicotná informace o limitu 45 mil v hodině

Zdroje: Car and Driver, stáhnout z Arxiv.org

Petr Miler

Diskuze Přidat příspěvek

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.

Živá témata na fóru

zobrazit vše