Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Viceprezident Kie otevřeně řekl, proč lidé kupují elektromobily, o planetu jim nejde
19.9.2019 | Petr Prokopec
Zákazníků elektrických aut není moc, ale existují. Proč taková auta kupují? Právě na toto téma se otevřeně rozpovídal Gregory Gillaume z Kie na základě rozsáhlého výzkumu.
Pokud přijde řeč na možné vlastnictví elektromobilu, pak se v anketách nemalé procento lidí obvykle vyjádří kladně. To není až tak překvapivé, neboť mnozí nemají problém s tím, aby relativně hlučný, ne až tak efektivní a ekologický spalovací agregát nahradila jednotka, od které lze očekávat jen ticho, vzhledem k výkonu zajímavou dynamiku a příznivý vliv na přírodu. Když ale přijde na koupi, do elektrického auta investuje málokdo.
Někteří to ale přesto dělají a okolí je obvykle má tendenci vnímat jako lidi s velkými ohledy k okolí a přírodě. U části lidí to jistě platit bude, zvláště na některých trzích, obecně to ale neplatí ani omylem - kvůli přírodě si elektrická auta nekupuje téměř nikdo, skoro všichni si je kupují pro peníze.
K takovému závěru dospěla Kia na základě dva roky trvajícího průzkumu trhu. „Lidé v Evropě v současné době kupují elektrická auta jen ve chvíli, kdy je to pro ně ekonomicky výhodné. Mysleli jsme si, že věří, že musí něco udělat pro planetu, ale po dvouletém studiu trhu víme, že tomu tak není. Hnací silou jsou opravdu jen peníze,“ uvedl v neobyčejně otevřeném prohlášení viceprezident značky Gregory Guillaume.
Narážel tím jednak na nižší provozní náklady, které ale mohou přijít ke slovu pouze tehdy, kdy pořízení elektromobilů zlevní všemožné dotace, systémy bonusů a malusů a podobná opatření. Elektromobily totiž díky tomuto způsobu mohou opravdu nakonec vycházet levněji než auta se spalovacím motorem. Typickým takovým příkladem je Norsko, kde se díky pobídkám dá často odmazat až polovina ceny. Země si přitom takovou politiku může dovolit zejména díky vývozu ropy, v podstatě tedy sice káže vodu, ovšem pouze proto, že vydělává na vínu.
I přes veškeré dotace však automobilky za zvyšující se prodeje elektromobilů příliš šťastné nejsou, na každém totiž prodělávají značnou sumu peněz. Nic jiného si ale bohužel nemohou dovolit kvůli stále přísnějším emisním normám. „Už nemůžeme prodávat pouze normální auta. S ohledem na aktuální emisní cíle potřebujeme, aby na šest nebo sedm benzinových či dieselových vozů připadl přinejmenším jeden elektromobil. A to jen kvůli limitům, které byly stanoveny pro začátek,“ dodává Guillaume s tím, že bude už jen hůře.
„Každé tři nebo čtyři roky se ovšem průměr, který bude každá značka potřebovat, aby prošla. Bude to tedy těžší a těžší. Cílem Evropské unie evidentně je plná elektrifikace,“ říká dále. Gillaume dále uvádí, že pokud se automobilky Bruselu nepodvolí, musely by přenést pokuty na zákazníky. Ti by následně museli za auta platit o 50 až 75 tisíc korun více. Je ale možné, že to bude pořád levnější než pořízení elektromobilu za standardní cenu bez podobného penále.
Gillaume je zároveň zástupcem další velké automobilky, který nedává přílišné naděje v rámci zlevnění elektromobilů. Stojí za tím hlavně baterie, jenž momentálně vyrábí jen pár společností. A ty nestíhají vykrývat ani aktuální objednávky, do budoucna tak lépe nebude. Zvláště když docházet mají vzácné kovy potřebné k jejich výrobě. V tomto ohledu ale Gillaume vidí jistou naději, neboť totéž bylo zmiňováno po několik desítek let v souvislosti s ropou.
Ovšem i tak nevidí v bateriové elektrifikaci světlo na konci tunelu, místo toho jsou takové elektromobily pouze přechodnou zastávkou směrem k vodíkové technologii. Ta ale bohužel aktuálně nemá takovou podporu. Gillaume přitom uvádí, že stávající změny jsou natolik masivní, že změní tvář celého průmyslu. Investovat je proto více než kdy jindy třeba chytře.
Je bohužel smutné, že si Brusel postavil hlavu, se kterou nepohne názor jediného odborníka. Aktuálně tak lze jako pozitivum vidět pouze tu skutečnost, že chystané elektromobily budou stylizovány více konvenčně, aby oslovily mainstreamové publikum. Dosavadní snahy o dramatický jiný styl byly totiž hnány tím, že majitelé elektromobilů se od vlastníků „špinavých aut“ chtěli více lišit. To ale již do budoucna nebude třeba, nic než elektrická auta jednoho dne v nabídce nebude. Nebo alespoň dle Bruselu být nemá.
Gregory Guillaume bateriovým elektromobilům příliš nefandí...
...považuje je pouze za nucený diktát Bruselu. Vozy jako Kia e-Soul jsou podle něj jen přestupní stanicí na nevyhnutelné cestě k vodíkové technologii
Zdroj: Car Advice
Bleskovky
- Cristiano Ronaldo protáhl své nové Ferrari za 47 milionů. Už ani neví, kolik jich má, i na takové si vydělá za pár dnů
včera - V Moskvě nafotili nové obrněné auto ruské policie. Ze zbraně proti „zlobivým” jde strach, i když stojí
včera - 50letý Čech musel Američanům ukázat, jak se bourá s Mustangem. Žasnou, auto nevinného řidiče trefil jako řízená střela
27.3.2024
Nové na MotoForum.cz
- Test Yamaha Niken GT: Všechno na Mars! 08:00
- Nicolò Bulega operován kvůli «arm pump» včera 23:18
- Místo Balaton Ringu se pojede v Estorilu? 27.3.2024
- Indian Riders Fest 2024: Back In Time 27.3.2024
- Vostatkovo zklamání v Barceloně 26.3.2024
Nejnovější články
- Ford zrušil dvě třetiny výroby svého klíčového elektromobilu poté, co ji dřív zkrouhnul o polovinu, třetina lidí má padáka
před hodinou - Kolabující Fisker fungoval v totálním chaosu. Nebral si od lidí peníze za auta, dokonce ani neví, kolik jich prodal
před 2 hodinami - Světovým autem roku je 2,5tunový elektromobil za 1,95 milionu, nejlepším sporťákem 2,3tunový elektromobil za 1,8 milionu Kč
před 4 hodinami - Lamborghini dalo po dekádách sbohem svému ikonickému logu, náhrada je nenápaditá a laciná
před 5 hodinami - Němci vyzkoušeli ojetý Mercedes C s 406 tisíci najetými km, stav auta po takovém zápřahu je dostal do kolen
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva