Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Víte, jak se správně vyslovují jména automobilek? Že třeba Mazda není mazda?
1.9.2016 | Marek Bednář | Přidat příspěvek
(+ videa) Jistě si vzpomenete, jak Hyundai všem říkalo, že je „hjóndé”. Není to jediná značka, co se v jejím „mateřském” jazyce vyslovuje jinak.
Podobně jako znaky automobilek mají i jejich jména nějaký historický původ. Někdy je to jednoduché, jde o příjmení zakladatelů či významných majitelů, jako v případě Porsche, Ferrari nebo Škody, jindy jde o trochu tajemnější zkratky či spojení jako třeba u Alfy Romeo, Audi či Fiatu. Leckdo si ale může klást otázku, jak ono jméno vyslovit.
Většinu jmen automobilek jsme si zvykli číst prostě tak, jak je vidíme, ať už je jejich původ jakýkoli. Často neuděláme chybu, Ferrari se čte prostě „ferrari”, i když Ital bude klást důraz na jiné slabiky. Takový Citroën je ale pro lidi obvykle „citroen”, i když se to francouzsky čte docela jinak. V jiných případech se pak snažíme originální výslovnost alespoň napodobovat, a tak většina lidí přečte Peugeot jako „pežot”, i když dokonale správně to také není. Otrocky „peugeot”, „porsche” nebo „lancia” řekne asi málokdo. A pokud to udělá, bude i u relativně málo vzdělaných lidí za burana.
Řekli bychom, že tento přístup je přirozený a ani lidé ovládající „mateřské jazyky” automobilek nebudou říkat na veřejnosti třeba „pežó”, protože by byli buď terčem nepochopení nebo výsměchu. Ostatně, všichni máme na paměti, když se značka Hyundai snažila naučit české zákazníky vyslovovat její jméno správně - „hjóndé”, nikoliv „hjundaj”. Když někdo dnes říká „hjondé”, zpravidla jde o ty, kteří dříve říkali „hnůjdaj” - je to znovu jen posměšné.
To ale neznamená, že se nemá smysl zajímat o to, jak se jméno té které značky správně čte. Nejnověji se o to zajímali Britové, jejichž výslovnost některých značek je také kuriózní, jak ukáže první video níže. Je pochopitelné, že BMW budou číst „bí-em-dabljů”, protože W se prostě v angličtině vyslovuje „dabljů” a proč tady dělat výjimky. Asi nic, nad čím bychom se pozastavili, ovšem hovořit o Hyundai jako o „haj-un-daj” musí člověku ovládajícímu angličtinu a němčinu nutně vytvořit v hlavě pomyšlení na frázi „ahoj a zemři”, což pro Korejce také není zrovna krásné.
I toto je ale přirozené - je to prostě jen výslovnost v daném jazyce. Pokud ale chceme vědět, jak se to či ono jméno čte skutečně, nezbývá než poslechnout si rodilé mluvčí na přiložených videích. To první a nejnovější vytvořili u britského Carwow, které se zabývá zprostředkováváním prodeje nových aut s co nejlepšími cenami. Ukazuje několik automobilek a nabízí poměrně unikátní srovnání, protože každé jméno po Britovi vysloví rodilý mluvčí jazyka země, odkud značka pochází.
Pozoruhodné je, že česká výslovnost je často velmi podobná té, kterou předvádějí rodilí mluvčí. Jsme tedy „realitě” rozhodně blíže než Britové, možná i proto, že dost z probíraných značek je německých a k Německu máme tak nějak přirozeně blíže. Některé výslovnosti ale přece jen překvapí. Mazda se zdá být „jasně mazda”, skutečná výslovnost je ale „ma-zu-da”, s „u” navíc.
Na dalším videu se můžeme podívat, jak Ital vyslovuje jména italských aut. Tentokrát ovšem nejen značek, ale také modelů. Je tu spousta známých aut od Alfy Romeo přes Ferrari a Maserati až po Lancii, u které se dozvídáme, že Deltě HF Integrale se v Itálii říká Deltona. Zajímavé jsou třeba Alfy typu 4C a další vozy s podobnými jmény - „kvatro-čé” u nás neřekne snad ani ten největší italofil. Bohužel se nedozvídáme výslovnost jména, které je pro některé nejzáhadnější, a to Pagani Huayra. Pokud je nám známo, správná výslovnost je „wajra”.
Třetí video předvádí výslovnost jmen japonských značek a pokud ani zde nenajdete své štěstí, přidáváme i seznam 43 krátkých videí, která snad krom Škody (ale tam to vážně nepotřebujeme...) řeší výslovnost snad všech významných značek. Podívejte se na to, je to zajímavé rozšíření obzorů...
Britové vs. rodilí mluvčí ve výslovnosti značek je zajímavá podívaná
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Vrcholný Lucid zvládá i v reálu stovku pod 2 s. Je rychlejší než Bugatti, přitom je to pořád rodinné auto za zlomek ceny
včera - Zákazníci masivně ruší objednávky na auto od Xiaomi, které za cenu Škody nabízí vzhled i dynamiku Porsche
17.4.2024 - Vojáci předvedli, jak rozeberou a znovu složí celé auto jen za dvě minuty, výměna kol v F1 je rázem nuda
16.4.2024
Nejnovější články
- Nejsilnější Dacia všech odhalila část tajemství, stroj překvapivě osazený motorem V6 chce přepsat historii
před 2 hodinami - Prodeje elektromobilů už se propadají napříč Evropou. V době, kdy měly začít vládnout, ztrácí podíl na trhu
před 4 hodinami - V Německu se začal prodávat nový „čistý” diesel zatížený nulovou daní, má své výhody i nevýhody
včera - Maserati se s novým Quattroporte vrací téměř k rýsovacím prknům, plán přijít rychle jen s elektromobilem selhal
včera - První majitel najel 556 tisíc km s malým 45koňovým autem, jen tachometry na něm utavil tři. Tomu se říká oddanost
včera
Živá témata na fóru
- Dříve M135i, nyní ///M2 04.19. 09:13 - Eda
- Řidiči, co to mají v ruce... 04.19. 05:12 - Truck Daškam
- Pneu koutek 04.19. 00:10 - abgx1
- BMW Divize 04.18. 14:15 - pavproch
- Audi klub - pro ty, co chteji Auto 04.18. 14:05 - mattonecz
- Zimní/letní? Už máte přezuto? 04.17. 22:23 - Lachende Bestien
- Volkswagen obecne 04.17. 14:18 - HondaMan
- Fiat a vše kolem nich 04.17. 12:55 - pavproch