Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Vjezd starších aut zakázalo další velké město. Na mušce má diesely i benziny
3.12.2018 | Petr Prokopec
O zákazech vjezdů dieselů či starších aut vůbec jsme v poslední době slýchali hlavně z Německa. Ani jiné země ale nechtějí zůstat stranou, tvrdá omezení platí od pátku i ve španělském Madridu.
Německá organizace Deutsche Umwelthilfe pořádá v posledních měsících doslova motoristický hon na čarodějnice. Výsledkem jsou zákazy vjezdu starších aut, zejména pak dieselů, do německých měst, které se ovšem zatím poněkud míjejí účinkem. Ukázalo se například, že zapovězení dvou hamburských ulic starším dieselům nemělo žádný efekt, ba naopak v některých případech koncentrace emisí NOx narostla. Je tedy otázkou, co bude dál, nicméně rozjetý vlak to stejně asi již nezastaví.
Němci všem v tomto ohledu na „environmentalistické straně barikády“ nestojí osamoceni. Velkou posilou jsou jim nyní Španělé, kteří se rozhodli, že z Madridu, svého hlavního města, do budoucna udělají hlavně pěší a turistické centrum. Zavedli tedy emisní zóny, které mají vést ke 40procentnímu zlepšení ovzduší. Tento úkol bude zajištěn opravdu tvrdým zákazem, dle kterého do nejužšího centra již nesmí benzinová auta vyrobená před rokem 2000 a dieselová vyrobená před rokem 2006. Omezení tedy dopadne na všechny vozy, vzhledem k širšímu omezení dieselů ale stihne znovu hlavně ty.
Opatření bylo zavedeno v pátek 30. listopadu, prozatím je však zaměřeno především na turisty a projíždějící, nikoliv na rezidenty. Ti budou moci vjíždět do centra Madridu až do roku 2020, ovšem pouze za předpokladu, že mají zajištěné vlastní parkovací místo. Navíc musí s předstihem požádat o speciální povolení. To pak bude platné pouze na dva roky, od začátku nové dekády budou starší vozy z centra španělské metropole vykázány bez výjimek. Dle radnice se toto opatření dotkne asi 20 % celkového vozového parku.
Aby situace nebyla až tak jednoduchá, všichni motoristé toužící po vjezdu do Madridu budou muset požádat o vydání specifických nálepek. Ty budou korespondovat s množstvím emisí, jež daný vůz produkuje, a dle toho se vlastně bude odvíjet i lokality, ve kterých se budou moci pohybovat. Na vrchol „potravinového řetězce“ se nepřekvapivě postaví elektromobily a hybridy, jimž stopku alespoň prozatím nikdo nevystaví. A co více, jejich majitelé budou moci zdarma po neomezenou dobu používat veřejných parkovišť.
Nízkoemisní zóny jsou ohraničeny jak dopravními značkami, tak i nápisy přímo na silnicích. Pohyb v nich je pak monitorován, přičemž neoprávněný vjezd vyjde každého hříšníka na 90 Eur (cca 2 340 Kč). Starostka Madridu Manuela Carmena tak jen plní sliby, které dala v roce 2016, kdy prohlásila, že je zapotřebí „zlepšit životy a zdraví našich dětí, našich prarodičů i našich sousedů“. Zároveň dodala, že do roku 2025 by se dieselů ve městě ráda zbavila úplně včetně těch zcela moderních.
Carmena zároveň vzkázala odpůrcům nového nařízení, že si musí zvykat a že namísto starších a tedy škodlivých aut mají začít mnohem více využívat městskou hromadnou dopravu, případně kolo. Lze pak jen dodat, že boj za zlepšení kvality vzduchu začíná vést stále více měst, kromě již zmíněných můžeme uvést třeba Paříž, kde jsou během týdne od 8:00 do 20:00 zakázána všechna auta vyrobená před rokem 2007. Stockholm pro změnu zavedl v centru města mýto, naštěstí doprovozené velkými odstavnými parkovišti na svém okraji, Londýn pak pracuje na „cyklodálnicích“ či ultra-nízkých emisních zónách, která ze starších aut udělají rovněž nevítané účastníky provozu.
Madrid v pátek 30. listopadu představil nové schéma, které zakazuje vjezd do centra starším autům, zejména pak dieselům
Bleskovky
- Pagani Utopia málem dostálo svému jménu, zámožný majitel s ním během povodní vjel do vody
před 2 hodinami - Tesla nakonec propouští i v Evropě, 300 lidí může čekat, že je v pondělí už nepustí do práce
včera - Vrcholný Lucid zvládá i v reálu stovku pod 2 s. Je rychlejší než Bugatti, přitom je to pořád rodinné auto za zlomek ceny
18.4.2024
Nejnovější články
- Toyota jde dál proti proudu. Své legendě nadělila doma diesel místo hybridu, u nás dokonce dostala jen naftu
před hodinou - Pagani Utopia málem dostálo svému jménu, zámožný majitel s ním během povodní vjel do vody
před 2 hodinami - Svolávací akce kvůli zasekávajícímu se plynu donutila Teslu odhalit, kolik reálně prodává Cybertrucků
před 4 hodinami - Fiat Panda má pověst velmi poruchového auta, v bazarech přesto táhne, časem svým způsobem zraje
včera - Někdo najel s nejkrásnějším moderním Astonem Martin 514 tisíc kilometrů, něco takového jsme v životě neviděli
včera
Živá témata na fóru
- Elektromobily a vse kolem nich 04.20. 10:12 - honziss
- Řidiči, co to mají v ruce... 04.20. 08:59 - Truck Daškam
- Prodávám Tiguana, 2019, 176kW perfektní stav 04.19. 22:53 - abgx1
- BMW Divize 04.19. 22:48 - Lachende Bestien
- Policejní kontroly a měření 04.19. 18:38 - rutak11
- Peugeot 207-problém po nastartování 04.19. 15:42 - grizly
- Chip modul PCM zvýšení výkonu 2.0TSI GEN4 300+PS 04.19. 14:11 - venomage
- Dříve M135i, nyní ///M2 04.19. 09:13 - Eda