Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Vjezd starších aut zakázalo další velké město. Na mušce má diesely i benziny
3.12.2018 | Petr Prokopec
O zákazech vjezdů dieselů či starších aut vůbec jsme v poslední době slýchali hlavně z Německa. Ani jiné země ale nechtějí zůstat stranou, tvrdá omezení platí od pátku i ve španělském Madridu.
Německá organizace Deutsche Umwelthilfe pořádá v posledních měsících doslova motoristický hon na čarodějnice. Výsledkem jsou zákazy vjezdu starších aut, zejména pak dieselů, do německých měst, které se ovšem zatím poněkud míjejí účinkem. Ukázalo se například, že zapovězení dvou hamburských ulic starším dieselům nemělo žádný efekt, ba naopak v některých případech koncentrace emisí NOx narostla. Je tedy otázkou, co bude dál, nicméně rozjetý vlak to stejně asi již nezastaví.
Němci všem v tomto ohledu na „environmentalistické straně barikády“ nestojí osamoceni. Velkou posilou jsou jim nyní Španělé, kteří se rozhodli, že z Madridu, svého hlavního města, do budoucna udělají hlavně pěší a turistické centrum. Zavedli tedy emisní zóny, které mají vést ke 40procentnímu zlepšení ovzduší. Tento úkol bude zajištěn opravdu tvrdým zákazem, dle kterého do nejužšího centra již nesmí benzinová auta vyrobená před rokem 2000 a dieselová vyrobená před rokem 2006. Omezení tedy dopadne na všechny vozy, vzhledem k širšímu omezení dieselů ale stihne znovu hlavně ty.
Opatření bylo zavedeno v pátek 30. listopadu, prozatím je však zaměřeno především na turisty a projíždějící, nikoliv na rezidenty. Ti budou moci vjíždět do centra Madridu až do roku 2020, ovšem pouze za předpokladu, že mají zajištěné vlastní parkovací místo. Navíc musí s předstihem požádat o speciální povolení. To pak bude platné pouze na dva roky, od začátku nové dekády budou starší vozy z centra španělské metropole vykázány bez výjimek. Dle radnice se toto opatření dotkne asi 20 % celkového vozového parku.
Aby situace nebyla až tak jednoduchá, všichni motoristé toužící po vjezdu do Madridu budou muset požádat o vydání specifických nálepek. Ty budou korespondovat s množstvím emisí, jež daný vůz produkuje, a dle toho se vlastně bude odvíjet i lokality, ve kterých se budou moci pohybovat. Na vrchol „potravinového řetězce“ se nepřekvapivě postaví elektromobily a hybridy, jimž stopku alespoň prozatím nikdo nevystaví. A co více, jejich majitelé budou moci zdarma po neomezenou dobu používat veřejných parkovišť.
Nízkoemisní zóny jsou ohraničeny jak dopravními značkami, tak i nápisy přímo na silnicích. Pohyb v nich je pak monitorován, přičemž neoprávněný vjezd vyjde každého hříšníka na 90 Eur (cca 2 340 Kč). Starostka Madridu Manuela Carmena tak jen plní sliby, které dala v roce 2016, kdy prohlásila, že je zapotřebí „zlepšit životy a zdraví našich dětí, našich prarodičů i našich sousedů“. Zároveň dodala, že do roku 2025 by se dieselů ve městě ráda zbavila úplně včetně těch zcela moderních.
Carmena zároveň vzkázala odpůrcům nového nařízení, že si musí zvykat a že namísto starších a tedy škodlivých aut mají začít mnohem více využívat městskou hromadnou dopravu, případně kolo. Lze pak jen dodat, že boj za zlepšení kvality vzduchu začíná vést stále více měst, kromě již zmíněných můžeme uvést třeba Paříž, kde jsou během týdne od 8:00 do 20:00 zakázána všechna auta vyrobená před rokem 2007. Stockholm pro změnu zavedl v centru města mýto, naštěstí doprovozené velkými odstavnými parkovišti na svém okraji, Londýn pak pracuje na „cyklodálnicích“ či ultra-nízkých emisních zónách, která ze starších aut udělají rovněž nevítané účastníky provozu.
Madrid v pátek 30. listopadu představil nové schéma, které zakazuje vjezd do centra starším autům, zejména pak dieselům
Bleskovky
- 11 let staré Porsche málem vytřelo s nejnovějšími hybridními sporťáky Ferrari a Lamborghini. Není to ostuda?
včera - Špatný den v práci? 24letý zaměstnanec roztřískal při projížďce Ferrari za 76 milionů Kč, splácet ho může po zbytek života
23.4.2024 - V Polsku po nehodě vzplanul luxusní elektromobil tak, že ho po chvíli nepoznal ani majitel, po uhašení se vzňal znovu
21.4.2024
Nové na MotoForum.cz
- Pre Jerez včera 15:00
- Senzace: Bimota v SBK 2025 s továrním týmem Kawasaki včera 13:00
- Časový program Gran Premio Estrella Galicia 0,0 de España včera 10:00
- Vostatek po Assenu: „ Na suché trati jsem se cítil silný, na mokré to nešlo“ 24.4.2024
- Začalo letošní MS-Side 24.4.2024
Nejčtenější články
- Stellantis propustil dalších 400 lidí, otevřeně říká, že je to kvůli elektromobilům
26.3.2024 - Hned tři oblíbené německé sporťáky končí bez nástupce. Lidé by je chtěli dál, prodávat se ale dál nesmí
26.3.2024 - Specifický přístup k elektromobilům se BMW bohatě vyplácí, pochybovači aspoň prozatím ostrouhali
26.3.2024 - Ojetá Škoda Karoq je oproti novému autu za babku, jako nejspolehlivější moderní škodovka dává smysl
26.3.2024 - Luxusní SUV jde i v roce 2024 pořídit s ručním řazením, relikt starých časů nepochopitelně zůstává v nabídce
26.3.2024
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva