Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Vladimir Putin zakázal skryté měření rychlosti, argumentuje veskrze logicky
19.7.2019 | Petr Prokopec
Je bez přehánění fascinující, že takový postoj zaujal člověk, který je považován za skrytého diktátora a despotu. Mnozí demokraticky a svobodomyslně se tvářící evropští politici se mohou stydět.
Názory na měření pomocí skrytých kamer a radarů se mohou různit. Dle jednoho tábora tento krok skutečně přispívá k navýšení bezpečnosti na silnicích, zatímco ten druhý mluví pouze o odvodu dalších peněz motoristů do státních či obecních kas. Na které straně stojíme my, nemusíme zdůrazňovat - omezení rychlosti a tedy i její měření má smysl, ale zdaleka ne vždy a všude. K vymáhání limitů u nás bohužel nedochází v naprosté většině případů tam, kde je jejich dodržování kriticky důležité, ale spíše tam, kde jsou omezení nesmyslně příkrá a existuje největší pravděpodobnost, že řidiči rychlost překročí a budou moci být pokutováni. Tohle bezpečnosti skutečně neprospěje.
Podobná situace nepanuje jen v Česku, ale i v řadě dalších zemí, odkud pravidelně slýcháme kritické hlasy v dokonale stejném duchu. Zastání se jim obvykle dostane jen od svobodomyslnějších médií či řidičských klubů a pokud už na stejnou rétoriku najede nějaký politik, obvykle je to někdo, kdo nemáme reálnou moc cokoli změnit. O to více nás udivuje krok ruského prezidenta, kterého by za příznivce svobody a demokracie neoznačili zřejmě ani jeho největší fanoušci.
Vladimír Putin totiž osobně nařídil veškerým složkám státní správy skoncovat se skrytým měřením rychlosti aut. Hlava Ruské federace argumentuje logicky - hlídání rychlosti „zpoza buku“ podle Putina nevede ke zlepšení bezpečnosti na silnicích, neboť jen nachytává řidiče na švestkách a nemění jejich chování. To zůstává stejné i po obdržení pokuty, a tak skryté měření slouží jen jako nástroj na plnění státní kasy.
Radary tedy nyní mají být používány jen tam, kde dle statistik dochází k nehodám nejčastěji, a mají tak přispět ke snížení nehodovosti. Vždy budou muset být jasně označené, aby řidiči své chování korigovali ještě před tím, než budou moci někomu ublížit. Rusové nyní veškeré podmínky standardizují a všechny radary by měly být spravovány centrálně jedním subjektem, který bude zodpovídat za instalaci i následný výběr pokut.
Rusům přitom nejde o drobné peníze, dle údajů listu Kommersant celkový objem pokut navázaných na kamery a radary loni činil více než 3,4 miliardy rublů (cca 1,23 miliardy korun). A to všechny subjekty, které ovšem mají měření na starosti, nebyly ochotny publikovat data. Ve výsledku se tedy nejspíše bavíme o ještě vyšší částce, s níže úřady budou moci z velké části rozloučit.
Přijde nám to rozumné, neboť jakkoli na všech silnicích platí za všech okolností stejná pravidla, jejich vymáhání nemá pokaždé stejný smysl a stát by se měl soustředit na to, aby primárně byla dodržována tam, kde něčemu pomáhají. Ale kolikrát jste v životě viděli radar před školou? A kolikrát před cedulí konec obce v místech, kde už žádné domy dávno nejsou?
Jak se tedy zdá, ne vše, co přijde z Ruska, si zaslouží pohrdání, dá se tím i inspirovat. Pokud by někoho z českých politiků napadlo něco podobného, byli bychom všemi deseti pro - proti radarům jasně viditelným hlavně u škol, přechodů a na dalších frekventovaných místech nemůže namítat nikdo rozumný ani slova.
Ruský prezident nařídil zásadní změnu ve fungování radarových systémů všeho druhu, jakékoli formy skrytého měření budou nově nepřípustné. Podle Vladimira Putina neprospívají bezpečnosti, ale jen státní kase
Zdroj: Kommersant
Bleskovky
- Vrcholný Lucid zvládá i v reálu stovku pod 2 s. Je rychlejší než Bugatti, přitom je to pořád rodinné auto za zlomek ceny
včera - Zákazníci masivně ruší objednávky na auto od Xiaomi, které za cenu Škody nabízí vzhled i dynamiku Porsche
17.4.2024 - Vojáci předvedli, jak rozeberou a znovu složí celé auto jen za dvě minuty, výměna kol v F1 je rázem nuda
16.4.2024
Nejnovější články
- V Německu se začal prodávat nový „čistý” diesel zatížený nulovou daní, má své výhody i nevýhody
včera - Maserati se s novým Quattroporte vrací téměř k rýsovacím prknům, plán přijít rychle jen s elektromobilem selhal
včera - První majitel najel 556 tisíc km s malým 45koňovým autem, jen tachometry na něm utavil tři. Tomu se říká oddanost
včera - V Německu začali prodávat elektromobily v Media Marktu jako ledničky, od 8 tisíc za měsíc budou vaše
včera - Čínský stylový kombík konkurující Porsche a Ferrari předčasně odhalil únik, na Evropany si vyšlápne s 965 koňmi
včera