Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Vladimir Putin zakázal skryté měření rychlosti, argumentuje veskrze logicky
19.7.2019 | Petr Prokopec
Je bez přehánění fascinující, že takový postoj zaujal člověk, který je považován za skrytého diktátora a despotu. Mnozí demokraticky a svobodomyslně se tvářící evropští politici se mohou stydět.
Názory na měření pomocí skrytých kamer a radarů se mohou různit. Dle jednoho tábora tento krok skutečně přispívá k navýšení bezpečnosti na silnicích, zatímco ten druhý mluví pouze o odvodu dalších peněz motoristů do státních či obecních kas. Na které straně stojíme my, nemusíme zdůrazňovat - omezení rychlosti a tedy i její měření má smysl, ale zdaleka ne vždy a všude. K vymáhání limitů u nás bohužel nedochází v naprosté většině případů tam, kde je jejich dodržování kriticky důležité, ale spíše tam, kde jsou omezení nesmyslně příkrá a existuje největší pravděpodobnost, že řidiči rychlost překročí a budou moci být pokutováni. Tohle bezpečnosti skutečně neprospěje.
Podobná situace nepanuje jen v Česku, ale i v řadě dalších zemí, odkud pravidelně slýcháme kritické hlasy v dokonale stejném duchu. Zastání se jim obvykle dostane jen od svobodomyslnějších médií či řidičských klubů a pokud už na stejnou rétoriku najede nějaký politik, obvykle je to někdo, kdo nemáme reálnou moc cokoli změnit. O to více nás udivuje krok ruského prezidenta, kterého by za příznivce svobody a demokracie neoznačili zřejmě ani jeho největší fanoušci.
Vladimír Putin totiž osobně nařídil veškerým složkám státní správy skoncovat se skrytým měřením rychlosti aut. Hlava Ruské federace argumentuje logicky - hlídání rychlosti „zpoza buku“ podle Putina nevede ke zlepšení bezpečnosti na silnicích, neboť jen nachytává řidiče na švestkách a nemění jejich chování. To zůstává stejné i po obdržení pokuty, a tak skryté měření slouží jen jako nástroj na plnění státní kasy.
Radary tedy nyní mají být používány jen tam, kde dle statistik dochází k nehodám nejčastěji, a mají tak přispět ke snížení nehodovosti. Vždy budou muset být jasně označené, aby řidiči své chování korigovali ještě před tím, než budou moci někomu ublížit. Rusové nyní veškeré podmínky standardizují a všechny radary by měly být spravovány centrálně jedním subjektem, který bude zodpovídat za instalaci i následný výběr pokut.
Rusům přitom nejde o drobné peníze, dle údajů listu Kommersant celkový objem pokut navázaných na kamery a radary loni činil více než 3,4 miliardy rublů (cca 1,23 miliardy korun). A to všechny subjekty, které ovšem mají měření na starosti, nebyly ochotny publikovat data. Ve výsledku se tedy nejspíše bavíme o ještě vyšší částce, s níže úřady budou moci z velké části rozloučit.
Přijde nám to rozumné, neboť jakkoli na všech silnicích platí za všech okolností stejná pravidla, jejich vymáhání nemá pokaždé stejný smysl a stát by se měl soustředit na to, aby primárně byla dodržována tam, kde něčemu pomáhají. Ale kolikrát jste v životě viděli radar před školou? A kolikrát před cedulí konec obce v místech, kde už žádné domy dávno nejsou?
Jak se tedy zdá, ne vše, co přijde z Ruska, si zaslouží pohrdání, dá se tím i inspirovat. Pokud by někoho z českých politiků napadlo něco podobného, byli bychom všemi deseti pro - proti radarům jasně viditelným hlavně u škol, přechodů a na dalších frekventovaných místech nemůže namítat nikdo rozumný ani slova.
Ruský prezident nařídil zásadní změnu ve fungování radarových systémů všeho druhu, jakékoli formy skrytého měření budou nově nepřípustné. Podle Vladimira Putina neprospívají bezpečnosti, ale jen státní kase
Zdroj: Kommersant
Bleskovky
- Cristiano Ronaldo protáhl své nové Ferrari za 47 milionů. Už ani neví, kolik jich má, i na takové si vydělá za pár dnů
včera - V Moskvě nafotili nové obrněné auto ruské policie. Ze zbraně proti „zlobivým” jde strach, i když stojí
včera - 50letý Čech musel Američanům ukázat, jak se bourá s Mustangem. Žasnou, auto nevinného řidiče trefil jako řízená střela
27.3.2024
Nejnovější články
- Kolabující Fisker fungoval v totálním chaosu. Nebral si od lidí peníze za auta, dokonce ani neví, kolik jich prodal
před 3 minutami - Světovým autem roku je 2,5tunový elektromobil za 1,95 milionu, nejlepším sporťákem 2,3tunový elektromobil za 1,8 milionu Kč
před hodinou - Lamborghini dalo po dekádách sbohem svému ikonickému logu, náhrada je nenápaditá a laciná
před 3 hodinami - Němci vyzkoušeli ojetý Mercedes C s 406 tisíci najetými km, stav auta po takovém zápřahu je dostal do kolen
včera - Legendární Mercedes G dostal další facelift. Teď má průhlednou kapotu, zpod té ale začínají mizet velké motory
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva