Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Volvo po humbuku otočilo. Vždyť diesely jsou vlastně prima, říká dnes jeho šéf
18.5.2017 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
Pohřeb dieselů u Volva se nekoná, jak se ostatně dalo očekávat. Šéf značky označil slova opaku za nedorozumění, nevěříme mu to ale ani trochu.
Švédská automobilka se včera postarala o nemalý rozruch. Za ním ovšem nestojí představení převratného nového modelu či nějaké technologie, nýbrž slova jejího šéfa na adresu naftových motorů. Hakan Samuelsson totiž v rozhovoru pro německý list Frankfurter Allgemeine uvedl, že Volvo zastavilo vývoj dieselů a počítá pouze s tím, že v jeho nabídce „dožije” aktuální generace naftových motorů značky.
Automobilka tím jen potvrdila předchozí zkazky o svém směřování k „bezdieselové” budoucnosti, kterým jsme se už nejednou divili. Existují tedy části světa, kde by si firma bez těchto motorů vystačila, jenže v Evropě by bez nich skoro neměla co prodávat. Plných 80 procent všech jejích evropského odbytu totiž obstarávají právě vozy vybavené naftovými motory a není to jen případ Volva - mít tady konkurenceschopný diesel se zdá být mezi prémiovými značkami otázkou přežití.
Proto jsem také Samuelssonova slova označili za odvážná a rozruch nevzbudila jen u nás. Je sice hezké chtít „dělat věci jinak”, ale preference zákazníků není moudré ignorovat. Samuelssonovy představy o tom, že nové diesely nebudou a automobilka už si nějak poradí s těmi stávajícími, pokud o ně náhodou po roce 2020 bude ještě zájem, jsme tak považovali za evropskou sebevraždu v přímém přenosu. Jenže jak se dalo čekat, tímhle směrem Volvo až tak sebevědomě nemíří.
Ukázalo se, že se šéf značky nejspíše jen pokoušel svézt na vlně antidieselového populismu, který je aktuálně v Německu velmi živý. A zřejmě zapomněl, že když něco řekne na jednom konci světa, neunikne to dnes ani pozornosti na tom druhém. Mediální smršť následující po včera publikovaném tak přiměla Volvo vydat mimořádné tiskové prohlášení, které připomíná českou pohádku Pyšná princezna. Šéf značky v něm odvolává, co odvolal a slibuje něco trochu jiného.
Včera publikovaná slova byla podle Samuelssona buď vytržená z kontextu nebo byla nesprávně interpretována. Ve skutečnosti prý Volvo dieselům nevystrojilo pohřeb, nýbrž jako všechny automobilky jen zvažuje, jak mohou být dieselové motory využívány v budoucnu. „Já mám jasno v tom, že Volvo potřebuje diesel, aby dosáhlo emisních limitů a proto jsem přesvědčen, že diesely budou v příštích letech hrát důležitou roli,“ tvrdí najednou.
Slova o tom, že Volvo další diesely už nevyvíjí, rázem též postavil jinak. Správně to prý mělo být tak, že značka „právě odhalila novou generaci benzinových a dieselových motorů, jenž má dokázat náš závazný přístup k této technologii. A jako důsledek tohoto nedávného vývoje tedy nová generace dieselů není potřeba.“ K tomu už jen dodal, že v dlouhodobém horizontu bude hrát významnou roli také elektrifikace a že je Volvo připraveno vyjít vstříc požadavkům zákazníků v ten správný čas.
Je samozřejmě možné, že šéf švédské automobilky říkal našim německým kolegům něco docela jiného a že to byli oni, kdo jeho slova desinterpretovali do docela jiné podoby. Ale více co? Nevěříme tomu ani trochu. Šlo už o několikáté prohlášení, ve kterém si někdo od Volva myl nad naftovými motory ruce za situace, kdy by automobilka bez dieselů v Evropě nepřežila. A na rozdíl od předchozích případů z toho byl tentokrát příliš velký humbuk, který se proti Volvo otočil - je sice pěkné, že naftové motory nyní nejsou široce populární a lze si u části potenciální klientely získat oblibu jejich odsouzením. Nic to ale nezmění na tom, že jsou alfou a omegou evropských prodejů prémiových aut a body u zákazníků docela jiných automobilů firemní kasu nenaplníte.
Přesně tento fakt pak už jen reflektuje dnešní prohlášení značky, které podle nás znamená to, co tvrdíme od začátku - Volvo si je moc dobře vědomo toho, co pro něj diesely aktuálně znamenají. Jen nepovažuje za dostatečně líbivé to veřejně přiznat...
Prodeje Volva v Evropě dnes jasně stojí na dieselech, XC90 by bez motoru D5 na trhu jen paběrkovala. Šéfovi automobilky ale chvíli trvalo, než si to uvědomil
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Vrcholný Lucid zvládá i v reálu stovku pod 2 s. Je rychlejší než Bugatti, přitom je to pořád rodinné auto za zlomek ceny
včera - Zákazníci masivně ruší objednávky na auto od Xiaomi, které za cenu Škody nabízí vzhled i dynamiku Porsche
17.4.2024 - Vojáci předvedli, jak rozeberou a znovu složí celé auto jen za dvě minuty, výměna kol v F1 je rázem nuda
16.4.2024
Nejnovější články
- V Německu se začal prodávat nový „čistý” diesel zatížený nulovou daní, má své výhody i nevýhody
před 10 hodinami - Maserati se s novým Quattroporte vrací téměř k rýsovacím prknům, plán přijít rychle jen s elektromobilem selhal
před 11 hodinami - První majitel najel 556 tisíc km s malým 45koňovým autem, jen tachometry na něm utavil tři. Tomu se říká oddanost
včera - V Německu začali prodávat elektromobily v Media Marktu jako ledničky, od 8 tisíc za měsíc budou vaše
včera - Čínský stylový kombík konkurující Porsche a Ferrari předčasně odhalil únik, na Evropany si vyšlápne s 965 koňmi
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva