Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Volvo říká, že končí s diesely a tohle auto má být důkaz. Realita je úplně jiná
16.5.2018 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
Švédové si nedají pokoj a budou se k dieselům vyjadřovat negativně, i když jsou na nich existenčně závislí. Nová S60 diesel opravdu nedostane, ale z jiného důvodu než odklonu od nich.
Dnes rovněž zabrousíme na téma dieselových motorů. Ve světě aut dochází k radikálním změnám osud náhle upadající obliba naftových aut patří mezi jednu z velkých událostí. Diesely zjevně mají zlatý věk za sebou a nyní jednoduše přichází ústup ze slávy a na jejich místo nastupují hybridní jednotky. Právě na ně klade většina automobilek největší důraz, neboť zejména mild hybridy nejsou až tak náročné na vývoj a výrobu a nejsou tedy ani příliš drahé. Minimálně papírově ale zaručují spotřebu a emise dieselů.
Zejména v případě některých značek to ale neznamená, že by naftovým motorům mohly prostě zamávat. Minulý měsíc jsme vám ukazovali, jak moc jsou dnes některé automobilky závislé na dieselech a mezi těmi vůbec nejvíce závislými figurovalo švédské Volvo. Jako překvapení se tak mohou jevit slova šéfa švédské automobilky Håkana Samuelssona o tom, že nové Volvo S60 bude nabízeno pouze s benzinovými či hybridními motory, naftovými nikoli.
Prý tím potvrzuje odhodlání Volva s diesely zcela skoncovat - třebaže postupně - a může se to tak opravdu jevit. Zvlášť když nová V60 diesely má to může působit jako odvážný krok do neznáma. To ale jen v případě, kdy si nezmapujeme pravé pozadí tohoto rozhodnutí.
Stačí se podívat na prodeje obou modelů v Evropě v posledních letech a skutečný důvod je jasný. Například v loňském roce Volvo na starém kontinentu prodalo 44 tisíc kusů kombíku V60, po technicky spřízněném sedanu ovšem sáhlo pouze 8 tisíc lidí. Z této porce navíc většina měla benzínový motor. I když by tedy pro automobilku nejspíše nebylo technicky složité nabídnout i naftovou S60, zájem o ní v Evropě je tak malý, že se to nevyplatí. Další generace S60 bude navíc vyráběna v nové továrně značky v americkém Ridgeville, kde by museli montovat dieselové verze jen kvůli „pár Evropanům”.
Nic přelomového se tedy nestalo, Volvo dále bude diesely nabízet a to jednoduše tak dlouho, dokud bude muset - tedy dokud na nich bude závislý odbyt toho či onoho modelu. Omezené odhodlání Samuelssona je ostatně patrné z jeho dalších slov, dle nějž nemá vyřazování dieselů z nabídky záležitost žádnou spojitost s emisemi. Za vším máme hledat vlastně jen peníze. „Netvrdíme totiž, že diesely jsou mnohem špinavější. Jsou ale komplikovanější a hlavně dražší.“
Výhodou dieselů je samozřejmě nižší spotřeba a tedy emise CO2, nicméně jelikož svět nyní větší váhu klade na oxidy dusíku, budou muset automobilky vyrukovat se stále extrémnějšími anti-emisními opatřeními. A to bude ještě více navyšovat složitost těchto motorů, stejně jako jejich cenu. V rámci mild hybridů přitom stačí jen sáhnout po 48voltovém elektrickém okruhu (ale mnohdy ani to), startéru/generátoru, větší baterii, a je vymalováno.
Prakticky stejným směrem, jako Volvo, míří i Porsche. Německá automobilka sice nejdříve oznámila, že hodlá své portfolio zcela oprostit od dieselů, aby pak tohle prohlášení mírnila, v brzké budoucnosti ale na trh uvede dieselový Cayenne, který se postaví po bok menšího SUV Macan. Pohánět jej ovšem bude pouze šestiválcová jednotka, nikoliv osmiválcová, která je zřejmě definitivně ze hry. Všechno jsou to ale rozhodnutí odrážející aktuální ekonomickou realitu - žádné prásknutí do stolu a iracionální úprk od dieselů se nekoná a nejspíše nikdy konat nebude...
Nové Volvo S60 bylo již dříve odhaleno únikem, nyní pro změnu víme, co máme resp. nemáme čekat pod kapotou. Důvody jsou ale trochu jiné, než jak je sama automobilka prezentuje
Nová V60 na stejných technických základech diesely má, protože je to v Evropě důležitý model. S60 nikoli
Zdroj: Financial Times
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Tesla nakonec propouští i v Evropě, 300 lidí může čekat, že je v pondělí už nepustí do práce
před hodinou - Vrcholný Lucid zvládá i v reálu stovku pod 2 s. Je rychlejší než Bugatti, přitom je to pořád rodinné auto za zlomek ceny
včera - Zákazníci masivně ruší objednávky na auto od Xiaomi, které za cenu Škody nabízí vzhled i dynamiku Porsche
17.4.2024
Nové na MotoForum.cz
- Indian Scout 2025: s novým motorem SpeedPlus 09:00
- Kromě Pedrosy také wild card do MotoGP pro Savadoriho a Bradla v Jerezu 08:39
- Na čele YART Yamaha včera 20:02
- Změna jezdce: Acosta místo Millera zatím dle KTM nepřipadá v úvahu včera 14:27
- Jarní cena Brna otevře tuzemskou motocyklovou sezónu. včera 10:00
Nejčtenější články
- Nová „ruská” auta od Solarisu jsou jen virtuální realita, k dealerům dorazila s logy Hyundai přelepenými páskou
19.3.2024 - Vsadil na elektromobily a končí. Šéf Hertzu se po 30 letech ve vysokém byznysu chytil do pasti elektrických snů
19.3.2024 - Audi končí s nesmyslným označením motorizací svých aut. Firmě trvalo 7 let, než pochopila
19.3.2024 - Představa o vzdání se ropy je z říše fantazie, říká šéf těžebního gigantu. Odklon nenastane ani za 20 let, natož pak za 6
19.3.2024 - Ford pořád umí udělat lákavé spalovací auto, nově nabízí 811koňový vůz s tovární zárukou za cenu Superbu TDI
19.3.2024
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva