Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Volvo říká, že končí s diesely a tohle auto má být důkaz. Realita je úplně jiná
16.5.2018 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
Švédové si nedají pokoj a budou se k dieselům vyjadřovat negativně, i když jsou na nich existenčně závislí. Nová S60 diesel opravdu nedostane, ale z jiného důvodu než odklonu od nich.
Dnes rovněž zabrousíme na téma dieselových motorů. Ve světě aut dochází k radikálním změnám osud náhle upadající obliba naftových aut patří mezi jednu z velkých událostí. Diesely zjevně mají zlatý věk za sebou a nyní jednoduše přichází ústup ze slávy a na jejich místo nastupují hybridní jednotky. Právě na ně klade většina automobilek největší důraz, neboť zejména mild hybridy nejsou až tak náročné na vývoj a výrobu a nejsou tedy ani příliš drahé. Minimálně papírově ale zaručují spotřebu a emise dieselů.
Zejména v případě některých značek to ale neznamená, že by naftovým motorům mohly prostě zamávat. Minulý měsíc jsme vám ukazovali, jak moc jsou dnes některé automobilky závislé na dieselech a mezi těmi vůbec nejvíce závislými figurovalo švédské Volvo. Jako překvapení se tak mohou jevit slova šéfa švédské automobilky Håkana Samuelssona o tom, že nové Volvo S60 bude nabízeno pouze s benzinovými či hybridními motory, naftovými nikoli.
Prý tím potvrzuje odhodlání Volva s diesely zcela skoncovat - třebaže postupně - a může se to tak opravdu jevit. Zvlášť když nová V60 diesely má to může působit jako odvážný krok do neznáma. To ale jen v případě, kdy si nezmapujeme pravé pozadí tohoto rozhodnutí.
Stačí se podívat na prodeje obou modelů v Evropě v posledních letech a skutečný důvod je jasný. Například v loňském roce Volvo na starém kontinentu prodalo 44 tisíc kusů kombíku V60, po technicky spřízněném sedanu ovšem sáhlo pouze 8 tisíc lidí. Z této porce navíc většina měla benzínový motor. I když by tedy pro automobilku nejspíše nebylo technicky složité nabídnout i naftovou S60, zájem o ní v Evropě je tak malý, že se to nevyplatí. Další generace S60 bude navíc vyráběna v nové továrně značky v americkém Ridgeville, kde by museli montovat dieselové verze jen kvůli „pár Evropanům”.
Nic přelomového se tedy nestalo, Volvo dále bude diesely nabízet a to jednoduše tak dlouho, dokud bude muset - tedy dokud na nich bude závislý odbyt toho či onoho modelu. Omezené odhodlání Samuelssona je ostatně patrné z jeho dalších slov, dle nějž nemá vyřazování dieselů z nabídky záležitost žádnou spojitost s emisemi. Za vším máme hledat vlastně jen peníze. „Netvrdíme totiž, že diesely jsou mnohem špinavější. Jsou ale komplikovanější a hlavně dražší.“
Výhodou dieselů je samozřejmě nižší spotřeba a tedy emise CO2, nicméně jelikož svět nyní větší váhu klade na oxidy dusíku, budou muset automobilky vyrukovat se stále extrémnějšími anti-emisními opatřeními. A to bude ještě více navyšovat složitost těchto motorů, stejně jako jejich cenu. V rámci mild hybridů přitom stačí jen sáhnout po 48voltovém elektrickém okruhu (ale mnohdy ani to), startéru/generátoru, větší baterii, a je vymalováno.
Prakticky stejným směrem, jako Volvo, míří i Porsche. Německá automobilka sice nejdříve oznámila, že hodlá své portfolio zcela oprostit od dieselů, aby pak tohle prohlášení mírnila, v brzké budoucnosti ale na trh uvede dieselový Cayenne, který se postaví po bok menšího SUV Macan. Pohánět jej ovšem bude pouze šestiválcová jednotka, nikoliv osmiválcová, která je zřejmě definitivně ze hry. Všechno jsou to ale rozhodnutí odrážející aktuální ekonomickou realitu - žádné prásknutí do stolu a iracionální úprk od dieselů se nekoná a nejspíše nikdy konat nebude...
Nové Volvo S60 bylo již dříve odhaleno únikem, nyní pro změnu víme, co máme resp. nemáme čekat pod kapotou. Důvody jsou ale trochu jiné, než jak je sama automobilka prezentuje
Nová V60 na stejných technických základech diesely má, protože je to v Evropě důležitý model. S60 nikoli
Zdroj: Financial Times
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- 11 let staré Porsche málem vytřelo s nejnovějšími hybridními sporťáky Ferrari a Lamborghini. Není to ostuda?
před 11 hodinami - Špatný den v práci? 24letý zaměstnanec roztřískal při projížďce Ferrari za 76 milionů Kč, splácet ho může po zbytek života
23.4.2024 - V Polsku po nehodě vzplanul luxusní elektromobil tak, že ho po chvíli nepoznal ani majitel, po uhašení se vzňal znovu
21.4.2024
Nové na MotoForum.cz
- Pre Jerez včera 15:00
- Senzace: Bimota v SBK 2025 s továrním týmem Kawasaki včera 13:00
- Časový program Gran Premio Estrella Galicia 0,0 de España včera 10:00
- Vostatek po Assenu: „ Na suché trati jsem se cítil silný, na mokré to nešlo“ 24.4.2024
- Začalo letošní MS-Side 24.4.2024
Nejnovější články
- BMW začalo majitelům nabízet „rodný list” jejich starších aut, cena i způsob objednání berou slova z úst
před 7 hodinami - Šéf Bosche najednou říká, že elektromobily budou za pár let kupovat skoro všichni, ještě před měsícem tvrdil opak
před 8 hodinami - Se sportovními Peugeoty je amen, říká šéfka značky, po současné 508 PSE už přijde jen prázdnota
před 10 hodinami - 11 let staré Porsche málem vytřelo s nejnovějšími hybridními sporťáky Ferrari a Lamborghini. Není to ostuda?
před 11 hodinami - VW zcela mění designový styl. Místo nudy sází na odvahu, vyjít vstříc chce největšímu trhu světa
včera
Živá témata na fóru
- Audi A6 C7 převodovky 04.25. 23:27 - Milanito
- Dříve M135i, nyní ///M2 04.25. 23:10 - M.Z.
- Onboard videa 04.25. 23:07 - Lachende Bestien
- Tiguan 2.0TSI 6MT 4x4 Sport&Style 04.25. 20:34 - M.Z.
- Výběrové RZ - kdo má lepší úlovek? 04.25. 19:05 - řidičBOB
- Fiat a vše kolem nich 04.25. 18:24 - Brus
- IT poradna 04.25. 10:15 - pavproch
- Lampárna (stěžovatelna) 04.24. 15:55 - řidičBOB