Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Vrcholná Tesla nečekaně prohrála sprint, pokořil ji benzinový vůz s nižším výkonem
29.12.2019 | Petr Miler
Elektrická auta, zejména pak Tesly, jsme si zvykli vnímat jako samozřejmé vítěze sprintů. A když už je někdo měl porazit, muselo to být citelně silnější auto se spalovacím motorem. V tomto případě ale vrcholný Model 3 prohrál s Audi RS5 Sportback.
Nástup turbomotorů v poslední dekádě přepsal měřítka vnímání dynamiky, neboť mnohem plošší křivky výkonu znamenají citelně vyšší výslednou dynamiku i při nižším výkonovém maximu. Rázem se tak může stát, že moderní auto s dvoulitrovým turbem porazí starší model s atmosférickou V8. Sotva jsme si na to ale stačili zvyknout, přichází další změna.
Ještě do jiných sfér posouvá situaci příchod elektrických aut, která mohou disponovat výkonem blízkým maximum téměř neustále a bez jakéhokoli zaváhání. Najednou tedy více jak dvoutunové Tesly Model S s ne zase tak ohromujícím maximem výkonu začaly trápit i nejlepší supersporty, alespoň v krátkých sprintech na 400 metrů. Ve vyšších rychlostech už nemají šanci, zrovna to ale mnoho lidí nezajímá.
Po Modelu S přišel Model 3, který ve verzi Performance též nastavuje laťku dynamiky hodně vysoko. Má až 490 koní, pohon všech kol a hmotnost ještě snesitelných 1 847 kg. Rázem i ten začal vyhrávat naprostou většinu krátkých sprintů a byl také jasným favoritem klání carwow, ve kterém nastoupil proti Audi RS5 Sportback a Mercedesu-AMG GLC 63 S. Jsou to auta z trochu jiného vrhu, ale jak podotýká Mat Watson z carwow, ve všech případech jde o výkonné a praktické vozy, neboť RS5 Sportback je liftback, tedy taková hodně rychlá Octavie, s nadsázkou řečeno.
Model 3 tady neměl mít konkurenci, neboť má až 490 koní, navíc elektrických, k tomu pohon všech kol, žádné řazení a zmíněných 1 847 kg. Audi RS5 je se 450 koňmi z 2,9litrového biturba slabší, pohon všech kol má tedy též, ale má také 8stupňový automat a s 1 720 kg není výrazně lehčí. GLC od AMG je s 510 koňmi s 4,0 V8 biturbo nejsilnější, pohon 4x4 má rovněž, ale s 2 025 kg je také nejtěžší a aerodynamika mu ve vyšších rychlostech jistě nepomůže.
Je tedy překvapením, že Model 3 nevyhrál, pětidvéřová RS5 s ním držela krok od startu do cíle a na konci měla postupně stále více navrch. Výsledný čas 11,9 sekundy je u obou aut stejný, Mercedes s 12,4 sekundy si ostudu jistě nepřipsal, ale prostě nestačil. Vítězství v pružném zrychlení Mat přisoudil Tesle, je ale otázkou, zda je to fér - Model 3 s elektrickým pohonem a bez řazení převodů rychle „cukne” vpřed, pak ale začne ztrácet a ve vysokých rychlostech je jasně pokořen. Na brzdění pak opět vítězí Audi následované Teslou a Mercedesem.
Nečekané vítězství pro „starý svět”, navíc je třeba dodat, že motor 2,9 V6 biturbo lze celkem snadno upravovat na vyšší výkon (100 koní mu přibude jako nic), něco takového pro elektromobily zatím nikdo nenabízí. Sama Tesla ovšem prý chystá mód Ludicrous také pro Model 3, to by mohlo kartu obrátit. I do roku 2020 se tedy zjevně můžeme těšit na další zajímavá klání podobného ražení.
Klání Tesly Model 3 Perfomance, Audi RS5 Sportback a Mercedesu-AMG GLC 63 S mělo být jasnou kořistí Tesly, ale nestalo se jí
Při akceleraci i deceleraci zvítězilo Audi, v případě pružnosti je otázkou, v jaké fázi určíte vítěze - v první chvíli je to Tesla, později oba benzinové modely v čele opět s Audi
Zdroj: carwow@Youtube
Bleskovky
- Vrcholný Lucid zvládá i v reálu stovku pod 2 s. Je rychlejší než Bugatti, přitom je to pořád rodinné auto za zlomek ceny
před 2 hodinami - Zákazníci masivně ruší objednávky na auto od Xiaomi, které za cenu Škody nabízí vzhled i dynamiku Porsche
včera - Vojáci předvedli, jak rozeberou a znovu složí celé auto jen za dvě minuty, výměna kol v F1 je rázem nuda
16.4.2024
Nejnovější články
- Čínský stylový kombík konkurující Porsche a Ferrari předčasně odhalil únik, na Evropany si vyšlápne s 965 koňmi
před hodinou - Vrcholný Lucid zvládá i v reálu stovku pod 2 s. Je rychlejší než Bugatti, přitom je to pořád rodinné auto za zlomek ceny
před 2 hodinami - Kontroverzním Mercedesům-AMG s víc jak 400koňovými dvoulitry odchází motory, přesto jsou velmi drahé
před 3 hodinami - Propuštění zaměstnanci Tesly se o svém vyhazovu dozvěděli tak, že jim druhý den ráno přestala jít vstupní karta
před 5 hodinami - Systém stop-stop? Víc jak 457 tisícům Fordů selhává start-stop, motory jim na křižovatkách znovu nenaskočí
před 6 hodinami