Všechna tahle tlačítka musí zmáčknout pilot F1 během jediného kola

(+ video) Řídit nejrychlejší auto světa je jistě náročné samo o sobě. Jen řídit by ale dnes pilotům F1 k úspěchu nestačilo. Zvládat toho musí víc.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Zajímavosti

Všechna tahle tlačítka musí zmáčknout pilot F1 během jediného kola

30.9.2016 | Marek Bednář | Přidat příspěvek

Všechna tahle tlačítka musí zmáčknout pilot F1 během jediného kola

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

(+ video) Řídit nejrychlejší auto světa je jistě náročné samo o sobě. Jen řídit by ale dnes pilotům F1 k úspěchu nestačilo. Zvládat toho musí víc.

Asi nikdo nepochybuje o tom, že závodění ve Formuli 1 je velmi náročný sport. Musíte mít talent, musíte mít zkušenosti, musíte mít výtečnou fyzičku i při malé fyzické velikosti, musíte mít i trochu štěstí a nejlépe štědrého sponzora za zády. Pak se možná stane, že budete považováni za jednoho z nejlepších řidičů vůbec a bude vám dovoleno utkat se s těmi, o kterých si svět myslí totéž.

Soustřeďme se ale nyní na samotné řízení. Je sice pravdou, že v době svázané pravidly více než v minulosti, kdy jsou monoposty k prasknutí nacpané moderními technologiemi, bude řízení F1 snazší. Svědčí o tom i hlasy jezdců, z nichž někteří jej dokonce považují za nudné, ovšem právě míra elektronizace tohoto sportu přináší nové výzvy v jiných ohledech. Co všechno musí za jízdy pilot ovládat, naznačuje už množství tlačítek na volantu. Protože kdyby jediné tlačítko nepotřeboval, nebylo by tam.

Jedna věc ale je si něco takového myslet a jiná to přímo vidět. Není tedy těžké si při přenosech z F1 všimnout, že piloti na volantech „něco cvakají”, ale zkoušeli jste se někdy soustředit jen na to? Níže přiložené video dělá právě tohle a ukazuje jedno kolo Nica Rosberga na novém okruhu v Baku v Ázerbájdžánu.

Kromě toho, že pilot musí točit volantem, přidávat plyn, brzdit a řadit, si musí skoro neustále „hrát” i s dalšími možnostmi vozu. Jednak je nezbytné vždy ve správné chvíli aktivovat DRS, za jízdy ale také provádí všemožná nastavení, a to včetně jemného upravování rozložení brzdné síly.

Pro lepší orientaci přidáváme nejen samotné video, ale i fotku volantu s popisky jednotlivých tlačítek v angličtině. Kdyby vám z ní nebylo jasné, co všechno pilot může skrze volant F1 Mercedesu dělat, přidáváme i stručný český popis.

Co všechno je za světla a tlačítka na volantu Formule 1?


Všechna tahle tlačítka musí zmáčknout pilot F1 během jediného kola - 1 - Pilot F1 prace s volantem Mercedes 01
Tohle vážně není volant pro vaší Felicii

Světla

Světa po stranách displeje vlevo a vpravo (pro signalizaci, červené, žluté a modré vlajky)
Světla nad displejem (nastavitelná, obvykle používaná pro signalizaci správného momentu přeřazení)

Otočné ovladače

Celkem devět ovladačů. Pro ovládání třech dolních je potřeba sundat ruku z volantu, pro šest zbylých nikoli.

Z třech dolních slouží pravý (HPP rotary) slouží k nastavení fungování pohonné jednotky, prostřední (Menu rotary) nabízí 15 možností celkové konfigurace vozu a levý (Strategy rotary) pro volbu jízdní strategie zahrnující třeba i míru rekuperace kinetické energie.

Ze šesti zbývajících jsou používány zejména ty ovladače, které má pilot nejblíže palci ruky - pravý pro nastavení rozdělení výkonu, levý pro rozdělení brzdné síly.

Tlačítka

BB- / BB+: nastavení „brake-by-wire”, elektronického ovládání brzd
OT: „předjížděcí tlačítko”
N: neutrál
+10 / +1: nastavitelná tlačítka
Radio: aktivace spojení s boxy
DRS: ovládání aktivní aerodynamiky
Limiter: ovládání omezovače rychlosti
Marker: možnost označit moment ve sběru dat, ke kterému se pilot bude chtít později vrátit při jejich analýze
PC/R: upozornění týmu na brzkou návštěvu boxů

Nic jednoduchého, že... A není to jen pro strýčka příhodu. Za kolo, které uvidíte, bylo provedeno 13 různých nastavení, a to jen od startu do cíle, věci před začátkem kola a po projetí cílem už se nepočítaly. Člověk má problém to na videu stíhat sledovat, protože popisky tam jsou jen velmi krátkou dobu. Člověka napadne, že ovládat půlené převody v tahačích je oproti něčemu takovémuto hračka. A že když se některým moderním autům říká „playstation”, je to pro ně trochu urážka, když vidíme, kam až to může zajít u špičkového závodního stroje...

Všechna tahle tlačítka musí zmáčknout pilot F1 během jediného kola - 2 - nico rosberg kolo baku 01Všechna tahle tlačítka musí zmáčknout pilot F1 během jediného kola - 3 - nico rosberg kolo baku 02Všechna tahle tlačítka musí zmáčknout pilot F1 během jediného kola - 4 - nico rosberg kolo baku 04Všechna tahle tlačítka musí zmáčknout pilot F1 během jediného kola - 5 - nico rosberg kolo baku 05
Takhle vypadá jedno kolo Nica Rosberga

Zdroj: Sploid

Marek Bednář

Diskuze Přidat příspěvek

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.

Živá témata na fóru

zobrazit vše