VW chce přesunout výrobu další Škody do Německa. Čeští odboráři se staví na zadní

Od koncernu VW by to byl logický krok - Němci nemají co vyrábět a Škoda nemá kde vyrábět. Ne každému ale z rovnice jedna plus jedna vyjde dvojka.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Zajímavosti

VW chce přesunout výrobu další Škody do Německa. Čeští odboráři se staví na zadní

15.9.2018 | Petr Miler

VW chce přesunout výrobu další Škody do Německa. Čeští odboráři se staví na zadní

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Od koncernu VW by to byl logický krok - Němci nemají co vyrábět a Škoda nemá kde vyrábět. Ne každému ale z rovnice jedna plus jedna vyjde dvojka.

Škoda od loňského roku řeší poněkud neobvyklý problém - nemá kde vyrábět auta. Neustálé rozšiřování portfolia značky spolu s přetrvávajícím zájmem o existující modely znamenalo příliš rychlý růst prodejů, který továrny české automobilky zkrátka nestačí vykrýt. Svérázným důsledkem pak je, že Škoda v Číně dostává pro prodeje modely, které ve své domovské zemi nenabízí. Ráda by je tu prodávala též, ale prostě nemůže - čínské továrny jsou na další růst odbytu připraveny, české nikoli.

Vzhledem k tomu, že mateřský Volkswagen řeší ve svých německých fabrikách přesně opačný problém, jeví se z koncernového hlediska rozumným vyrábět některé modely právě tam. Tento krok už se jistě dotkne Karoqu, stačit to ale nebude. A tak Němci podle informací odborů Škody chystají další takový krok, který by se pro změnu dotknul Superbu.

I to má logiku. Superb je technicky značně spřízněn s Passatem, jehož prodeje v poslední době pozvolna klesají a továrna v Emdenu zůstává nevyužita. Pokud by začala navíc vyrábět Superb, VW by přestal marnit kapacitami a Škoda by si uvolnila ruce pro výrobu dalších modelů. Takže hotová věc? Ne tak docela.

Proti tomuto záměru totiž razantně vystoupili právě čeští odboráři. Jejich šéf Jaroslav Povšík „kategoricky odmítl” vizi přesunu vlajkové lodi Škody mimo Českou republiku. Podle něj jde o „součást naší DNA” a vůz, který přináší firmě zisky, které by postrádala.

Superb je dnes vyráběn v Kvasinách vedle SUV Karoq a Kodiaq, a tak by se právě kapacita pro výrobu dnes tolik žádaných „terénních” modelů hodila. Odbory jsou ale proti a trochu to nechápeme - na jednu stranu mohou člověku řeči zavánějící národní hrdostí přijít sympatické, ale v dnešní době nám přijdou trochu irelevantní.

Moderní auta jsou skládačka z nespočtu dílů od dodavatelů ze všech koutů světa a pochybujeme, že podstatnou část zákazníků zajímá, jestli vůz vznikl u nás, v Německu nebo třeba na Slovensku. Krom toho, Škoda má práce až nad hlavu, takže „nevýroba” jednoho modelu bude ihned nahrazena výrobou jiného, zaměstnanci to stěží pocítí. A zisky firmy tak jako tak skončí v Německu, takže efektivnější fungování koncernu bude nakonec i ku prospěchu Škody.

Zástupci obou značek situaci v oficiální rovině odmítli komentovat a mluvčí Škody dodal, že žádné změny nejsou v tuto chvíli v plánu. Pokud se tedy něco takového skutečně chystá - a odbory by to měly vědět - nejspíše nejde o záměr pro nejbližší dobu. Po faceliftech Passatu i Superbu jistě budeme chytřejší, s takovou změnou by případné spojení výroby na jednom místě dávalo smysl.


VW chce přesunout výrobu další Škody do Německa. Čeští odboráři se staví na zadní - 1 - Skoda Superb presun vyroby do Nemecka 01VW chce přesunout výrobu další Škody do Německa. Čeští odboráři se staví na zadní - 2 - Skoda Superb presun vyroby do Nemecka 02VW chce přesunout výrobu další Škody do Německa. Čeští odboráři se staví na zadní - 3 - Skoda Superb presun vyroby do Nemecka 03
Škoda Superb se dnes vyrábí v Kvasinách. Němci by produkci rádi přesunuli do Emdenu, čeští odboráři s tím ale kategoricky nesouhlasí

VW chce přesunout výrobu další Škody do Německa. Čeští odboráři se staví na zadní - 4 - Test Skoda Superb 2015 20 TSI 4x4 prvni 002VW chce přesunout výrobu další Škody do Německa. Čeští odboráři se staví na zadní - 5 - Test Skoda Superb 2015 20 TSI 4x4 prvni 004VW chce přesunout výrobu další Škody do Německa. Čeští odboráři se staví na zadní - 6 - Test Skoda Superb 2015 20 TSI 4x4 prvni 006VW chce přesunout výrobu další Škody do Německa. Čeští odboráři se staví na zadní - 7 - Test Skoda Superb 2015 20 TSI 4x4 prvni 010VW chce přesunout výrobu další Škody do Německa. Čeští odboráři se staví na zadní - 8 - Test Skoda Superb 2015 20 TSI 4x4 prvni 018VW chce přesunout výrobu další Škody do Německa. Čeští odboráři se staví na zadní - 9 - Test Skoda Superb 2015 20 TSI 4x4 prvni 019VW chce přesunout výrobu další Škody do Německa. Čeští odboráři se staví na zadní - 10 - Test Skoda Superb 2015 20 TSI 4x4 prvni 022VW chce přesunout výrobu další Škody do Německa. Čeští odboráři se staví na zadní - 11 - Test Skoda Superb 2015 20 TSI 4x4 prvni 029VW chce přesunout výrobu další Škody do Německa. Čeští odboráři se staví na zadní - 12 - Test Skoda Superb 2015 20 TSI 4x4 prvni 032VW chce přesunout výrobu další Škody do Německa. Čeští odboráři se staví na zadní - 13 - Test Skoda Superb 2015 20 TSI 4x4 prvni 055VW chce přesunout výrobu další Škody do Německa. Čeští odboráři se staví na zadní - 14 - Test Skoda Superb 2015 20 TSI 4x4 prvni 056VW chce přesunout výrobu další Škody do Německa. Čeští odboráři se staví na zadní - 15 - Test Skoda Superb 2015 20 TSI 4x4 prvni 062VW chce přesunout výrobu další Škody do Německa. Čeští odboráři se staví na zadní - 16 - Test Skoda Superb 2015 20 TSI 4x4 prvni 063VW chce přesunout výrobu další Škody do Německa. Čeští odboráři se staví na zadní - 17 - Test Skoda Superb 2015 20 TSI 4x4 prvni 064VW chce přesunout výrobu další Škody do Německa. Čeští odboráři se staví na zadní - 18 - Test Skoda Superb 2015 20 TSI 4x4 prvni 066VW chce přesunout výrobu další Škody do Německa. Čeští odboráři se staví na zadní - 19 - Test Skoda Superb 2015 20 TSI 4x4 prvni 085VW chce přesunout výrobu další Škody do Německa. Čeští odboráři se staví na zadní - 20 - Test Skoda Superb 2015 20 TSI 4x4 prvni 092VW chce přesunout výrobu další Škody do Německa. Čeští odboráři se staví na zadní - 21 - Test Skoda Superb 2015 20 TSI 4x4 prvni 099
Současná Škoda Superb se vyrábí už čtvrtým rokem, zanedlouho jej tedy čeká facelift

Zdroj: Reuters

Petr Miler

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.