Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
VW chystá razantní čistku, skončí modely i motory. Na vině je obvyklý podezřelý
19.12.2018 | Petr Prokopec
Scirocco a Beetle to už mají za sebou, nebudou ale posledními Volkswageny, kterým zamáváme. EU totiž rozhodla, že limity spotřeby sníží ještě intenzivněji a bez dramatických úspor by VW nemusel přežít.
Před necelým týdnem se sešli zástupci jednotlivých evropských zemí nad diskuzí ohledně budoucích emisních limitů. Šestihodinové jednání skončilo nezdarem, kupodivu však nikoliv proto, že by navrhovaná 30procentní redukce přišla většině lidí jako příliš velká. Problém byl spíše s tím, že země jako Francie, Nizozemí či Švédsko volaly po ještě větší redukci. Té se jim nakonec dostane, Evropská unie totiž pozměnila svůj plán a z původně navrhovaných 30 procent je nyní 37,5 procenta.
Abychom osvětlili, o jak velký nesmysl se jedná, je třeba zatáhnout do rovnice ještě pár dalších čísel. Zaprvé, onen pokles vychází z limitů pro rok 2021, které činí z dnešního pohledu už tak odvážných a v případě mnoha značek i horko těžko splnitelných 95 gramů CO2 na kilometr. To v případě benzinových motorů odpovídá průměrné spotřebě 4,1 l/100 km, u dieselů jde pak dokonce o 3,6 litru. Že za tak málo nebudete během pouhých tří let jezdit, je nabíledni.
EU nyní navrhuje, aby tyto limity poklesly v roce 2030 o oněch 37,5 procenta, tedy na nějakých 60 gramů CO2, což je ekvivalent průměru 2,6 l benzinu, respektive 2,3 l nafty na 100 km. Tím se dostáváme na úroveň dnešních plug-in hybridů, jež si ovšem k takovým číslům pomáhají zanedbáním energie na vstupu. Problémem ovšem je, že v roce 2030 má být takového průměru dosaženo na ulicích, nikoliv pouze v laboratořích. Nové limity tedy nevedou k ničemu jinému než k podpoře elektromobility, v jejímž případě EU dnes také považuje elektrickou energii za nic, na rozdíl od dobíjecích hybridů ale hodlá u tohoto pomýleného pohledu setrvat.
Šéf koncernu VW Group Herbert Diess proto již naznačil, že veškeré plány, které automobilka pro příští léta měla, nyní mohou zamířit do koše. Tvrdší limit si prý vyžádá rozsáhlou reorganizaci programu, neboť jeho dosažení je možné pouze tehdy, pokud podíl elektrifikovaných vozů na celkových prodejích vystoupá v roce 2030 nad 40 procent. Při objemu celého koncernu to znamená prodej více než čtyř milionů „zelených“ aut ročně.
Na jedné straně samozřejmě nejde o nesplnitelný úkol, na tu druhou je ale třeba si uvědomit, že země jako třeba Německo či Česko jsou aktuálně energeticky závislé na uhelných elektrárnách. Jejich počet se sice do budoucna má snižovat, stejně jako poroste podíl obnovitelných zdrojů, nicméně třeba naši sousedé v tomto směru počítají s pozitivními efekty až někdy od roku 2040. Ač tedy Němci přesedlají na elektromobily, jejich „emisní stopa” se nezmění, tedy určitě ne k lepšímu.
Realita ale zkrátka v Bruselu nikoho nezajímá, připravit se tedy musíme na opravdu razantní změny, které ale kýženou čistou oblohu nepřinesou. S čím ale počítat můžeme, to je dle Diesse odchod dalších benzinových a dieselových agregátů do věčných lovišť. Stejným směrem se pak vydají i některé modely. Němci přitom již dříve oznámili, že příští dekády se nedočkají Scirocco a Beetle, nyní pak dodávají, že čistka bude ještě razantnější.
Volkswagen tedy bude muset omezit šíři své nabídky, aby byl efektivnější než dnes. Zaříznuty budou zejména vozy, jež stojí na platformách neumožňujících elektrifikaci a které se prodávají především v Evropě. Na konečnou tedy mají dojet MPV Touran a Sharan, své jisté ale překvapivě nemá ani Passat, ač se příští rok dočká faceliftu a v příští dekádě se jeho další generace měla vyrábět v České republice.
Volkswagen bude dále úřadovat pod kapotou všech svých modelů, kde se objeví nové motory. Jejich skladba se v průběhu následujících let bude upravovat, a to hlavně směrem k benzinovým jednotkám, jež bude moci koncern nabízet po celém světě. Tyto změny nemají jen zajistit pouze splnění přísnějších emisních limitů, ale i to, aby VW Group zůstal věrný svému programu crossoverů a SUV.
Tento krok je na první pohled poměrně paradoxní, neboť to byl právě koncern, který avizoval konec obliby aut s vyšší stavbou karoserie, a to hlavně kvůli příchodu elektrických aut. Nyní ale zjevně hodlá na úkor crossoverů a SUV ukončit život mnoha klasických vozů. A co více, v tomto segmentu má navíc dojít ještě k expanzi. Ta ale nejspíše bude poslední, poté nejen VW, ale i všichni ostatní začnou svou skladbu měnit.
I tato rošáda má vlastně oporu v navrhovaných emisních limitech, pro rok 2025 se počítá s 15procentní redukcí vůči roku 2021. Výrobci by se tedy v průměru měli dostat na 3,4 a 3 litry na sto kilometrů, což jsou znovu velmi nízká čísla. Negativní dopady crossoverů a SUV má kompenzovat zhruba milion elektromobilů ročně, jež by VW chtěl v té době prodávat.
Jsme tedy opravdu zvědavi, jak vše dopadne, momentálně ale celá situace nevypadá zrovna růžově, zvláště pro Česko, které je v přepočtu na hlavu automobilovou velmocí. Jakékoliv negativní výkyvy velkou měrou zasáhnou místní ekonomiku. Z pohledu ekologického přitom celá nákladná rošáda nic pozitivního nepřinese - emise se jen přenesou z výfuků do komínů elektráren...
Nově navrhované emisní limity jsou více než drastické, u VW díky tomu skončí řada modelů i spalovacích motorů. Zřejmě nadobro spočítané to mají MPV Touran a Sharan, ani v nejbližších letech ale nemusí být jedinými obětmi
Bleskovky
- Špatný den v práci? 24letý zaměstnanec roztřískal při projížďce Ferrari za 76 milionů Kč, splácet ho může po zbytek života
před 2 hodinami - V Polsku po nehodě vzplanul luxusní elektromobil tak, že ho po chvíli nepoznal ani majitel, po uhašení se vzňal znovu
21.4.2024 - Pagani Utopia málem dostálo svému jménu, zámožný majitel s ním během povodní vjel do vody
20.4.2024
Nejčtenější články
- Nejnovější elektromobil Chevroletu je takový průšvih, že výrobce raději vrací majitelům až 153 tisíc Kč z pořizovací ceny
24.3.2024 - Sbohem VW, sbohem Teslo. Žebříček nejprodávanějších aut v Evropě jasně ovládla nejlevnější Dacia, skóruje i Škoda
25.3.2024 - Novináři nás utěšují tím, že nový elektromobil má větší dojezd než vůz z roku 1968. I tak je hůř použitelný
25.3.2024 - Bugatti schopné zrychlit z 0 na 500 km/h za 20 s prochází finálními testy, ladí ho sám držitel vytrvalostní trojkoruny
25.3.2024 - Babičkou do garáže schovaný nový VW z roku 1996 nikdo nechce. Stroj času s pouhými 50 km stojí pořád víc
25.3.2024
Živá témata na fóru
- Prodej Pneu 04.23. 09:26 - lewishamilton0998
- Peugeot 207-problém po nastartování 04.23. 08:42 - Arkis
- Audi klub - pro ty, co chteji Auto 04.23. 05:20 - janom
- Tiguan 2.0TSI 6MT 4x4 Sport&Style 04.22. 16:20 - pavproch
- Fiat a vše kolem nich 04.22. 12:29 - pavproch
- Elektromobily a vse kolem nich 04.22. 10:30 - honziss
- Audi TT 1999 - koupit, nebo ne? 04.21. 20:09 - tecos999
- Onboard videa 04.21. 20:06 - brnenska.odchytova