Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
VW musí vrátit 20 procent akcií Suzuki, Japonci ale budou platit odškodné
31.8.2015 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
Německá automobilka si sice nesmí ponechat 19,9procentní podíl v Suzuki, od zpětného odprodeje však očekává zisk. Arbitráž navíc není zcela u konce.
Na počátku tohoto měsíce jsme informovali o nevydařené spolupráci automobilek Volkswagen a Suzuki. K té se schylovalo v roce 2009, kdy obě firmy navzájem zakoupily akcie svého spojence. Spolu s tím německá značka přislíbila, že s Japonci bude sdílet hybridní technologie a dieselové pohonné jednotky, za což se na oplátku měla dočkat know-how výroby nízkonákladových vozů a přístupu na indický trh. Již o dvě léta později však spolupráce měla značné trhliny, pročež vše nakonec vyústilo odstoupením Suzuki od dohody a vyžadováním navrácení akcií.
K takovému kroku se Volkswagen neměl, pročež v listopadu 2011 skončil u arbitrážního soudu Mezinárodní obchodní komory (ICC) v Londýně. Rozhodnutí mělo padnout do roka, nakonec však bylo vydáno až v závěru minulého týdne. Závěr soudu je přímo šalamounským řešením, neboť ve výsledku vlastně nikdo nevyhrál a nikdo neprohrál. Ačkoliv především Suzuki vidí situaci trochu jinak a dané rozhodnutí bere jako své vítězství.
Abychom nemluvili jen v obecné rovině, pustíme se do detailů. Tak tedy, Volkswagen musí dle soudu skutečně navrátit japonské automobilce její 19,9procentní podíl v akciích. Suzuki je může odkoupit za stávající tržní hodnotu nebo může určit třetí stranu, která tento podíl převezme. Šéf značky Osamu Suzuki přitom dodává, že „je dobré, že konečně padlo rozhodnutí. Cítím se jako znovuzrozený, jako kdybych si vyndal z krku rybí kost“.
Volkswagen, který na počátku roku 2010 odkoupil dané akcie za 1,7 miliardy EUR (cca 45,94 mld. Kč), ovšem verdikt soudu nebere jako svou prohru. V tiskovém prohlášení totiž automobilka uvedla, že očekává „pozitivní efekt“ v rámci likvidity podílu v Suzuki. Mimo to je „uvítáno, že rozhodnutí vneslo do celé záležitosti potřebnou čistotu. Tribunál totiž odmítl tvrzení Suzuki o porušení závazku a shledal, že Volkswagen dodržel své povinnosti“.
Tím se dostáváme k záležitosti spojené s oněmi pohonnými jednotkami. Volkswagen prý podle Suzuki nedodržel svou část závazku a neumožnil japonské značce přístup k některým technologiím. Kvůli tomu Suzuki začalo odebírat dieselové agregáty od Fiatu, což naopak pozdvihlo ze židle německou automobilku. V této záležitosti soud nakonec uznal, že počínání Japonců bylo de facto porušením dohody.
Ač tedy máme jedno arbitrážní řízení za sebou, druhé nás čeká. Rozhodovat se totiž bude o výši odškodnění, jaké bude muset Suzuki přinést na oltář Volkswagenu. Německé značce měly krokem Japonců vzniknout nemalé náklady, když se připravovala na plnění své části dohody. Oč ale přesně půjde, to zatím není jisté. Stejně tak je nejasné, kdy bude další část arbitrážního řízení ukončena.
Suzuki A-Star se mělo stát levným Volkswagenem, zatímco Wagon R měl být levnou Škodou. Ani v jednom případě se však plány nedočkaly reality
Zdroj: Auto News
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- 11 let staré Porsche málem vytřelo s nejnovějšími hybridními sporťáky Ferrari a Lamborghini. Není to ostuda?
před hodinou - Špatný den v práci? 24letý zaměstnanec roztřískal při projížďce Ferrari za 76 milionů Kč, splácet ho může po zbytek života
23.4.2024 - V Polsku po nehodě vzplanul luxusní elektromobil tak, že ho po chvíli nepoznal ani majitel, po uhašení se vzňal znovu
21.4.2024
Nové na MotoForum.cz
- Senzace: Bimota v SBK 2025 s továrním týmem Kawasaki 13:00
- Časový program Gran Premio Estrella Galicia 0,0 de España 10:00
- Vostatek po Assenu: „ Na suché trati jsem se cítil silný, na mokré to nešlo“ včera 12:42
- Začalo letošní MS-Side včera 10:00
- Petr Najman: „Mrazivá a komplikovaná Jarní cena Brna“ včera 08:00
Nejnovější články
- Se sportovními Peugeoty je amen, říká šéfka značky, po současné 508 PSE už přijde jen prázdnota
před 14 minutami - 11 let staré Porsche málem vytřelo s nejnovějšími hybridními sporťáky Ferrari a Lamborghini. Není to ostuda?
před hodinou - VW zcela mění designový styl. Místo nudy sází na odvahu, vyjít vstříc chce největšímu trhu světa
před 2 hodinami - Frustrace majitelů Tesel roste, jejich auta dál ztrácí na ceně mnohonásobně víc než ostatní vozy
před 3 hodinami - Škoda překvapivě stvořila víc jak 1000koňové auto, řádit s ním budete moci i vy
před 5 hodinami
Živá témata na fóru
- Audi A6 C7 převodovky 04.25. 13:55 - Milanito
- Onboard videa 04.25. 12:42 - M.Z.
- Fiat a vše kolem nich 04.25. 11:02 - HondaMan
- IT poradna 04.25. 10:15 - pavproch
- Lampárna (stěžovatelna) 04.24. 15:55 - řidičBOB
- Elektromobily a vse kolem nich 04.24. 12:23 - Zajda
- Výběrové RZ - kdo má lepší úlovek? 04.23. 21:30 - řidičBOB
- Audi multitronic - cvrlikání 04.23. 16:56 - Pedro22