Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
VW může chtít po svém bývalém šéfovi miliardy, nechce ale ani haléř. Proč?
17.5.2018 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
Když od někoho budete moci právem požadovat peníze, patrně si o ně řeknete. Volkswagen ale v takové situaci nechce ani haléř a to zavání.
Na počátku tohoto měsíce došlo k formálnímu obvinění bývalého šéfa koncernu VW Martina Winterkorna ze strany amerických úřadů. Jistě nepřekvapí, že důvodem je jeho údajná role v kauze Dieselgate. „Wiko“ měl stejně jako další pětice obviněných (Richard Dorenkamp, Heinz-Jakob Neusser, Jens Hadler, Bernd Gottweis a Jürgen Peter) schválit machinace spojené s podvodným softwarem, jímž byly osazeny motory TDI EA 189. Obviněn je proto z konspirace a vědomého podvodu.
Podle amerického generálního prokurátora Jeffa Sessionse závěry vyšetřovatelů jasně dokazují, že podvod sahal až k úplným koncernovým špičkám. Winterkorn toto obvinění logicky odmítá - již dříve uvedl, že neměl o podvodu žádné ponětí až do chvíle, kdy se vše v září 2015 provalilo. Jen týden poté ovšem rezignoval na svou funkci s tím, že ač o „chytrém“ softwaru nevěděl, přijímá za celý skandál zodpovědnost.
To jistě nebyl vytoužený konec kariéry tak úspěšného muže, ani tak ale jeho život nevypadal špatně. Dostal tučné odchodné, od VW inkasuje důchod ve výši 1,6 milionu Eur (skoro 41 milionů Kč)za rok a požívá dalších výhod vyplývajících z jeho dřívějšího působení v křesle nejvyššího šéfa firmy. O to všechno by nyní mohl přijít a za svou roli v naftové kauze do smrti jen platit.
Německé zákony totiž umožňují společnostem požadovat peníze po bývalých šéfech, kteří se dopustili podvodného jednání. Winterkorn by tedy na svých bedrech mohl nést ne úplně malou část z 25 miliard Eur (cca 638 mld. Kč), které koncern dosud kvůli Dieselgate zaplatil. Sám Winterkorn je (korunový) miliardář, ale aby jej někdo mohl soudit, musel by ho nejprve koncern žalovat. A ten se k něčemu takovém nemá, ani trochu.
Důvod? Lidé, kteří by jej žalovali, by se nutně sami vystavili problémům, a to i finančního charakteru. Američané opírají své obvinění o dění na schůzce vedení firmy z července 2015, na které měl být Winterkorn prokazatelně informován o tom, že VW v Americe podvádí s emisemi. K žádné nápravě ovšem nedošlo, místo toho měl VW dále jen mlžit a snažit se celou kauzu zamést pod koberec. Právě na této schůzce ale už seděl Herbert Diess, současný nejvyšší šéf koncernu. A také Hans Dieter Pötsch, tehdy finanční ředitel firmy, dnes předseda dozorčí rady.
Pokud by tedy Volkswagen nutil Winterkorna k náhradě škod, musel by přiznat, že vedení koncernu vědělo o podvodech ještě dříve, než byl skandál vynesen na veřejnost. V tu chvíli by ale VW Group čelil žalobě investorů za to, že nebyli informováni o problémech dříve než skrze média. A co více, obviněni by mohli být i Diess s Pötschem, dnes dvě hlavní figury celého skandálu. Oni i celá firma by si tak kvůli Winterkornovi podřezávali větev pod sebou samými a není divu, že se k tomu nemají.
„Volkswagen je nyní ve svízelné situaci. Pokud bude požadovat odškodnění po Winterkornovi, pak následně bude muset čelit soudnímu sporu s investory,“ uvedl k situaci právník Adrian Müller-Helle. „Současné vedení by jej mělo žalovat, nicméně někteří lidé naznačují, že na to je případně dostatek času. Celá situace je tedy ošemetná,“ dodal právník, který tak poukázal i na pětiletou promlčecí lhůtu případu. Někdejší šéf koncernu by navíc při lámání chleba mohl kázat na Diesse a Pötsche a říci: „Byli jste tam také, teď půjdete ke dnu se mnou,“ řekl dále Müller-Helle. A to by mělo nejen negativní důsledky pro oba pány, ale VW by se dostalo i další negativní pozornosti, po které rozhodně netouží.
Ona rezignace bude tedy pro Winterkorna pravděpodobně jediným trestem. Amerických soudů se obávat nemusí, neboť stejně jako zbývající pětice obviněných pobývá v Německu, které Spojeným státům své vlastní občany tradičně nevydává. Spokojeně si tak může užívat „zlatého důchodu”, třebaže je vskutku velmi nepravděpodobné, že by za jeden z největších automobilových skandálů všech dob nenesl i faktickou, nejen morální odpovědnost...
Martin Winterkorn měl o podvodných dieselech vědět dříve, než byl skandál vynesen na světlo světa. Neudělal však nic pro nápravu, za což by mohl přijít prakticky o všechno. Jeho rezignace ale pro něj bude zřejmě jediným trestem
Zdroj: Auto News
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- V Moskvě nafotili nové obrněné auto ruské policie. Ze zbraně proti „zlobivým” jde strach, i když stojí
před 2 hodinami - 50letý Čech musel Američanům ukázat, jak se bourá s Mustangem. Žasnou, auto nevinného řidiče trefil jako řízená střela
včera - Tesla Cybertruck mohutně skóruje při dopravních nehodách, ostatní auta se od ní odráží jako kuličky v pinballu
včera
Nejčtenější články
- Zakázaná reklama na ostrý VW T-Roc vás donutí dlouze přemýšlet nad soudností těch, kteří nám dnes vládnou
27.2.2024 - Nový offroad britského miliardáře postrádá špetku invence. Kdyby si říkal Fosilier, byla by s ním aspoň legrace
27.2.2024 - Nový čínský konkurent Škody Fabia pro Evropu vypadá jako promeškaná šance, i když cenově pořád může překvapit
27.2.2024 - Novinář popsal rok ježdění s ojetou Alfou Romeo a proč problematický vůz dál toleruje ve svém životě
27.2.2024 - Asi nejpovedenější čínský soupeř Škody Octavia se ukázal v novém, při cenách od 350 tisíc Kč to bude megahit
27.2.2024
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva