VW následuje Hyundai. Zruší část dealerů včetně těch Škody, auta si prodá i sám

Dealery nových aut zjevně čekají krušnější časy. Jejich přetrvávající existenci v současné podobě nejsou nakloněny automobilky ani zákazníci.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Zajímavosti

VW následuje Hyundai. Zruší část dealerů včetně těch Škody, auta si prodá i sám

13.10.2017 | Petr Miler | Přidat příspěvek

VW následuje Hyundai. Zruší část dealerů včetně těch Škody, auta si prodá i sám

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Dealery nových aut zjevně čekají krušnější časy. Jejich přetrvávající existenci v současné podobě nejsou nakloněny automobilky ani zákazníci.

Slova o tom, že doba je stále rychlejší, zní jako klišé. Jenže ona stále rychlejší je. Jistě se to stejnou měrou nedotklo úplně každého člověka v této zemi, natož pak na celém světě, evoluce prakticky všeho kolem nás ale zvyšuje tlak na efektivitu, který poznáváme v pracovním i osobním životě. Je celkem jedno, jestli jste dělník, lékař nebo novinář - všude se toho změnilo dost na to, aby se za normu považovalo něco docela jiného než před léty.

Asi vám to tedy nebude cizí, ať už děláte cokoli, přesto jeden případ z naší branže. Ještě před nějakými 15 léty stačilo vzít si diktafon a blok (či notebook, i takové věci už byly...), ráno vyrazit na tiskovou konferenci, vrátit se kolem poledne a během odpoledne odevzdat článek. Dnes na důležitou tiskovku vyrazíte s chytrým telefonem, na místě je nezbytné neprodleně udělat vše včetně fotografií, ještě něco udělat po cestě tam, po cestě zpět a odpoledne pracovat na něčem docela jiném. Proč? Protože to prostředky dovolují a protože se to očekává. Odpoledne daná zpráva už nikoho zajímat nebude a všichni kolem pracují takto, takže s jiným výsledkem by vás zaměstnali jen v novinovém skanzenu. Tak to je - přizpůsobíte se, nebo skončíte.

Podobné je to prakticky všude a také to samo o sobě vytváří tlak na to dělat jiné, i soukromé věci efektivněji. Lidé tak dnes mají méně volného času a nemají prostor třeba... toulat se po dealerstvích aut, vybírat nové vozy, vyřizovat papírování kolem jejich koupě a tak podobně. I v tomto, docela konzervativním odvětví se tak stále více těchto operací dělá online a automobilky se musí přizpůsobit. Aby samy neskončily.

Nejdále jsou v tomto nyní Korejci, kteří před pár dny nastoupili dosud nejpřesvědčivější cestu vedoucí k jedinému cíli - prakticky úplné eliminaci současných dealerství. Nebude to běh na krátkou trať, přesto je jasné, co má koncern Hyundai-Kia za lubem. Nakonec sám vidí, jak drahou „legrací” jsou dnešní dealerství aut na cestě od automobilky k zákazníkovi, přitom jejich role v celém nákupním procesu je stále menší. Většina i českých dealerů se vám už dnes přizná, že lidé, k nim nechodí auto vybírat, chodí si ho koupit - vybrali si na internetu a dealer zajistí jen „utvrzovací” zkušební jízdu (pokud vůbec tu, leckdo si sjede s autem známého) a fakticky vůz prodá. Potřebuje na tohle automobilka naleštěné paláce s desítkami nových aut a podobným množstvím prodejců a dalšího personálu? Ne nutně.

Korejci jsou tak hrozbou pro konkurenci, že bude totéž dělat efektivněji a bude moci prodávat svá auta levněji či s většími zisky. Ostatní tak nemohou jen tiše stát a Volkswagen, pro nějž je Hyundai jedním z největších konkurentů, hned přichází se svou reakcí. Ne tak razantní, navenek ne tak propracovanou, s ne tak konkrétními cíli. Přesto ale mířící tím samým směrem.

Prodejní šéf koncernu VW Jürgen Stackmann pro agenturu Reuters řekl, že automobilka hodlá zmenšit svou dealerskou síť a rozjet vlastní online prodej tak, aby se přizpůsobila měnícím se zvykům zákazníkům. Tyto kroky se dotknou všech 12 značek koncernu, tedy i české Škody a mezi řádky mají napsáno „Dieselgate” - pochopitelně, hlavní tlak na rostoucí efektivitu VW pochází odtud.

Konkrétní čísla zatím nezazněla, hovoří se ale o zrušení 10 % z celkem 3 000 dealerství všech značek, která dnes německý koncern v Evropě nepřímo provozuje. Pomoci to má pochopitelně i samotným dealerům, kteří přežijí - jejich efektivita má též vzrůst o 10 procent, průměrný čistý výnos z realizovaných obchodů se má dokonce zdvojnásobit.

VW tedy zatím nehodlá proti vlastním dealerům jít tak tvrdě, jako Hyundai, tedy alespoň ne proti těm, jejichž další existenci si přeje. Díky novým informačním technologiím jim má dokonce pomoci zredukovat čas potřebný na servisování vozů až o 70 procent a přestane též diktovat počet zaměstnanců. Očekává tak, že místo průměrných 35 zaměstnanců bude nyní u každého dealera pracovat v průměru 31 lidí, i odtud ona zvýšená efektivita.

Sám Volkswagen ale do prodejního procesu vstoupit hodlá. Automobilka nyní vyvíjí úplně nový prodejní portál, kde si budete moci nové auto koupit čistě po internetu a kde dealeři zůstanou už jen v roli „předavačů”. A týkat se bude znovu i škodovek. Není zatím jasné, v jakém časovém horizontu by se měl objevit, nečekejme ale, že by Němci tohle chystali další léta - na to nemají čas stejně jako my ho nemáme na odpolední psaní zpráv z ranních tiskovek.

Jak jsme tedy již zmínili, VW nastupuje cestu k online prodejům mírnější a směrem k dealerům smířlivější cestou, tradičně agresivnější Korejci jsou novátorštější. Který z obou postupů je vhodnější, posuďte sami - může se ukázat, že cesta Hyundai k prodejům prakticky bez dealerů je jedinou možnou a VW ji stejně bude muset zvolit. A nebo se ukáže, že lidé na tak přímý prodej až tolik zvědaví nejsou a opatrnější postup Němců povede k lepším celkovým výsledkům...


VW následuje Hyundai. Zruší část dealerů včetně těch Škody, auta si prodá i sám - 1 - Skoda Superb vs BMW 5 Irsko 05VW následuje Hyundai. Zruší část dealerů včetně těch Škody, auta si prodá i sám - 2 - Skoda Superb vs BMW 5 Irsko 06VW následuje Hyundai. Zruší část dealerů včetně těch Škody, auta si prodá i sám - 3 - Skoda Superb vs BMW 5 Irsko 07VW následuje Hyundai. Zruší část dealerů včetně těch Škody, auta si prodá i sám - 4 - Skoda Superb vs BMW 5 Irsko 08VW následuje Hyundai. Zruší část dealerů včetně těch Škody, auta si prodá i sám - 5 - Skoda Superb vs BMW 5 Irsko 09VW následuje Hyundai. Zruší část dealerů včetně těch Škody, auta si prodá i sám - 6 - Skoda Superb vs BMW 5 Irsko 10VW následuje Hyundai. Zruší část dealerů včetně těch Škody, auta si prodá i sám - 7 - Skoda Superb vs BMW 5 Irsko 11VW následuje Hyundai. Zruší část dealerů včetně těch Škody, auta si prodá i sám - 8 - Skoda Superb vs BMW 5 Irsko 12
Není to zase tak dlouho, co dealeři Škody museli začít přepřahat na nové ztvárněná dealerství. Teď čeká některá z nich zavření

Zdroj: Reuters

Petr Miler

Diskuze Přidat příspěvek

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.

Živá témata na fóru

zobrazit vše