Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
VW se pochlubil novým větrným tunelem. Nejsou to ale jen vyhozené peníze?
7.11.2017 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
Nejprogresivnější výrobci aut se dnes při vývoji nových aut přiklánějí spíše k pokročilým počítačovým simulací, VW přes investoval miliardy „kamenného krámu“.
Je větrný tunel ještě dnes k něčemu? Možná si říkáte, co je to za hloupou otázku, vždyť jde o nedílnou součást vývoje aut. V současné době by navíc jeho význam měl být ještě větší než v minulosti, neboť důraz je kladen zejména na snížení spotřeby. Toho lze dosáhnout dokonalou aerodynamikou, jež se ladí právě ve větrných tunelech. Či spíše bychom měli říci, že tomu tak donedávna skutečně bylo, momentálně však stále větší roli přebírají počítače.
Mluvili jsme o tom již v souvislosti s větrným tunelem Ferrari, který vyšel na čtvrt miliardy korun. Mohlo by se zdát, že je mu k ničemu, italská automobilka stejně jako mnozí další výrobci užívá program Powerflow od společnosti Exa, který obtékání vzduchu umožňuje zkoumat v digitálním světě. Ferrari možná ještě tunel použije kvůli ověření platnosti výpočtů, Tesla nebo Jaguar už ale neobtěžují ani tím. „Už u XE jsme neprováděli žádná ověření aerodynamiky ve větrném tunelu a nepostavili jsme jediný prototyp, který by měl k tomuto účelu sloužit,” říkají na adresu vývoje nových aut Britové.
Ve světle těchto faktů je tedy překvapivé, že se novým větrným tunelem pochlubil i Volkswagen. I ten používá program firmy Exa využívá. Navíc jeho účet už dva roky zatěžuje dieselový skandál, v jehož důsledku utahuje šrouby na všech myslitelných místech. Na první pohled je tak skoro nepochopitelné, že značka investovala 100 milionů Eur (cca 2,6 mld. Kč) právě do stavby nového tunelu.
Pokud se ovšem na projekt podíváme v širších souvislostech, možná bude dávat smysl. Počítačové simulace totiž nejsou vše, zvláště v době, kdy dochází ke změně metodiky měření spotřeby, která má nyní více reflektovat reálný svět. Volkswagen navíc oznámil, že hodlá do konce dekády kompletně modernizovat své portfolio a zároveň vyrukovat s novými vozy - značka tak aktuálně pracuje na více než 50 novinkách.
Nové vývojové centrum, jehož součástí větrný tunel je a které se rozprostírá na 8 800 metrech čtverečních ve Wolfsburgu, tak bude na 100 % součástí této modernizace a expanze. Podle automobilky určí aerodynamický koeficient vozu za pouhých 20 minut, zatímco pokročilé počítačové kalkulace by zabraly několik dní. Navíc lze takto detekovat i různé problémy, jež by počítače beroucí v potaz pouze modely neodhalily.
Uvnitř tunelu lze simulovat vítr o rychlosti až 250 km/h, stejně jako může VW nastavit různé teplotní podmínky v rozmezí -30 až +60 stupňů Celsia. Tím ale benefity nekončí, zároveň lze přidat i sněžení, déšť či až 95procentní vlhkost. Provoz tunelu je přitom nebývale tichý, při simulaci větru o rychlosti 160 km/h navenek generuje pouze 65 decibelů.
Můžeme pak jen dodat, že práce na tunelu odstartovaly v červnu 2014, s ohledem na rozlehlost centra se tedy jedná o pořádný kalup. To ale ve výsledku nepřekvapí, neboť tunel má hrát velkou roli při vývoji elektrifikovaných vozů, kterých chce celý koncern přivést na trh během pár let hned tři desítky. Můžeme tedy jen očekávat, že služeb nového centra budou využívat i další koncernové značky.
Volkswagen se pochlubil novým větrným tunelem za 2,6 miliardy korun. Prý má být daleko rychlejší než počítačové simulace, navíc značce ušetří nemalé peníze replikací různého prostředí, za kterým nebude muset cestovat
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- V Moskvě nafotili nové obrněné auto ruské policie. Ze zbraně proti „zlobivým” jde strach, i když stojí
před hodinou - 50letý Čech musel Američanům ukázat, jak se bourá s Mustangem. Žasnou, auto nevinného řidiče trefil jako řízená střela
včera - Tesla Cybertruck mohutně skóruje při dopravních nehodách, ostatní auta se od ní odráží jako kuličky v pinballu
včera
Nové na MotoForum.cz
- Místo Balaton Ringu se pojede v Estorilu? včera 16:00
- Indian Riders Fest 2024: Back In Time včera 08:03
- Vostatkovo zklamání v Barceloně 26.3.2024
- Úspěšné operace předloktí pro Ayumu Sasakiho 26.3.2024
- Novotný a Clark získali důležité poznatky a zkušenosti 26.3.2024
Nejnovější články
- V Moskvě nafotili nové obrněné auto ruské policie. Ze zbraně proti „zlobivým” jde strach, i když stojí
před hodinou - Stellantis dál propouští ve velkém. Nově končí dalších 3 500 lidí, je to prý součást „energetické a technologické transformace”
před 2 hodinami - Levná kopie kultovního Mercedesu G dostane novou verzi s motorem přímo od Mercedesu, bude ještě blíž originálu
před 3 hodinami - Volvo se rozhodlo odpravit polovinu svých českých prodejů. Skončilo s diesely, i když jde o jeho jasně nejžádanější motory
před 4 hodinami - Ford si nechal patentovat chytré řešení převozu větších věcí, bude mu ho závidět i Škoda se svým Simply Clever
před 6 hodinami
Živá témata na fóru
- Lampárna (stěžovatelna) 03.28. 13:19 - GeneHawkins
- Onboard videa 03.28. 13:17 - GeneHawkins
- Dříve M135i, nyní ///M2 03.28. 13:15 - Vrooom
- Řidiči, co to mají v ruce... 03.28. 11:03 - řidičBOB
- BMW Divize 03.28. 10:58 - pavproch
- Elektromobily a vse kolem nich 03.28. 10:11 - jerry
- Sleva na ověření historie přes Cebia.cz 03.28. 03:30 - brnenska.odchytova
- Fiat a vše kolem nich 03.27. 16:46 - pavproch