Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
VW se pochlubil novým větrným tunelem. Nejsou to ale jen vyhozené peníze?
7.11.2017 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
Nejprogresivnější výrobci aut se dnes při vývoji nových aut přiklánějí spíše k pokročilým počítačovým simulací, VW přes investoval miliardy „kamenného krámu“.
Je větrný tunel ještě dnes k něčemu? Možná si říkáte, co je to za hloupou otázku, vždyť jde o nedílnou součást vývoje aut. V současné době by navíc jeho význam měl být ještě větší než v minulosti, neboť důraz je kladen zejména na snížení spotřeby. Toho lze dosáhnout dokonalou aerodynamikou, jež se ladí právě ve větrných tunelech. Či spíše bychom měli říci, že tomu tak donedávna skutečně bylo, momentálně však stále větší roli přebírají počítače.
Mluvili jsme o tom již v souvislosti s větrným tunelem Ferrari, který vyšel na čtvrt miliardy korun. Mohlo by se zdát, že je mu k ničemu, italská automobilka stejně jako mnozí další výrobci užívá program Powerflow od společnosti Exa, který obtékání vzduchu umožňuje zkoumat v digitálním světě. Ferrari možná ještě tunel použije kvůli ověření platnosti výpočtů, Tesla nebo Jaguar už ale neobtěžují ani tím. „Už u XE jsme neprováděli žádná ověření aerodynamiky ve větrném tunelu a nepostavili jsme jediný prototyp, který by měl k tomuto účelu sloužit,” říkají na adresu vývoje nových aut Britové.
Ve světle těchto faktů je tedy překvapivé, že se novým větrným tunelem pochlubil i Volkswagen. I ten používá program firmy Exa využívá. Navíc jeho účet už dva roky zatěžuje dieselový skandál, v jehož důsledku utahuje šrouby na všech myslitelných místech. Na první pohled je tak skoro nepochopitelné, že značka investovala 100 milionů Eur (cca 2,6 mld. Kč) právě do stavby nového tunelu.
Pokud se ovšem na projekt podíváme v širších souvislostech, možná bude dávat smysl. Počítačové simulace totiž nejsou vše, zvláště v době, kdy dochází ke změně metodiky měření spotřeby, která má nyní více reflektovat reálný svět. Volkswagen navíc oznámil, že hodlá do konce dekády kompletně modernizovat své portfolio a zároveň vyrukovat s novými vozy - značka tak aktuálně pracuje na více než 50 novinkách.
Nové vývojové centrum, jehož součástí větrný tunel je a které se rozprostírá na 8 800 metrech čtverečních ve Wolfsburgu, tak bude na 100 % součástí této modernizace a expanze. Podle automobilky určí aerodynamický koeficient vozu za pouhých 20 minut, zatímco pokročilé počítačové kalkulace by zabraly několik dní. Navíc lze takto detekovat i různé problémy, jež by počítače beroucí v potaz pouze modely neodhalily.
Uvnitř tunelu lze simulovat vítr o rychlosti až 250 km/h, stejně jako může VW nastavit různé teplotní podmínky v rozmezí -30 až +60 stupňů Celsia. Tím ale benefity nekončí, zároveň lze přidat i sněžení, déšť či až 95procentní vlhkost. Provoz tunelu je přitom nebývale tichý, při simulaci větru o rychlosti 160 km/h navenek generuje pouze 65 decibelů.
Můžeme pak jen dodat, že práce na tunelu odstartovaly v červnu 2014, s ohledem na rozlehlost centra se tedy jedná o pořádný kalup. To ale ve výsledku nepřekvapí, neboť tunel má hrát velkou roli při vývoji elektrifikovaných vozů, kterých chce celý koncern přivést na trh během pár let hned tři desítky. Můžeme tedy jen očekávat, že služeb nového centra budou využívat i další koncernové značky.
Volkswagen se pochlubil novým větrným tunelem za 2,6 miliardy korun. Prý má být daleko rychlejší než počítačové simulace, navíc značce ušetří nemalé peníze replikací různého prostředí, za kterým nebude muset cestovat
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Cristiano Ronaldo protáhl své nové Ferrari za 47 milionů. Už ani neví, kolik jich má, i na takové si vydělá za pár dnů
včera - V Moskvě nafotili nové obrněné auto ruské policie. Ze zbraně proti „zlobivým” jde strach, i když stojí
včera - 50letý Čech musel Američanům ukázat, jak se bourá s Mustangem. Žasnou, auto nevinného řidiče trefil jako řízená střela
27.3.2024
Nové na MotoForum.cz
- Test Yamaha Niken GT: Všechno na Mars! 08:00
- Nicolò Bulega operován kvůli «arm pump» včera 23:18
- Místo Balaton Ringu se pojede v Estorilu? 27.3.2024
- Indian Riders Fest 2024: Back In Time 27.3.2024
- Vostatkovo zklamání v Barceloně 26.3.2024
Nejnovější články
- Ford zrušil dvě třetiny výroby svého klíčového elektromobilu poté, co ji dřív zkrouhnul o polovinu, třetina lidí má padáka
před hodinou - Kolabující Fisker fungoval v totálním chaosu. Nebral si od lidí peníze za auta, dokonce ani neví, kolik jich prodal
před 3 hodinami - Světovým autem roku je 2,5tunový elektromobil za 1,95 milionu, nejlepším sporťákem 2,3tunový elektromobil za 1,8 milionu Kč
před 4 hodinami - Lamborghini dalo po dekádách sbohem svému ikonickému logu, náhrada je nenápaditá a laciná
před 6 hodinami - Němci vyzkoušeli ojetý Mercedes C s 406 tisíci najetými km, stav auta po takovém zápřahu je dostal do kolen
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva