Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
VW se v Německu dál marně snaží prodat elektrický Golf, už je nejlevnější ze všech
7.10.2019 | Petr Miler
Když je řeč o překážkách rozšíření elektrických aut, cena je obvykle zmiňována jako ta hlavní. Jak je vidno ze zkušeností Němců, jen její razantní snížení vysoký odbyt nezajistí.
Skoro před přesně před měsícem jsme psali tom, jak jsou automobilky nešťastné z blížících se časů. Jejich obavy mají více důvodů, na starém kontinentu jsou ale tou hlavní nové regulace Evropské unie, které od ledna zakotvují maximální spotřebu aut skrze nový limit emisí CO2. Ten činí 95 gramů na kilometr v průměru na každý prodaný vůz, což v případě benzinových aut odpovídá spotřebě 4,1 l/100 km, u dieselů 3,6 l/100 km. Příští rok přitom mohou výrobci ještě počítat s jistými úlevami, nový limit se dotýká „jen” 95 % produkce. Od roku 2021 bude platit naplno.
Zmíněná spotřeba je tak nízká, že takové nebo jejího ekvivalentu není možné u aut současného charakteru žádným způsobem dosáhnout, jedna úleva ale existuje - elektromobily. Jejich spotřebu EU počítá jako nulovou, i když to není pravda, takže stačí prodat jedno auto s emisemi 190 g CO2/km a k němu jeden elektromobil a... tadadá - jste na úrovni 95 g CO2/km.
Zní to jednoduše, má to ale jeden háček. Vlastně je to pořádný hák - elektromobily skoro nikdo nechce. Existuje sorta lidí, kteří po nich touží, existují i tací, kteří jsou ochotni je přijmout za své, ale dohromady jde o příliš málo lidí na to, aby to automobilky spasilo. Aby nové limity splnily, nemusí být každé druhé prodané auto elektrické, 20-30 procent to ale chtít bude. Firmám tak dělá těžkou hlavu obtížně rozlousknutelné dilema - buď nabízet auta, která lidé chtějí, ale s ohledem na zmíněné pokuty za nadlimitní emise na nich bude obtížné něco vydělat. A nebo nabízet auta, o která lidé nestojí, pokuty s nimi spojené jsou ale nulové.
Že elektromobily jsou obtížně prodejné zboží za jakoukoli cenu, nejlépe ukazuje čerstvá zkušenost Němců. Ti se před příchodem nové generace Golfu snaží vyprodat zásoby té stávající, která je nabízena i jako elektrický e-Golf. A není přehnané říci, že se jej na rozdíl od ostatních provedení nemohou zbavit.
V srpnu jsme psali o tom, že o něj lidé nestojí ani poté, co cena padla pod úroveň verze TDI, a tak musely přijít další podpory. Profesor Ferdinand Dudenhöffer z institutu CAR při univerzitě Duisburg-Essen ve své zprávě informuje, že ceny e-Golfu jsou v současné době o 42 procent níže oproti výchozí ceníkové ceně ještě ze začátku letošního roku. Původně byl k mání za 35 900 Eur, VW cenu snížil na 31 900 Eur a přidalo se 4 000 Eur státní podpory. Ani to k rozhýbání prodejů nevedlo, a tak VW přidal obchodní slevy snižující ceny až k 20 760 Eur (535 tisíc Kč). To v tuto chvíli dělá z elektromobilu vůbec nejlevnější verzi Golfu - ani základní benzin není v Německu k mání levněji.
Tabulka níže dokládá, že navzdory slevám zůstává tržní podíl elektrické varianty v posledních dvou letech stabilní a je těžké ji „vnutit” zákazníkům nad rámec těch, kteří o ní stojí z jiných než ekonomických důvodů. Dudenhöffer nechodí okolo horké kaše dlouho - výsledky e-Golfu hodnotí jako fiasko.
„Méně než 4 procenta všech prodaných Golfů v Německu jsou e-Golfy. S hybridní verzí GTE se nepodařilo dosáhnout ani 2 procent. Myslím, že je fér říci, že jak e-Golf, tak plug-in hybrid GTE jsou prodejní propadáky,” uvádí Dudenhöffer. Elektromobily zkrátka v prvé řadě nejsou s to nahradit existující auta svou praktickou využitelností a lidé je nechtějí ani za tu cenu, že mohou být levnější provozně a teď i na pořízení. Pro automobilky bude opravdu těžké se s příštími léty působení v Evropě vypořádat.
Vývoj tržního podílu e-Golfu v Německu ukazuje, že zájem o něj neroste ani v době obrovských cenových zvýhodnění
Elektrická verze Golfu je pro zákazníky tak nezajímavá, že zájem o ní zásadně nezvýšilo ani zlevnění výrazně pod úroveň v mnohém srovnatelného Golfu 2,0 TDI. A tak musely přijít další slevy, které jej činí dokonce levnějším než základní benzin
Zdroj: Focus
Bleskovky
- Špatný den v práci? 24letý zaměstnanec roztřískal při projížďce Ferrari za 76 milionů Kč, splácet ho může po zbytek života
23.4.2024 - V Polsku po nehodě vzplanul luxusní elektromobil tak, že ho po chvíli nepoznal ani majitel, po uhašení se vzňal znovu
21.4.2024 - Pagani Utopia málem dostálo svému jménu, zámožný majitel s ním během povodní vjel do vody
20.4.2024
Nové na MotoForum.cz
- Vostatek po Assenu: „ Na suché trati jsem se cítil silný, na mokré to nešlo“ včera 12:42
- Začalo letošní MS-Side včera 10:00
- Petr Najman: „Mrazivá a komplikovaná Jarní cena Brna“ včera 08:00
- Oliver König pojede IDM s Ducati 23.4.2024
- Harley-Davidson Praha: 6. Nedoklubko Challenge 25. května 2024 22.4.2024
Nejčtenější články
- Výroba stojí, obchodování s akciemi též, jednání o miliardové investici se zhroutila. Fisker je na hranici bankrotu
26.3.2024 - Nejlevnější Mercedes-AMG GT v prodeji stojí míň než lepší škodovky, dojem s ním uděláte milionový
26.3.2024 - Oblíbené Hyundai i30 dostalo místo nové generace druhý facelift, i Korejci radši přešlapují na místě
26.3.2024 - Stellantis propustil dalších 400 lidí, otevřeně říká, že je to kvůli elektromobilům
26.3.2024 - Hned tři oblíbené německé sporťáky končí bez nástupce. Lidé by je chtěli dál, prodávat se ale dál nesmí
26.3.2024
Živá témata na fóru
- Onboard videa 04.25. 08:36 - řidičBOB
- Lampárna (stěžovatelna) 04.24. 15:55 - řidičBOB
- Fiat a vše kolem nich 04.24. 12:51 - pavproch
- Elektromobily a vse kolem nich 04.24. 12:23 - Zajda
- Výběrové RZ - kdo má lepší úlovek? 04.23. 21:30 - řidičBOB
- Audi multitronic - cvrlikání 04.23. 16:56 - Pedro22
- Audi klub - pro ty, co chteji Auto 04.23. 12:57 - mattonecz
- Peugeot 207-problém po nastartování 04.23. 08:42 - Arkis