Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
VW se v Německu dál marně snaží prodat elektrický Golf, už je nejlevnější ze všech
7.10.2019 | Petr Miler
Když je řeč o překážkách rozšíření elektrických aut, cena je obvykle zmiňována jako ta hlavní. Jak je vidno ze zkušeností Němců, jen její razantní snížení vysoký odbyt nezajistí.
Skoro před přesně před měsícem jsme psali tom, jak jsou automobilky nešťastné z blížících se časů. Jejich obavy mají více důvodů, na starém kontinentu jsou ale tou hlavní nové regulace Evropské unie, které od ledna zakotvují maximální spotřebu aut skrze nový limit emisí CO2. Ten činí 95 gramů na kilometr v průměru na každý prodaný vůz, což v případě benzinových aut odpovídá spotřebě 4,1 l/100 km, u dieselů 3,6 l/100 km. Příští rok přitom mohou výrobci ještě počítat s jistými úlevami, nový limit se dotýká „jen” 95 % produkce. Od roku 2021 bude platit naplno.
Zmíněná spotřeba je tak nízká, že takové nebo jejího ekvivalentu není možné u aut současného charakteru žádným způsobem dosáhnout, jedna úleva ale existuje - elektromobily. Jejich spotřebu EU počítá jako nulovou, i když to není pravda, takže stačí prodat jedno auto s emisemi 190 g CO2/km a k němu jeden elektromobil a... tadadá - jste na úrovni 95 g CO2/km.
Zní to jednoduše, má to ale jeden háček. Vlastně je to pořádný hák - elektromobily skoro nikdo nechce. Existuje sorta lidí, kteří po nich touží, existují i tací, kteří jsou ochotni je přijmout za své, ale dohromady jde o příliš málo lidí na to, aby to automobilky spasilo. Aby nové limity splnily, nemusí být každé druhé prodané auto elektrické, 20-30 procent to ale chtít bude. Firmám tak dělá těžkou hlavu obtížně rozlousknutelné dilema - buď nabízet auta, která lidé chtějí, ale s ohledem na zmíněné pokuty za nadlimitní emise na nich bude obtížné něco vydělat. A nebo nabízet auta, o která lidé nestojí, pokuty s nimi spojené jsou ale nulové.
Že elektromobily jsou obtížně prodejné zboží za jakoukoli cenu, nejlépe ukazuje čerstvá zkušenost Němců. Ti se před příchodem nové generace Golfu snaží vyprodat zásoby té stávající, která je nabízena i jako elektrický e-Golf. A není přehnané říci, že se jej na rozdíl od ostatních provedení nemohou zbavit.
V srpnu jsme psali o tom, že o něj lidé nestojí ani poté, co cena padla pod úroveň verze TDI, a tak musely přijít další podpory. Profesor Ferdinand Dudenhöffer z institutu CAR při univerzitě Duisburg-Essen ve své zprávě informuje, že ceny e-Golfu jsou v současné době o 42 procent níže oproti výchozí ceníkové ceně ještě ze začátku letošního roku. Původně byl k mání za 35 900 Eur, VW cenu snížil na 31 900 Eur a přidalo se 4 000 Eur státní podpory. Ani to k rozhýbání prodejů nevedlo, a tak VW přidal obchodní slevy snižující ceny až k 20 760 Eur (535 tisíc Kč). To v tuto chvíli dělá z elektromobilu vůbec nejlevnější verzi Golfu - ani základní benzin není v Německu k mání levněji.
Tabulka níže dokládá, že navzdory slevám zůstává tržní podíl elektrické varianty v posledních dvou letech stabilní a je těžké ji „vnutit” zákazníkům nad rámec těch, kteří o ní stojí z jiných než ekonomických důvodů. Dudenhöffer nechodí okolo horké kaše dlouho - výsledky e-Golfu hodnotí jako fiasko.
„Méně než 4 procenta všech prodaných Golfů v Německu jsou e-Golfy. S hybridní verzí GTE se nepodařilo dosáhnout ani 2 procent. Myslím, že je fér říci, že jak e-Golf, tak plug-in hybrid GTE jsou prodejní propadáky,” uvádí Dudenhöffer. Elektromobily zkrátka v prvé řadě nejsou s to nahradit existující auta svou praktickou využitelností a lidé je nechtějí ani za tu cenu, že mohou být levnější provozně a teď i na pořízení. Pro automobilky bude opravdu těžké se s příštími léty působení v Evropě vypořádat.
Vývoj tržního podílu e-Golfu v Německu ukazuje, že zájem o něj neroste ani v době obrovských cenových zvýhodnění
Elektrická verze Golfu je pro zákazníky tak nezajímavá, že zájem o ní zásadně nezvýšilo ani zlevnění výrazně pod úroveň v mnohém srovnatelného Golfu 2,0 TDI. A tak musely přijít další slevy, které jej činí dokonce levnějším než základní benzin
Zdroj: Focus
Bleskovky
- V Moskvě nafotili nové obrněné auto ruské policie. Ze zbraně proti „zlobivým” jde strach, i když stojí
před 4 hodinami - 50letý Čech musel Američanům ukázat, jak se bourá s Mustangem. Žasnou, auto nevinného řidiče trefil jako řízená střela
včera - Tesla Cybertruck mohutně skóruje při dopravních nehodách, ostatní auta se od ní odráží jako kuličky v pinballu
včera
Nové na MotoForum.cz
- Místo Balaton Ringu se pojede v Estorilu? včera 16:00
- Indian Riders Fest 2024: Back In Time včera 08:03
- Vostatkovo zklamání v Barceloně 26.3.2024
- Úspěšné operace předloktí pro Ayumu Sasakiho 26.3.2024
- Novotný a Clark získali důležité poznatky a zkušenosti 26.3.2024
Nejnovější články
- Nové levné SUV Citroënu vypadá velmi lákavě, stát má jen 225 tisíc Kč. EU se už proto vyhne obloukem
před 3 hodinami - V Moskvě nafotili nové obrněné auto ruské policie. Ze zbraně proti „zlobivým” jde strach, i když stojí
před 4 hodinami - Stellantis dál propouští ve velkém. Nově končí dalších 3 500 lidí, je to prý součást „energetické a technologické transformace”
před 5 hodinami - Levná kopie kultovního Mercedesu G dostane novou verzi s motorem přímo od Mercedesu, bude ještě blíž originálu
před 6 hodinami - Volvo se rozhodlo odpravit polovinu svých českých prodejů. Skončilo s diesely, i když jde o jeho jasně nejžádanější motory
před 7 hodinami
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva