Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
VW vyčlení část svých značek do oddělené firmy. Analytici říkají, že je to geniální
11.9.2018 | Petr Prokopec
Koncern Volkswagen dnes sdružuje spoustu značek do jedné obří společnosti. To se ale změní a i když to na první pohled vypadá jako nudná škatulata, ve skutečnosti to může Němcům vrátit tolik chybějící klid.
Pod křídla koncernu VW dnes spadá spousta automobilových značek, českou Škodu nevyjímaje. Aktuální hodnota celého koncernu optikou jeho tržní kapitalizace činí v tuto chvíli necelých 80 miliard dolarů (cca 1,76 bilionu korun), což je... málo. Jakkoliv to může leckomu přijít jako nepředstavitelná částka, je to na společnost takového významu a velikosti opravdu nízké číslo. Stačí uvědomit, že srovnatelná Toyota atakuje hranici 200 miliard dolarů a třeba Tesla jakožto jediná značka s nepatrnými prodeji je nyní na 60 % hodnoty VW Group. A to proti ní stojí automobilky jako Audi, Bentley, Bugatti, Lamborghini, Porsche a další.
Právě tato nevyrovnanost přiměla VW Group, aby začal uvažovat o zásadních strukturálních změnách. Jak proto naznačil finanční šéf celého impéria Frank Witter, část koncernových značek by mohla být vyčleněna do samostatné firmy, čímž by vznikla tzv. super-prémiová divize. Do té by spadaly hned čtyři z výše jmenovaných značek, tedy Bentley, Bugatti, Lamborghini a Porsche. Italská automobilka by nově byla zařazena pod Porsche, ačkoliv prozatím je ve vlastnictví Audi, ale to je organizační detail.
Pokud si při pohledu na tuto rošádu začínáte ťukat na čelo, musíme vás zarazit. Dle všeho jde totiž o chytrý krok, který by nepřinesl jen vyšší efektivitu u zmíněných značek. Analytik Bloombergu Michael Dean dokonce říká, že je to geniální nápad odhaduje, že pokud by tato super-prémiová divize byla zalistována na burze, její hodnota by se mohla vyšplhat až na více než 120 miliard dolarů (2,66 bilionu korun). Tedy jinými slovy, mohla by mít vyšší hodnotu než celý současný koncern VW.
Dáno je to samozřejmě tím, že ani jedna z těchto automobilek není zatížena dieselovým skandálem jako Volkswagen a Audi. A platí to i pro Porsche, ačkoliv to motory TDI také nabízelo. Nicméně ani v tomto případě vlastně stín viny nedolehl na samotné Porsche, ale znovu na VW. Kromě toho je pak velkým aktivem této čtveřice skutečnost, že generují 60 % zisku celého koncernu.
Suma sumárum, super-prémiová divize je extrémně zisková a bez jakéhokoliv škraloupu. Navíc by sdružovala jedny z nejžádanějších značek na světě. Vůbec nás tedy vlastně nepřekvapuje, že VW Group takový krok zvažuje. Zvláště nyní, kdy má Volkswagen za sebou první den u německého soudu s investory, kteří jej žalují o zhruba 10 miliard Eur (257 mld. Kč). Stojí za tím samozřejmě kauza Dieselgate a fakt, že je VW o problému neinformoval.
Veškerá tato negativa se přitom v rámci hodnoty projevují na celém koncernu, padají tedy i na Bentley, Bugatti, Lamborghini a Porsche. Jejich separací a úpisem části akcií na burze by však do kasy VW Group přitekly několikanásobně vyšší sumy, než jaké koncern za celý skandál vydal. Witter ovšem dodal, že k tomuto kroku nedojde hned, dříve VW Group vyčlení jako separátní entitu divizi nákladních vozů.
Podobný nápad měl kdysi Ford, který v roce 1999 stvořil tzv. Premier Automotive Group. Pod tu tehdy spadal Aston Martin, Jaguar, Land Rover, Volvo, Lincoln a Mercury. Experiment ale skončil nešťastně a všechny evropské značky Ford nakonec prodal, Mercury poslal k ledu a ponechal si pouze Lincoln. Dá se ale předpokládat, že VW Group by jako sedláci u Chlumce neskončil, všechny jeho zmíněné značky jsou dnes - na rozdíl od svého času těch „fordích” - velmi úspěšné.
VW Group zvažuje vytvoření super-prémiové divize, do které by spadalo Bentley...
Zdroj: Auto News
Bleskovky
- Tesla nakonec propouští i v Evropě, 300 lidí může čekat, že je v pondělí už nepustí do práce
před 2 hodinami - Vrcholný Lucid zvládá i v reálu stovku pod 2 s. Je rychlejší než Bugatti, přitom je to pořád rodinné auto za zlomek ceny
včera - Zákazníci masivně ruší objednávky na auto od Xiaomi, které za cenu Škody nabízí vzhled i dynamiku Porsche
17.4.2024
Nejnovější články
- Tesla nakonec propouští i v Evropě, 300 lidí může čekat, že je v pondělí už nepustí do práce
před 2 hodinami - Další nová Mazda dostala obří šestiválcový diesel, který prodejně válcuje všechny ostatní motory, je to soupeř Škody Kodiaq
před 3 hodinami - „Nikomu nic necpeme do chřtánu,” říká dědic Fordu o elektromobilech. Asi zapomněl, co firma poslední roky dělala
před 4 hodinami - Nejsilnější Dacia všech odhalila část tajemství, stroj překvapivě osazený motorem V6 chce přepsat historii
před 6 hodinami - Prodeje elektromobilů už se propadají napříč Evropou. V době, kdy měly začít vládnout, ztrácí podíl na trhu
před 7 hodinami
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva