Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
VW vyčlení část svých značek do oddělené firmy. Analytici říkají, že je to geniální
11.9.2018 | Petr Prokopec
Koncern Volkswagen dnes sdružuje spoustu značek do jedné obří společnosti. To se ale změní a i když to na první pohled vypadá jako nudná škatulata, ve skutečnosti to může Němcům vrátit tolik chybějící klid.
Pod křídla koncernu VW dnes spadá spousta automobilových značek, českou Škodu nevyjímaje. Aktuální hodnota celého koncernu optikou jeho tržní kapitalizace činí v tuto chvíli necelých 80 miliard dolarů (cca 1,76 bilionu korun), což je... málo. Jakkoliv to může leckomu přijít jako nepředstavitelná částka, je to na společnost takového významu a velikosti opravdu nízké číslo. Stačí uvědomit, že srovnatelná Toyota atakuje hranici 200 miliard dolarů a třeba Tesla jakožto jediná značka s nepatrnými prodeji je nyní na 60 % hodnoty VW Group. A to proti ní stojí automobilky jako Audi, Bentley, Bugatti, Lamborghini, Porsche a další.
Právě tato nevyrovnanost přiměla VW Group, aby začal uvažovat o zásadních strukturálních změnách. Jak proto naznačil finanční šéf celého impéria Frank Witter, část koncernových značek by mohla být vyčleněna do samostatné firmy, čímž by vznikla tzv. super-prémiová divize. Do té by spadaly hned čtyři z výše jmenovaných značek, tedy Bentley, Bugatti, Lamborghini a Porsche. Italská automobilka by nově byla zařazena pod Porsche, ačkoliv prozatím je ve vlastnictví Audi, ale to je organizační detail.
Pokud si při pohledu na tuto rošádu začínáte ťukat na čelo, musíme vás zarazit. Dle všeho jde totiž o chytrý krok, který by nepřinesl jen vyšší efektivitu u zmíněných značek. Analytik Bloombergu Michael Dean dokonce říká, že je to geniální nápad odhaduje, že pokud by tato super-prémiová divize byla zalistována na burze, její hodnota by se mohla vyšplhat až na více než 120 miliard dolarů (2,66 bilionu korun). Tedy jinými slovy, mohla by mít vyšší hodnotu než celý současný koncern VW.
Dáno je to samozřejmě tím, že ani jedna z těchto automobilek není zatížena dieselovým skandálem jako Volkswagen a Audi. A platí to i pro Porsche, ačkoliv to motory TDI také nabízelo. Nicméně ani v tomto případě vlastně stín viny nedolehl na samotné Porsche, ale znovu na VW. Kromě toho je pak velkým aktivem této čtveřice skutečnost, že generují 60 % zisku celého koncernu.
Suma sumárum, super-prémiová divize je extrémně zisková a bez jakéhokoliv škraloupu. Navíc by sdružovala jedny z nejžádanějších značek na světě. Vůbec nás tedy vlastně nepřekvapuje, že VW Group takový krok zvažuje. Zvláště nyní, kdy má Volkswagen za sebou první den u německého soudu s investory, kteří jej žalují o zhruba 10 miliard Eur (257 mld. Kč). Stojí za tím samozřejmě kauza Dieselgate a fakt, že je VW o problému neinformoval.
Veškerá tato negativa se přitom v rámci hodnoty projevují na celém koncernu, padají tedy i na Bentley, Bugatti, Lamborghini a Porsche. Jejich separací a úpisem části akcií na burze by však do kasy VW Group přitekly několikanásobně vyšší sumy, než jaké koncern za celý skandál vydal. Witter ovšem dodal, že k tomuto kroku nedojde hned, dříve VW Group vyčlení jako separátní entitu divizi nákladních vozů.
Podobný nápad měl kdysi Ford, který v roce 1999 stvořil tzv. Premier Automotive Group. Pod tu tehdy spadal Aston Martin, Jaguar, Land Rover, Volvo, Lincoln a Mercury. Experiment ale skončil nešťastně a všechny evropské značky Ford nakonec prodal, Mercury poslal k ledu a ponechal si pouze Lincoln. Dá se ale předpokládat, že VW Group by jako sedláci u Chlumce neskončil, všechny jeho zmíněné značky jsou dnes - na rozdíl od svého času těch „fordích” - velmi úspěšné.
VW Group zvažuje vytvoření super-prémiové divize, do které by spadalo Bentley...
Zdroj: Auto News
Bleskovky
- Zákazníci masivně ruší objednávky na auto od Xiaomi, které za cenu Škody nabízí vzhled i dynamiku Porsche
včera - Vojáci předvedli, jak rozeberou a znovu složí celé auto jen za dvě minuty, výměna kol v F1 je rázem nuda
16.4.2024 - Lewis Hamilton asi pochopil kouzlo Maxe Verstappena, mezi velkými cenami začíná „smažit” počítačové hry
15.4.2024
Nové na MotoForum.cz
- Jarní cena Brna otevře tuzemskou motocyklovou sezónu. včera 16:00
- MČR Flat Track: 20. dubna 2024 plochodrážní stadion ve Slaném včera 11:57
- Harley on Tour 2024: vyzkoušejte nové modely včera 10:45
- Pre Assen - na čele jsou Bulega, Montella a Mahendra včera 10:00
- Časový program Pirelli Dutch Round 16.4.2024
Nejnovější články
- Firma stvořila extrémní expediční auto, které přežije i apokalypsu, uvnitř přesto vypadá jako luxusní klub
před 9 hodinami - Jako nový skomíral ve stínu Škody Octavia, o to zajímavější je rodinný kombík Opelu jako ojetina
před 11 hodinami - Tohle je nejnovější Kalašnikov v prodeji. Je-li to zbraň, pak jedině na kolech, přesto zaostává za 73letým originálem
včera - Zákazníci masivně ruší objednávky na auto od Xiaomi, které za cenu Škody nabízí vzhled i dynamiku Porsche
včera - Další přehmat Mercedesu. Mohl jednoduše vyřešit největší problém elektromobilů, rozhodl se ale hrdě trvat na svém
včera
Živá témata na fóru
- Řidiči, co to mají v ruce... 04.18. 00:05 - abgx1
- Pneu koutek 04.17. 23:53 - abgx1
- Zimní/letní? Už máte přezuto? 04.17. 22:23 - Lachende Bestien
- BMW Divize 04.17. 21:57 - jerry
- Audi klub - pro ty, co chteji Auto 04.17. 15:24 - mattonecz
- Volkswagen obecne 04.17. 14:18 - HondaMan
- Fiat a vše kolem nich 04.17. 12:55 - pavproch
- Policejni Passaty, Superby a neoznacena merici vozidla #2 04.17. 12:48 - řidičBOB