VW vyhodil svého šéfa, Müller ve vedení končí. Na cestu ale dostal královskou penzi

Přes veškeré úspěchy od vyvedení VW z krize až po zvýšení zisku Matthias Müller v čele firmy končí. O skutečných důvodem můžeme stále jen spekulovat.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Zajímavosti

VW vyhodil svého šéfa, Müller ve vedení končí. Na cestu ale dostal královskou penzi

13.4.2018 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek

VW vyhodil svého šéfa, Müller ve vedení končí. Na cestu ale dostal královskou penzi

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Přes veškeré úspěchy od vyvedení VW z krize až po zvýšení zisku Matthias Müller v čele firmy končí. O skutečných důvodem můžeme stále jen spekulovat.

O čem se na začátku tohoto týdne pouze spekulovalo, se nyní stává skutečností. Matthias Müller téměř s okamžitou platností (k 30. dubnu 2018) opouští post šéfa koncernu VW, který nově připadne Herbertu Diessovi. Ten dosud vládl pouze Volkswagenu jako značce, nyní ovšem bude mít pod palcem celý koncern. Diess se tak během tří let posunul z nově příchozího manažera, jehož vzápětí málem vyštval šéf odborů Bernd Osterloh, na pozici vládce celého impéria, což je jistě obdivuhodný vzestup.

Tato rošáda je překvapivá, ještě před pár dny by totiž nikdo netipoval, že s Müllerem je to v pozici šéfa VW nahnuté. Firma má s ohledem na situaci vynikající výsledky a Müllerovi byl dokonce zvýšen plat až na samou horní hranici možného dle interních pravidel VW. Přesto dozorčí rada rozhodla o jeho odchodu a žádná ze spekulací o možných důvodech se nám nezdá být dostatečně věrohodná. Oficiálně je vše prezentováno tak, že k odchodu Müllera došlo po vzájemné dohodě a obě strany k sobě necítí žádnou zášť.

„Matthias Müller odvedl pro Volkswagen Group neskutečný kus práce. Role šéfa koncernu se ujal na podzim 2015, kdy společnost čelila největší výzvě ve své historii,“ uvedl v oficiálním prohlášení předseda dozorčí rady Hans Dieter Pötsch. Ten zároveň dodal, že Müller firmu „bezpečně navigoval“ skrze kauzu Dieselgate, interní změny a „učinil ji robustnější, než vůbec kdy předtím byla“.

Müller ovšem neodchází jen se slovy díků. Jeho původní kontrakt totiž vyprší až v únoru 2020, načež od koncernu obdrží 18,9 milionu Eur (cca 478,56 mil. Kč) jako odstupné za předčasné ukončení. Od 1. března 2020 mu navíc bude vyplácena doživotní renta ve výši 1,106 milionu Eur (28 mil. Kč) ročně. To odpovídá částce 2 900 Eur (73 500 Kč) denně, pracovat tedy Müller již nebude muset.

Nejde však o jedinou změnu, kterou VW Group aktuálně oznámil. Souběžně se střídáním stráží na nejvyšším místě totiž dochází také ke změnám v interní struktuře společnosti. Ta bude nyní rozdělena na šest obchodních celků plus jeden zaměřený na Čínu. Koncern se zároveň rozdělí na tři skupiny, a sice jednu zaměřenou na hodnotu, druhá pak bude prémiová a třetí super-prémiová.

Momentálně přitom není jisté, kam která značka bude spadat, nicméně můžeme očekávat, že na onu hodnotu se zaměří VW, Seat a Škoda, prémiovou pak bude Audi a možná i Porsche (stejně jako výrobce motocyklů Ducati), zatímco do super-prémiové by mohlo spadat Bentley, Bugatti a Lamborghini. Zda karty ale nakonec budou opravdu přesně takto rozdány, to je zatím ve hvězdách - Porsche může být začleněno i výše.

Jistotou jsou ale další rošády. Šéf Audi Rupert Stadler bude totiž nově mít na starosti prodeje celého koncernu, zatímco Oliveru Blumovi, který vládne Porsche, spadla do klína zodpovědnost za produkci VW Group. Zároveň s tím byl ale také povýšen do správní rady. Šéfem oddělení lidských zdrojů se pak stává Gunnar Killian, který střídá Karlheinze Blessinga.

Dále pak má na vlastní žádost odcházet Francisco Javier Garcia, který měl na starosti zásobování. Ten měl přitom hrát velmi důležitou roli právě v posledních dvou letech, kdy v důsledku dieselového skandálu docházelo k reorganizaci celého koncernu i dodavatelských struktur. Nyní přitom tato pozici připadne dočasně Ralfu Brandstaetterovi, který totéž dělal pro VW jako značku.

My se již jen můžeme na skok vrátit k Diessovi, jenž ještě v roce 2014 pracoval pro BMW. Původně se přitom čekalo, že bude jmenován šéfem mnichovské značky, do této pozice byl ale nakonec uveden Harald Krüger. To mělo Diessův odchod k VW jen urychlit, byť jak jsme zmínili, hned na počátku se dostal do sporu s odbory ohledně budoucích zaměstnaneckých smluv.

Jakkoliv se ovšem řada lidí původně domnívala, že Diesse komplexní interní postupy odradí, nakonec se stal pravý opak - s odbory totiž dokázal vyjednat nové podmínky, díky kterým bylo škrtnuto 30 tisíc pracovních míst, což koncernu ušetřilo 3,7 miliard Eur (93,7 mld. Kč). Diess si tak měl získat důvěru vládnoucích klanů Porsche a Piëchů, jíž očividně neztratil.

Obě rodiny ale nejsou jedinými, kdo v Diesse věří. Na jeho nové jmenování již zareagovali i analytici, dle kterých „je mužem činu. Je tou nejlepší možnou volbou v rámci celého VW Group, přičemž dokáže vést koncern do další fáze přerodu“. A pozitivně na změnu reagují i akciové trhy. Jsme tedy zvědavi, zda ve vedení vydrží déle než Müller, který německému impériu vládl necelé tři roky.


VW vyhodil svého šéfa, Müller ve vedení končí. Na cestu ale dostal královskou penzi - 1 - Matthias Muller a Herbert Diess 01VW vyhodil svého šéfa, Müller ve vedení končí. Na cestu ale dostal královskou penzi - 2 - Matthias Muller a Herbert Diess 02VW vyhodil svého šéfa, Müller ve vedení končí. Na cestu ale dostal královskou penzi - 3 - Matthias Muller a Herbert Diess 03
Matthias Müller končí ve vedení koncernu VW

VW vyhodil svého šéfa, Müller ve vedení končí. Na cestu ale dostal královskou penzi - 4 - Matthias Muller a Herbert Diess 04VW vyhodil svého šéfa, Müller ve vedení končí. Na cestu ale dostal královskou penzi - 5 - Matthias Muller a Herbert Diess 05VW vyhodil svého šéfa, Müller ve vedení končí. Na cestu ale dostal královskou penzi - 6 - Matthias Muller a Herbert Diess 06
Jeho dosavadní post bude nově zastávat nynější šéf Volkswagenu jako značky, Herbert Diess

Petr Prokopec

Diskuze Přidat příspěvek

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.