VW vyrábí nový elektromobil o 40 % levněji než Golf, přesto prodělává 70 tisíc na kuse

Do svízelné situace se dostali výrobci aut v momentě, kdy už si nemohou vybírat, zda elektrická auta vyrábět chtějí nebo nechtějí. VW dokáže velmi levně obstarat jejich výrobu, ale co je mu to platné, když baterky stojí majlant.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Zajímavosti

VW vyrábí nový elektromobil o 40 % levněji než Golf, přesto prodělává 70 tisíc na kuse

20.11.2019 | Petr Prokopec

VW vyrábí nový elektromobil o 40 % levněji než Golf, přesto prodělává 70 tisíc na kuse

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Do svízelné situace se dostali výrobci aut v momentě, kdy už si nemohou vybírat, zda elektrická auta vyrábět chtějí nebo nechtějí. VW dokáže velmi levně obstarat jejich výrobu, ale co je mu to platné, když baterky stojí majlant.

Před několika málo dny Volkswagen odstartoval výrobu svého dlouho očekávaného elektromobilu ID.3. Na tom by nebylo nic až tak dramatického, kdyby Němci zároveň neuvedli, že zákazníci si převezmou první vozy až v polovině příštího roku. To již překvapivé je, neboť obvykle se rozestup mezi startem výroby a počátkem dodávek pohybuje v rozmezí dvou až tří měsíců. Nyní tu ovšem máme asi čtyřnásobně delší dobu, během které chtějí Němci vychytat veškeré mouchy. A zároveň zkusí udělat elektromobilitu o trochu méně ztrátovou, než je nyní.

Současná situace totiž není pro výrobce elektrických aut zrovna příznivá. Třeba taková Škoda tratí na každém e-Citigo iV více jak 200 tisíc korun, i když jde o velmi drahé mini. Přesto hodlá mladoboleslavská automobilka vůz vyrábět dál, protože ztráty se jí resp. koncernu VW výhledově vrátí na ušetřených pokutách za nadlimitní emise CO2 - jak tento mechanismus funguje, jsme si detailně popisovali.

Volkswagen na tom není o mnoho lépe, neboť podle informací agentury Reuters očekává v souvislosti s prodejem každého prodaného ID.3 ztrátu okolo 70 tisíc korun - a to znovu nejde zrovna o levný kompakt. Pozoruhodný je tento fakt obzvláště ve chvíli, kdy si jej dáme do kontextu se slovy šéfa koncernu Herberta Diesse - podle něj je výroba nového elektrického vozu o stěžejních 40 procent levnější ve srovnání s Golfem, za čímž stojí mj. modularita bateriových paketů, jenž jsou zároveň používány pro navýšení tuhosti samotného vozu a celkově jednodušší konstrukce vozu.

I za těchto okolností platí, že výroba je pro VW ztrátová a po důvodu nemusíme dlouze pátrat. Jsou jím akumulátory, které jsou pro automobilky skutečnou osinou v zadnici. V tuto chvíli se počítalo s tím, že jejich cena bude daleko nižší, jenže vysoká poptávka po jejich výrobě a nedostatek nezbytných cenných kovů potřebných pro jejich stále početnější výrobu pokles cen nedovoluje. VW - i kdokoli další - může na zbytku konstrukce i výroby šetřit jak chce, při současných cenách Li-ion baterek ale není reálné na mainstreamových elektromobilech vydělat, pakliže cena má být na trhu konkurenceschopná.

Němci přesto doufají, že časem se jim povede situaci zvrátit úplně a z červených čísel zamíří do černých. Napomoci tomu má skutečnost, že elektromobily postavené na platformě MEB se budou do roku 2022 vyrábět na osmi místech na třech kontinentech. Kromě již spuštěné továrny ve Zwickau by montáž měla od příštího roku probíhat také v Drážďanech, stejně jako třeba v čínském Fošanu. Rok 2022 je pak spojen se startem produkce v americké Chattanooze.

„Pokud se zaměříte na elektrickou platformu, pak jen v této oblasti zde máme 40procentní úsporu oproti předchozímu e-Golfu. Většina z této redukce připadá na články a bateriový systém, zhruba 5 až 10 procent pak jde na konto továrny zaměřené pouze na elektromobily,“ uvedl Diess. Investoři by tedy dle Diesse neměli mít obavy, že přesun na alternativní pohon jakkoliv naruší firemní zisk, jakkoli to tak zatím nevypadá.

Uklidňování šéfa VW lze chápat, znovu ale musíme připomenout, že cenu elektromobilů tvoří hlavně baterie a v tomto ohledu tu bohužel žádná 40procentní úspora není a ani se nerýsuje. Pokud by se ovšem taková stala realitou, pak by současná benzinová a naftová auta měla o mnoho važnějšího soupeře, než jakým dnes elektrické vozy jsou.


VW vyrábí nový elektromobil o 40 % levněji než Golf, přesto prodělává 70 tisíc na kuse - 1 - VW ID.3 2019 zahajeni vyroby 01VW vyrábí nový elektromobil o 40 % levněji než Golf, přesto prodělává 70 tisíc na kuse - 2 - VW ID.3 2019 zahajeni vyroby 02VW vyrábí nový elektromobil o 40 % levněji než Golf, přesto prodělává 70 tisíc na kuse - 3 - VW ID.3 2019 zahajeni vyroby 03VW vyrábí nový elektromobil o 40 % levněji než Golf, přesto prodělává 70 tisíc na kuse - 4 - VW ID.3 2019 zahajeni vyroby 04VW vyrábí nový elektromobil o 40 % levněji než Golf, přesto prodělává 70 tisíc na kuse - 5 - VW ID.3 2019 zahajeni vyroby 05VW vyrábí nový elektromobil o 40 % levněji než Golf, přesto prodělává 70 tisíc na kuse - 6 - VW ID.3 2019 zahajeni vyroby 06VW vyrábí nový elektromobil o 40 % levněji než Golf, přesto prodělává 70 tisíc na kuse - 7 - VW ID.3 2019 zahajeni vyroby 07VW vyrábí nový elektromobil o 40 % levněji než Golf, přesto prodělává 70 tisíc na kuse - 8 - VW ID.3 2019 zahajeni vyroby 08VW vyrábí nový elektromobil o 40 % levněji než Golf, přesto prodělává 70 tisíc na kuse - 9 - VW ID.3 2019 zahajeni vyroby 09VW vyrábí nový elektromobil o 40 % levněji než Golf, přesto prodělává 70 tisíc na kuse - 10 - VW ID.3 2019 zahajeni vyroby 10VW vyrábí nový elektromobil o 40 % levněji než Golf, přesto prodělává 70 tisíc na kuse - 11 - VW ID.3 2019 zahajeni vyroby 11VW vyrábí nový elektromobil o 40 % levněji než Golf, přesto prodělává 70 tisíc na kuse - 12 - VW ID.3 2019 zahajeni vyroby 12VW vyrábí nový elektromobil o 40 % levněji než Golf, přesto prodělává 70 tisíc na kuse - 13 - VW ID.3 2019 zahajeni vyroby 13VW vyrábí nový elektromobil o 40 % levněji než Golf, přesto prodělává 70 tisíc na kuse - 14 - VW ID.3 2019 zahajeni vyroby 14VW vyrábí nový elektromobil o 40 % levněji než Golf, přesto prodělává 70 tisíc na kuse - 15 - VW ID.3 2019 zahajeni vyroby 15
Volkswagen oproti elektrickému Golfu výrazně zlevnil výrobu novinky jménem ID.3, stojí ho o 40 % méně. Přesto se ziskem z prodeje značka tohoto vozu v nejbližších letech nepočítá, zejména akumulátory jsou stále příliš drahé

Zdroj: Reuters

Petr Prokopec

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.

Živá témata na fóru

zobrazit vše