Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
VW zničil jediný prototyp desetistupňového DSG, s davem nepůjde
9.5.2017 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
Převodových stupňů automatických převodovek stále přibývá, některé firmy dnes už koketují s 11 stupni. VW mezi nimi není, nenabídne ani 10.
Není tomu dávno, co vrcholem mezi automatickými převodovkami bylo dvouspojkové DSG se šesti rychlostními sutpni. Tato skříň se poprvé ukázala v roce 2003 pod kapotou Volkswagenu Golf R32 a krátce na to doplnila i 3,2litrový šestiválec Audi TT. Dnes jejích služeb - respektive evolučních derivátů - využívá celý koncern i s vícero stupni a konkurence pokročila ještě dále. Taková Honda pracuje na 11st. převodovce se třemi spojkami.
Volkswagen tak možná ztratil svůj náskok, na dav, který hrne na trh 9- i 10stupňové skříně se ale hodlal dotáhnout. V roce 2013 ohlásil na tehdejším Vídeňském motorovém sympoziu vývoj desetistupňového automatu a myslel to vážně - později nás seznámil s dalšími detaily. Jenže tohle už je dnes minulost, Němci už na ničem takovém nepracují. A vlastně ani nemohou.
Znovu ve Vídni při stejné události totiž vystoupil šéf divize hnacích ústrojí německé automobilky Friedrich Eichler s docela razantní zprávu: „Před dvěma měsíci jsem nechal zničit prototyp,“ řekl doslova jasně dokladujíc, že projekt 10stupňového automatu se dvěma spojkami je u konce. Podle někdejšího šéfa koncernu Dr. Martina Winterkorna měla přitom novinka okouzlit „extrémně širokým pásmem převodových stupňů, zredukovanými otáčkami a dalšími vylepšeními.“
Okouzleni tímto řešením v dohledné době už zjevně nebudeme a i když do budoucna nelze vyloučit přehodnocení tohoto přístupu, příliš bychom na to nesázeli. VW Group totiž změnil strategii a jedním z jeho hlavních cílů je elektromobilita - a ta tolik převodů nepotřebuje. K tomu Eichler řekl, že tento nápad pochází z dob, kdy se VW řídil jedině heslem „čí více, tím lépe”. Nová strategie velí spíše k utahování opasků, které by měly padnou mj. za oběť i nové generace modelů Scirocco a Beetle.
Navíc i některé praktické testy ukazují, že mnohastupňové automaty nemusí být taková výhra a tento faktor byl v rozhodování o ukončení vývoje 10stupňové skříně klíčový - je příliš složitá a drahá vzhledem k tomu, jaké výhody měla z hlediska spotřeby či dynamiky přinášet. Bylo to zkrátka „příliš mnoho kvaltů pro nic”.
Uvidíme časem, co vše dozvuky kauzy Dieselgate způsobí, budoucnost je na každý pád otevřená. Neboť i když projekt desetistupňového DSG zamířil k ledu a jeho jediný prototyp byl zničeno, Volkswagen jej ještě může vytáhnout z hrobu. Eichler totiž zároveň uvedl, že „veškerá data jsem si samozřejmě uložil“...
Toto jsou jedny z mála fotek 10stupňového DSG z roku 2013
Automaty se dvěma spojkami jsou dnes doma v řadě aut koncernu VW
Desetistupňové DSG ale zřejmě nikdy nevznikne, VW shledal jeho vývoj příliš nákladným a náročným
Zdroj: Auto News
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Pagani Utopia málem dostálo svému jménu, zámožný majitel s ním během povodní vjel do vody
před 10 hodinami - Tesla nakonec propouští i v Evropě, 300 lidí může čekat, že je v pondělí už nepustí do práce
včera - Vrcholný Lucid zvládá i v reálu stovku pod 2 s. Je rychlejší než Bugatti, přitom je to pořád rodinné auto za zlomek ceny
18.4.2024
Nejnovější články
- I Rivian vidí, jak elektromobily ztrácí půdu pod nohama. Propouští další lidi, jeho akcie se propadly už o 93 procent
před 4 hodinami - Čínští komunističtí pohlaváři dostanou novou luxusní limuzínu, odporná není jen tím, komu bude sloužit
před 5 hodinami - Rusové ukázali nové ultralehké lité kolo. Nna jeho výrobu si mohou dovolit použít jeden z nejvzácnějších kovů
před 7 hodinami - Toyota jde dál proti proudu. Své legendě nadělila doma diesel místo hybridu, u nás dokonce dostala jen naftu
před 8 hodinami - Pagani Utopia málem dostálo svému jménu, zámožný majitel s ním během povodní vjel do vody
před 10 hodinami
Živá témata na fóru
- Prodávám Tiguana, 2019, 176kW perfektní stav 04.20. 16:15 - řidičBOB
- Řidiči, co to mají v ruce... 04.20. 15:52 - řidičBOB
- Dříve M135i, nyní ///M2 04.20. 15:44 - Vrooom
- Elektromobily a vse kolem nich 04.20. 11:20 - Stepan
- BMW Divize 04.19. 22:48 - Lachende Bestien
- Policejní kontroly a měření 04.19. 18:38 - rutak11
- Peugeot 207-problém po nastartování 04.19. 15:42 - grizly
- Chip modul PCM zvýšení výkonu 2.0TSI GEN4 300+PS 04.19. 14:11 - venomage