VW zničil jediný prototyp desetistupňového DSG, s davem nepůjde

Převodových stupňů automatických převodovek stále přibývá, některé firmy dnes už koketují s 11 stupni. VW mezi nimi není, nenabídne ani 10.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Zajímavosti

VW zničil jediný prototyp desetistupňového DSG, s davem nepůjde

9.5.2017 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek

VW zničil jediný prototyp desetistupňového DSG, s davem nepůjde

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Převodových stupňů automatických převodovek stále přibývá, některé firmy dnes už koketují s 11 stupni. VW mezi nimi není, nenabídne ani 10.

Není tomu dávno, co vrcholem mezi automatickými převodovkami bylo dvouspojkové DSG se šesti rychlostními sutpni. Tato skříň se poprvé ukázala v roce 2003 pod kapotou Volkswagenu Golf R32 a krátce na to doplnila i 3,2litrový šestiválec Audi TT. Dnes jejích služeb - respektive evolučních derivátů - využívá celý koncern i s vícero stupni a konkurence pokročila ještě dále. Taková Honda pracuje na 11st. převodovce se třemi spojkami.

Volkswagen tak možná ztratil svůj náskok, na dav, který hrne na trh 9- i 10stupňové skříně se ale hodlal dotáhnout. V roce 2013 ohlásil na tehdejším Vídeňském motorovém sympoziu vývoj desetistupňového automatu a myslel to vážně - později nás seznámil s dalšími detaily. Jenže tohle už je dnes minulost, Němci už na ničem takovém nepracují. A vlastně ani nemohou.

Znovu ve Vídni při stejné události totiž vystoupil šéf divize hnacích ústrojí německé automobilky Friedrich Eichler s docela razantní zprávu: „Před dvěma měsíci jsem nechal zničit prototyp,“ řekl doslova jasně dokladujíc, že projekt 10stupňového automatu se dvěma spojkami je u konce. Podle někdejšího šéfa koncernu Dr. Martina Winterkorna měla přitom novinka okouzlit „extrémně širokým pásmem převodových stupňů, zredukovanými otáčkami a dalšími vylepšeními.“

Okouzleni tímto řešením v dohledné době už zjevně nebudeme a i když do budoucna nelze vyloučit přehodnocení tohoto přístupu, příliš bychom na to nesázeli. VW Group totiž změnil strategii a jedním z jeho hlavních cílů je elektromobilita - a ta tolik převodů nepotřebuje. K tomu Eichler řekl, že tento nápad pochází z dob, kdy se VW řídil jedině heslem „čí více, tím lépe”. Nová strategie velí spíše k utahování opasků, které by měly padnou mj. za oběť i nové generace modelů Scirocco a Beetle.

Navíc i některé praktické testy ukazují, že mnohastupňové automaty nemusí být taková výhra a tento faktor byl v rozhodování o ukončení vývoje 10stupňové skříně klíčový - je příliš složitá a drahá vzhledem k tomu, jaké výhody měla z hlediska spotřeby či dynamiky přinášet. Bylo to zkrátka „příliš mnoho kvaltů pro nic”.

Uvidíme časem, co vše dozvuky kauzy Dieselgate způsobí, budoucnost je na každý pád otevřená. Neboť i když projekt desetistupňového DSG zamířil k ledu a jeho jediný prototyp byl zničeno, Volkswagen jej ještě může vytáhnout z hrobu. Eichler totiž zároveň uvedl, že „veškerá data jsem si samozřejmě uložil“...


VW zničil jediný prototyp desetistupňového DSG, s davem nepůjde - 1 - VW DSG 10 stupnu znicena 01VW zničil jediný prototyp desetistupňového DSG, s davem nepůjde - 2 - VW DSG 10 stupnu znicena 02VW zničil jediný prototyp desetistupňového DSG, s davem nepůjde - 3 - VW DSG 10 stupnu znicena 03
Toto jsou jedny z mála fotek 10stupňového DSG z roku 2013

VW zničil jediný prototyp desetistupňového DSG, s davem nepůjde - 4 - Test Audi R8 V10 Plus 2016 58VW zničil jediný prototyp desetistupňového DSG, s davem nepůjde - 5 - Test Porsche Cayman S 981 2013  079VW zničil jediný prototyp desetistupňového DSG, s davem nepůjde - 6 - Test Skoda Octavia RS TDI 4x4 rychly 57
Automaty se dvěma spojkami jsou dnes doma v řadě aut koncernu VW

VW zničil jediný prototyp desetistupňového DSG, s davem nepůjde - 7 - Wolfgang Schreiber DSG zaloba VW dalsi 01VW zničil jediný prototyp desetistupňového DSG, s davem nepůjde - 8 - Wolfgang Schreiber DSG zaloba VW dalsi 02VW zničil jediný prototyp desetistupňového DSG, s davem nepůjde - 9 - Wolfgang Schreiber DSG zaloba VW dalsi 03
Desetistupňové DSG ale zřejmě nikdy nevznikne, VW shledal jeho vývoj příliš nákladným a náročným

Zdroj: Auto News

Petr Prokopec

Diskuze Přidat příspěvek

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.

Živá témata na fóru

zobrazit vše