Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Výrobce tahačů odhalil, jak testuje odolnost svých aut, vydrží neskutečně mnoho
5.12.2019 | Mirek Mazal
Asi nikdo si nemyslí, že těžké náklaďáky jsou věchýtky, vzhledem k jejich hmotnosti ale není nemístné očekávat velké sklony k devastaci sebou samými. Řízené poškozování vývojových aut ukazuje opak, slouží pro lepší bezpečnosti nás všech.
V posledních letech roste počet dopravních nehod způsobených řidiči kamionů. Zaměstnanci spedičních firem mají jen u nás za rok 2018 na svědomí 11 542 havárií - nemalé číslo je o čtvrtinu vyšší oproti počtu incidentů zaznamenanému před osmi lety. Tento trend odpovídá rozmnožení nákladních souprav na tuzemských silnicích, které na něco takového nejsou dimenzovány. Řada kritických situací údajně vzniká z nepozornosti způsobené únavou kvůli nedostatku míst k pravidelnému odpočinku.
Příznivým faktem je loňský pokles smrtelných obětí na 56, méně smutných událostí nenastalo od roku 2000. Vítaný vývoj navzdory vyšší intenzitě přepravy umožňuje stále lepší ochrana posádky, výrobci nákladních aut každým dnem ladí chytřejší elektroniku a vyrábějí pevnější konstrukce kamionů. Progres kopíruje tempo vývoje osobních vozidel, o kterých existuje širší povědomí.
Evoluce nákladních vozidel probíhá v ústraní, tolik se nemluví o crash testech nebo simulovaných autonehodách pod dozorem techniků výrobců těžkých náklaďáků. Popularitu přehlíženého tématu se snaží budovat Scania a v rámci ukázky nové kabiny CrewCab vzniklo video plné bolestivých záběrů demolice zkušebních prototypů.
Nová kabina je ústy výrobce hodnocena jako ta nejlepší na světě. „Nová Scania CrewCab se vyznačuje tím, že byla navržena s ohledem na modulární systém, což jednoduše řečeno znamená, že nabízí stejnou kvalitu, pohodlí i bezpečnost jako naše ostatní kabiny,” sdělil produktový manažer Henrik Eng. Pravdu poznají zkušení šoféři, ale první dojmy z nárazových zkoušek napovídají, že sebevědomí není bezdůvodné.
Testovací kolize a nárazy jsou fascinující. Zaujme povalení rozjeté Scanie na bok, husí kůži vyvolává také jiný tahač, který s návěsem naoko nevybere sjezd z dálnice a v plném tempu lehne na stranu řidiče. V laboratoři pracovníci používají jednu kabinu pro nadměrné zatížení střechy vystřídané zásahem těžkého břemena do přední i zadní části modulární platformy. Drsné praktiky napodobují nejčastější nehody a odolnost náklaďáků v nich ohromí.
Může to vypadat drasticky, testování fyzickými nárazy je ale až ten poslední, spíše ověřovací krok. Množství cíleně zdemolovaných kamionů snižují počítačové programy schopné napodobit řadu dramatických situací. Snahy výrobců umožňuje zvýšení bezpečnosti dopravy, a tak jsme na aktivity jednoho z nich chtěli upozornit - mluví se o nich méně, než by bylo záhodno.
Trápení kamionů Scania ve prospěch silniční bezpečnosti je opravdu drsné, na švédských strojích ale nechávají zkoušky překvapivě malé následky
Zdroj: Scania Group@Youtube
Bleskovky
- Vrcholný Lucid zvládá i v reálu stovku pod 2 s. Je rychlejší než Bugatti, přitom je to pořád rodinné auto za zlomek ceny
včera - Zákazníci masivně ruší objednávky na auto od Xiaomi, které za cenu Škody nabízí vzhled i dynamiku Porsche
17.4.2024 - Vojáci předvedli, jak rozeberou a znovu složí celé auto jen za dvě minuty, výměna kol v F1 je rázem nuda
16.4.2024
Nové na MotoForum.cz
- Indian Scout 2025: s novým motorem SpeedPlus 09:00
- Kromě Pedrosy také wild card do MotoGP pro Savadoriho a Bradla v Jerezu 08:39
- Na čele YART Yamaha včera 20:02
- Změna jezdce: Acosta místo Millera zatím dle KTM nepřipadá v úvahu včera 14:27
- Jarní cena Brna otevře tuzemskou motocyklovou sezónu. včera 10:00
Nejčtenější články
- Stále hůř: Fisker v nouzi zastavil výrobu, už otevřeně varuje, že bankrot může přijít kdykoli
19.3.2024 - Nová „ruská” auta od Solarisu jsou jen virtuální realita, k dealerům dorazila s logy Hyundai přelepenými páskou
19.3.2024 - Vsadil na elektromobily a končí. Šéf Hertzu se po 30 letech ve vysokém byznysu chytil do pasti elektrických snů
19.3.2024 - Audi končí s nesmyslným označením motorizací svých aut. Firmě trvalo 7 let, než pochopila
19.3.2024 - Představa o vzdání se ropy je z říše fantazie, říká šéf těžebního gigantu. Odklon nenastane ani za 20 let, natož pak za 6
19.3.2024
Živá témata na fóru
- Dříve M135i, nyní ///M2 04.19. 08:28 - Vrooom
- Řidiči, co to mají v ruce... 04.19. 05:12 - Truck Daškam
- Pneu koutek 04.19. 00:10 - abgx1
- BMW Divize 04.18. 14:15 - pavproch
- Audi klub - pro ty, co chteji Auto 04.18. 14:05 - mattonecz
- Zimní/letní? Už máte přezuto? 04.17. 22:23 - Lachende Bestien
- Volkswagen obecne 04.17. 14:18 - HondaMan
- Fiat a vše kolem nich 04.17. 12:55 - pavproch