Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Vývoj prodejů aut v Číně děsí i největší světové automobilky, imunní není nikdo
12.4.2019 | Petr Prokopec
Čína je dnes tak obrovský trh, že jen jeho těžkosti mohou poslat do problémů i giganty jako VW Group nebo General Motors. Obě na na Čínu spoléhají takřka polovinou své celkové produkce.
Prakticky veškeré automobilky až do loňského roku vzhlížely k Číně jako k nejperspektivnějšímu trhu světa a postupně se na něm staly přímo závislými. Největší odbytiště nových automobilů po dvě dekády soustavně rostlo, ale loni přišel zlom. Prodalo se „jen” 22,7 milionu nových aut, tedy o 3,8 % méně než v předchozím období. Propad navíc pokračuje i letos, a to nikoliv zrovna malou měrou. V lednu byl nastal pokles o 15,8 %, v únoru pak 13,8 %. Automobilky tak rázem začínají bít na poplach, neboť řadě z nich hrozí velké problémy.
Že přeháníme? Naneštěstí nikoliv, závislost výrobců na Číně je v mnoha případech vskutku enormní. Za všechny je třeba jmenovat Volkswagen, který je i nadále na největším trhu světa s podílem 18,1 % naprostou jedničkou. V zemi tak prodává 39,7 % své globální produkce, což znamená, že jakýkoliv výkyv se značky nepříjemně dotkne. Ještě více se však propadů obává General Motors, neboť ten v Číně prodává 43,5 % všech svých vyrobených aut.
Paradoxem je, že za poklesem trhu stojí především domovina GM. Čína je aktuálně v obchodní válce se Spojenými státy, což ovlivnilo ekonomiku i jistoty zákazníků. Řada z nich tak nyní čeká, jak se k celé situaci postaví vláda. Ta již naznačila, že hodlá zasáhnout pomocí různých zákaznických stimulů, mezi něž bude patřit hlavně nízká úroková sazba při nákupu na splátky. Díky tomu mají letošní prodeje nakonec oproti loňsku poklesnout „pouze“ o 5 %, je ale otázkou, zda se to skutečně stane a pokud ano, tak s jakým výsledkem.
Útěchou se zdá být zájem o elektromobily, jejichž odbyt se loni meziročně zvýšil o desítky procent. Jenže tento výsledek byl dán především štědrou dotační politikou, již Čína aktuálně zmírnila. Zároveň také zpřísnila podmínky, k zisku podpory již je potřeba více než dojezd 150 kilometrů. Nový limit je posazen o 100 km výše, navíc příspěvek klesl v mnohých případech až o 67 %. Vláda navíc dodává, že příští rok možná dotace ukončí úplně.
To není dobrá zpráva ani pro čínské, ani pro světové automobilky, pro které země představuje stěžejní odbytiště. Značky jako Volkswagen do elektromobility investovaly miliardy, a to právě s ohledem na skutečnost, že značnou část z nich prodají na trhu se zdí viditelnou až z Vesmíru. To se ale stane jen stěží ve chvíli, kdy ona podpora, jež mnohdy tvoří i čtvrtinu či pětinu ceny, úplně skončí. Očekávat tak lze nejen zmenšení zisků, ale možná i ztráty.
S elektromobilitou navíc souvisí ještě jeden zásadní problém, který trápí hlavně evropské výrobce. Číňané po mnoha negativních zkušenostech vzdávají snahy o export svých benzinových a dieselových vozů na starý kontinent zamířit. Svou další expanzi tedy hodlají založit na elektrifikaci, kterou navíc doprovodí daleko nižšími cenami. Očekávat pak sice nelze úplně špičkovou techniku, dostatečný denní dojezd však Číňané nabídnou.
Situace je tedy opravdu dramatická, zvláště z pohledu tradičních výrobců. Na Číně jsou vedle VW či GM závislí Honda nebo Nissan. Toyota či Hyundai pak na největší trh světa posílají jen asi 15 % své produkce, výkyvy je tak zasáhnou mírněji, ani tyto firmy ale nejsou proti čínským těžkostem imunní. A ještě méně to platí o prémiových a luxusních značkách, třeba Audi, BMW a Mercedes na Číně doslova lpí.
Pokles trhu a zejména pozvolné snižování dotací je pak doslova noční můrou pro Teslu. Ta nedávno zaznamenala opravdu extrémní propad, v Číně tak momentálně prodává jen 4,5 % své celkové produkce. Značka si sice hodně slibuje od nové továrny budované v Šanghaji, nicméně v ní se montážní linky rozjedou až příští rok. A je otázka, nakolik budou využity, neboť zpočátku se počítá pouze s produkcí Modelu 3, který je pro běžné Číňany příliš drahý i přes jakékoli dotace.
Jak je tedy vidno, největší trh světa momentálně zásadně ovlivňuje automobilový sektor, obavy prakticky všech významných výrobců z Evropy, Ameriky, Japonska či Koreje tak lze pochopit - pro všechny Čína buď hodně znamená, nebo si alespoň plánovali, že pro ně znamenat bude. Že by další čínský sešup mohl způsobit krizi i v Evropě, nemusíme dodávat.
VW Group je na Číně extrémně závislý, pro tento trh vyrábí i jinde nenabízené vozy jako třeba Škodu Kodiaq GT. Zrovna ta se prodává dobře, koncern VW jako takový ale strádá
Zdroj: China Passenger Car Association, Reuters
Bleskovky
- Cristiano Ronaldo protáhl své nové Ferrari za 47 milionů. Už ani neví, kolik jich má, i na takové si vydělá za pár dnů
včera - V Moskvě nafotili nové obrněné auto ruské policie. Ze zbraně proti „zlobivým” jde strach, i když stojí
včera - 50letý Čech musel Američanům ukázat, jak se bourá s Mustangem. Žasnou, auto nevinného řidiče trefil jako řízená střela
27.3.2024
Nejčtenější články
- Britové vyzkoušeli inovovaný Ford Puma ST, který přišel o motor i převodovku. Selhává přesně tam, kde měl excelovat
28.2.2024 - Číňané chystají nový kombík pro Evropu, v poměru dynamiky, prostornosti a ceny by mohl být bezkonkurenční nabídkou
28.2.2024 - Audi se chytilo do pasti svých elektrických plánů, cokoli s některými modely teď udělá, bude to špatně
29.2.2024 - Nový levný kombík Lady předčasně odhalil únik patentových obrázků. Divným jménem odrazuje, cenou by měl lákat
29.2.2024 - Lamborghini upravené na 1 250 koní se v běžném provozu rozjelo na 363 km/h, něco takového se pořád nevídá
29.2.2024
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva