Z nabídky VW zítra zmizí polovina všech modelů. A hned tak se do ní nevrátí

O tom, co se stane s nabídkou aut v Evropě 1. září 2018, píšeme od začátku letošního roku. Přesto je bez nadsázky šokující vidět reálný dopad. VW od zítřka přestane prodávat 7 ze svých 14 modelů.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Zajímavosti

Z nabídky VW zítra zmizí polovina všech modelů. A hned tak se do ní nevrátí

31.8.2018 | Mirek Mazal

Z nabídky VW zítra zmizí polovina všech modelů. A hned tak se do ní nevrátí

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

O tom, co se stane s nabídkou aut v Evropě 1. září 2018, píšeme od začátku letošního roku. Přesto je bez nadsázky šokující vidět reálný dopad. VW od zítřka přestane prodávat 7 ze svých 14 modelů.

Když jsme na konci ledna psali o tom, že nové auto bude lepší koupit rychle, protože z nabídky brzy zmizí spousta motorů, řada z vás nám nevěřila. Důvodem mělo být zavedení nové metodiky měření spotřeby a emisí pro všechna auta na trhu, který představoval ve své celistvosti pro většinu automobilek velký problém. Už na přelomu loňského a letošního roku proto hlásily, že „protlačit” jím všechna auta v nabídce nebude možné a nabídka prořídne. Tehdy ovšem chybělo do „Dne D” ještě sedm měsíců a zdálo se být k nevíře, že by to nebylo dost času na novou homologaci či úpravy všech nabízených aut. Teď už ale můžeme říci jasně: Nebylo.

Že 1. září 2018 bude pro automobilový průmysl v Evropě skutečně černým dnem, varovala nedávná obří čistka v nabídce motorů Škody. O té jsme se logicky dozvěděli v České republice jako první, v případě jiných značek dříve prosákly jen informace o vyřazení některých specifických modelů. Pravý dopad nových pravidel až nyní ukazuje to, co se děje u Volkswagenu.

Také jednu z největších automobilek světa urychlený nástup World-harmonized Light-duty Vehicles Test Procedure zjevně zaskočil.. Nový způsob měření v laboratořích je doplněný o silniční zkoušku jménem Real Driving Emissions (RDE) a je též spojený s tím, že jeden každý typ vozu je nutné homologovat zvlášť. Pro automobilku s tak širokou nabídkou specifických verzí bylo zjevně nemožné vše stihnout včas, a protože bez absolvování WLTP a RDE se stane prodej nového auta v EU od zítra protizákonný, VW prostě řadu aut prodávat vůbec nebude. Alespoň ne těch, která by mohla být nově objednána přímo z výroby.

Wolfsburg ve svém nejnovějším prohlášení pro agenturu Reuters uvedl, že pouze polovina modelů osobních automobilů značky je v souladu s novými standardy. Hovoří o německém trhu, ale protože i ve zbytku Evropy (krom zemí stojících mimo EU) se Volkswageny opírají o stejnou homologaci, tentýž efekt se i ostatních zemí.

„Následující měsíce pro nás budou výzvou,” řekl Thomas Zahn z Volkswagenu. Automobllka konkrétně uvádí, že získala oprávnění prodávat pouze 7 ze svých 14 hlavních modelových řad. „Nové testy jsou těžší a trvají dvakrát až třikrát déle než v minulosti. Dokonce i modely limitovaných edicí je třeba testovat odděleně,“ vysvětluje Zahn, proč se VW ocitl ve slepé uličce.

VW přiznává, že i nejlépe prodávaný Golf patří mezi vozidla, která čekají na schválení pověřenými orgány. Zrovna ten by měl dostat kulaté razítko od úřadů do konce září, homologace dalších modelů se ale protáhne. Vedení společnosti očekává výrazný pokles prodejů v září, říjnu a pravděpodobně i listopadu. Až koncem roku by se čísla měla vrátit k normálu. „Očekáváme velmi silný prosinec,” dodává Zahn.

Bude tedy trvat několik měsíců. než VW vrátí svou nabídku do normálu a je pořád otázkou, jak moc velký „normál” to vlastně bude. I když Golf jako takový z nabídky samozřejmě nezmizí, například verze R přijde o 10 koní a manuální převodovku. Též nabídka verzí GTI bude „ořezána” a při pohledu na to, že Škoda dnes nabízí Octavii s pouhou trojicí slabších motorů, může čistka zasáhnout i běžnější varianty. Protože homologovat se opravdu musí každá verze zvlášť a pokud se neprodává jinak než skvěle, VW ji raději vyřadí z nabídky.

Budou to těžké časy pro automobilový průmysl. I firmy jako Daimler nebo dodavatel dílů Valeo snížily očekávání letošních zisků kvůli vidině zpomalení celosvětových prodejů dané právě potížemi v Evropě. Výše zmíněné pochopitelně neznamená, že zítra přijdete do dealerství Volkswagenu a nebude co koupit, například nový Golf ale do výroby firma prostě nezadá, nabízet bude pouze už vyrobená, tedy skladová auta. Jakých dalších modelových řad se podobné omezení týká, dále zjišťujeme.


Z nabídky VW zítra zmizí polovina všech modelů. A hned tak se do ní nevrátí - 1 - VW omezuje nabidku novych vozu v Nemecku 01Z nabídky VW zítra zmizí polovina všech modelů. A hned tak se do ní nevrátí - 2 - VW omezuje nabidku novych vozu v Nemecku 02Z nabídky VW zítra zmizí polovina všech modelů. A hned tak se do ní nevrátí - 3 - VW omezuje nabidku novych vozu v Nemecku 03Z nabídky VW zítra zmizí polovina všech modelů. A hned tak se do ní nevrátí - 4 - VW omezuje nabidku novych vozu v Nemecku 04Z nabídky VW zítra zmizí polovina všech modelů. A hned tak se do ní nevrátí - 5 - VW omezuje nabidku novych vozu v Nemecku 05Z nabídky VW zítra zmizí polovina všech modelů. A hned tak se do ní nevrátí - 6 - VW omezuje nabidku novych vozu v Nemecku 07Z nabídky VW zítra zmizí polovina všech modelů. A hned tak se do ní nevrátí - 7 - VW omezuje nabidku novych vozu v Nemecku 08Z nabídky VW zítra zmizí polovina všech modelů. A hned tak se do ní nevrátí - 8 - VW omezuje nabidku novych vozu v Nemecku 09
Volkswagen musí bez okolků stáhnout polovinu modelů ze svého portfolia. Důvodem jsou nové předpisy EU, které platí od 1. září 2018

Zdroj: Reuters

Mirek Mazal

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.