Za omylem ve spotřebě Fordů stojí chybný výpočet, na silnici měřena vůbec nebyla

Chyby v zahrnutí Total Road Load Horsepower do hodnoty spotřeby stály za poslední změnou u některých Fordů. C-Max Hybrid tak Prius+ nepřekoná.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Zajímavosti

Za omylem ve spotřebě Fordů stojí chybný výpočet, na silnici měřena vůbec nebyla

19.6.2014 | Marek Bednář | Přidat příspěvek

Za omylem ve spotřebě Fordů stojí chybný výpočet, na silnici měřena vůbec nebyla

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Chyby v zahrnutí Total Road Load Horsepower do hodnoty spotřeby stály za poslední změnou u některých Fordů. C-Max Hybrid tak Prius+ nepřekoná.

Americký Ford byl nucen značně upravit papírovou spotřebu některých svých modelů, zejména hybridních verzí. Bylo mezi nimi i MPV C-Max, a to jak v hybridní formě, tak i jako plug-in hybrid Energi. Tento vůz přitom již vloni v létě prošel podobnou úpravou, s tou čerstvější však až tolik nesouvisela.

Hybridní C-Max do Států přišel ke konci roku 2012 a s kombinovanou spotřebou 5 litrů benzínu na 100 km měl být lepší než Toyota Prius V, u nás známého jako Prius+. Tento japonský vůz podle amerického webu Toyoty potřebuje v kombinovaném režimu na stejnou vzdálenost 5,6 litru paliva. První změna pro C-Max hybrid znamenalo spotřebu 5,5 l/100 km a to by ještě vyšlo, po tom čerstvém však údajně na sto kilometrů potřebuje 5,9 litrů benzínu.

Dřívějším omylem bylo, že Ford vzal naměřené parametry hybridního Fusionu a napsal je do tabulek i C-Maxu. To je zcela legální postup, pokud obě auta mají totožné pohonné ústrojí, v tomto případě dvoulitr EcoBoost a elektromotor s kombinovaným výkonem 188 koní, a také pro případný test stejně váží. To se ale ukázalo jako nesprávný postup, obě vozidla jsou natolik odlišná, že jejich hodnoty spotřeby nejdou takto porovnávat.

Čerstvá chyba pramenila jinde - stručně řečeno v tom, že Ford místo aby spotřebu zjistil na silnici, změřil ji ve větrném tunelu a na motorové brzdě a pro silnici ji dopočítal. Americká EPA (Environmental Protection Agency) tento postup vysvětluje takto: „Když pro testování používáte motorovou brzdu, musí být zohledněny určité faktory, aby výsledky co nevěrněji odrážely podmínky skutečného světa. Jedním z těchto faktorů je TRLHP (Total Road Load Horsepower). Tato hodnota je odvozena z modelu a pak potvrzena při testování vozu na polygonu. Pro správný výpočet je třeba zahrnout různé proměnné, jako například aerodynamiku, odpor pneumatik nebo případné poryvy větru.”

Právě v TRLHP udělal Ford chybu. Raj Nair, člověk, který za omyl dostal odpovědnost, uvedl, že automobilka dělá „fyzický test ve větrném tunelu, jehož výsledky se pak pomocí korelačního faktoru převádějí do vývojového modelu - a to je test Total Road Load Horsepower. Chybný byl právě korelační faktor.”

Jak jsme naznačili již v předchozím článku, je vidět, že měřit a počítat spotřebu v místnosti místo na silnici není zrovna chytrá metoda. EPA přesto má za to, že k dalším podobným omylům letos docházet nebude: „Podle spotřebitelských údajů o spotřebě paliva máme za to, že ostatní tabulkové hodnoty jsou správné,” uvádí v prohlášení. Říká také, že to byl právě Ford, který za EPA přišel s podezřením na chybu, nikoliv naopak: „28. března nás Ford upozornil na možnou chybu v hodnotách spotřeby paliva. Ihned jsme začali spolupracovat na ověření a případném napravení.”

Pokud se nyní podíváte na americký web Fordu, najdete tam čísla spotřeby již upravená. Chyba však nebude mít vliv jen na tyto tabulky, přepsat číslo by bylo to nejmenší. Důležitější otázka je, jak budou vozy Fordu odpovídat (zbytečným) zákonům regulujícím emise skleníkových plynů v modelových letech 2013 a 2014, kterých se změny hodnot týkaly.


Za omylem ve spotřebě Fordů stojí chybný výpočet, na silnici měřena vůbec nebyla - 1 - Ford C-Max Hybrid a Energi Plug-in Hybrid 16Za omylem ve spotřebě Fordů stojí chybný výpočet, na silnici měřena vůbec nebyla - 2 - Ford C-Max Hybrid a Energi Plug-in Hybrid 14Za omylem ve spotřebě Fordů stojí chybný výpočet, na silnici měřena vůbec nebyla - 3 - Ford C-Max Hybrid a Energi Plug-in Hybrid 20Za omylem ve spotřebě Fordů stojí chybný výpočet, na silnici měřena vůbec nebyla - 4 - Ford C-Max Hybrid a Energi Plug-in Hybrid 21Za omylem ve spotřebě Fordů stojí chybný výpočet, na silnici měřena vůbec nebyla - 5 - Ford C-Max Hybrid a Energi Plug-in Hybrid 23Za omylem ve spotřebě Fordů stojí chybný výpočet, na silnici měřena vůbec nebyla - 6 - Ford C-Max Hybrid a Energi Plug-in Hybrid 17Za omylem ve spotřebě Fordů stojí chybný výpočet, na silnici měřena vůbec nebyla - 7 - Ford C-Max Hybrid a Energi Plug-in Hybrid 15Za omylem ve spotřebě Fordů stojí chybný výpočet, na silnici měřena vůbec nebyla - 8 - Ford C-Max Hybrid a Energi Plug-in Hybrid 18Za omylem ve spotřebě Fordů stojí chybný výpočet, na silnici měřena vůbec nebyla - 9 - Ford C-Max Hybrid a Energi Plug-in Hybrid 19
Hybridní Ford C-Max ve spotřebě nepřekoná Toyotu Prius V. To byl jeden z argumentů reklamní kampaně, když v roce 2012 toto MPV vstupovalo na americký trh

Zdroj: Autoblog Green

Marek Bednář

Diskuze Přidat příspěvek

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.

Živá témata na fóru

zobrazit vše