Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Začíná být jasné, proč ex-šéfdesignér Škody musel opustit BMW i Rolls-Royce
8.10.2019 | Petr Miler
Vypadalo to, že člověk s kořeny na Slovensku a léty působení u české Škody v kapse udělá další díru do designového světa, nakonec ale u BMW i Rolls-Roycu rychle skončil.
Minulý týden přišla jako blesk z čistého nebe zpráva, že Jozef Kabaň končí v pozici šéfa designu Rolls-Roycu, které se jen o pár měsíců dříve ujal. Muž, který je v České republice známý jako dlouholetý šéfdesignér Škody a možná až příliš se zaryl do mysli veřejnosti kontroverzním faceliftem třetí generace Octavie, tak od svého odchodu z Mladé Boleslavi nikde pořádně nezakotvil. Kam zamířily nebo zamíří jeho další kroky, se teprve uvidí.
Že po něm svého času sáhlo BMW, nás nepřekvapuje. I když řada lidí jistě bude nesouhlasit, protože design je vždy věcí subjektivní (a ani nám některá jeho auta neimponují), troufneme si tvrdit, že Kabaň je jeden z nejtalentovanějších a nejsvébytnějších automobilových designérů moderní doby. Jeho design není suma nápadů viděných jinde, jde o jeho práci, která se spíše později dočkala následování ostatními. Díky tomu ze škodovek coby sice nedráždivých, ale také absolutně nenápaditých aut udělal vizuálně zajímavé vozy, které mají svou tvář. A jsme si docela jisti, že by se v posledních letech nedočkaly takových obchodních úspěchů, kdyby na tuto výhybku nepřepřáhly.
Mít takového člověka v designovém týmu bude chtít kde kdo, v tom bavorském se ale ohřál ani ne dva roky a v Goodwoodu působil ještě kratší dobu. Co se stalo? To v oficiální rovině nikdo neví, nizozemští kolegové ale pozadí dění v designovém týmu BMW v posledních letech alespoň částečně rozkrývají.
Nizozemci by o tom měli něco vědět, protože nejvyšší hlavou designu BMW Group je už nějaký ten pátek Adrian van Hooydonk, jehož původ uhádnete už podle „van” v jeho jméně. A právě on má být důvodem, proč si u BMW a Rolls-Roycu sbalil kufry nejen Kabaň, ale až na jediného člověka úplně každý výše postavený designér, který kdy s van Hooydonkem pracoval.
Důvod má být v podstatě jediný - je to van Hooydonk, který tlačí BMW do extravagantních designových kreací, jako jsou ledvinky velikosti Godzilly a tento pohled s ním málokdo sdílí. Van Hooydonk je také jediným, kdo tato řešení dokola obhajuje jako šitá na míru Američanům, Číňanům a lidem z Blízkého východu, kteří si prý na viditelnosti okolí potrpí. A je třeba říci, že oporu u vedení pro takový postup získává snadno - i když v Evropě ledvinová monstra spíše ztrácí půdu pod nohama, ve zmíněných lokacích se jim skutečně daří. A co si budeme povídat, Evropa už pro BMW dávno není hlavním odbytištěm.
S van Hooydonkem si tak postupně neměli sednout do noty Anders Warming (šéf designu MINI), Benoit Jacob (BMW i) ani Karim Habib (BMW), kteří křídla mnichovského konglomerátu opustili už předminulý rok. Zůstal pouze Giles Taylor (Rolls-Royce), i ten ale později odešel. Poto BMW oslovilo Domagoje Dukece, který se ujal řízení designu BMW jakožto značky a Jozefa Kabaně, který převzal taktovku u Rolls-Roycu. Jenže Kabaň je též pryč a loajální má zůstávat pouze Dukec, který se postaral mimo jiné o koncept nové řady 4. Za jeho obří ledviny musel dostat od van Hooydonka pořádnou pochvalu...
Ale nechceme to zlehčovat, zvěsti o tom, že si Kabaň nesedl s van Hooydonkem, se šířily už dříve a informace z rodné země druhého jmenovaného upřesňují, proč se tak stalo. Adrian van H. si možná po faceliftu Octavie III myslel, že Kabaň bude ten pravý na jeden nebo dva výstřelky navíc, ale asi se mýlil. Tak teď vede u BMW Group skoro všechno sám, s výjimkou zmíněného Dukece. Jsme zvědavi, kdo další k mnichovské značce nastoupí a jak dlouho u ní vydrží...
Jozef Kabaň se dlouho neohřál ani v Mnichově, ani u Rolls-Royce, za vším má stát jeho neochota podřídit se tlaku designového ředitele celé skupiny BMW na používání výraznějších vzhledových prvků u jednotlivých modelů
Zdroje: Autoblog.nl, Archiv Autoforum
Bleskovky
- Zákazníci masivně ruší objednávky na auto od Xiaomi, které za cenu Škody nabízí vzhled i dynamiku Porsche
včera - Vojáci předvedli, jak rozeberou a znovu složí celé auto jen za dvě minuty, výměna kol v F1 je rázem nuda
16.4.2024 - Lewis Hamilton asi pochopil kouzlo Maxe Verstappena, mezi velkými cenami začíná „smažit” počítačové hry
15.4.2024
Nejnovější články
- Systém stop-stop? Víc jak 457 tisícům Fordů selhává start-stop, motory jim na křižovatkách znovu nenaskočí
před hodinou - Firma stvořila extrémní expediční auto, které přežije i apokalypsu, uvnitř přesto vypadá jako luxusní klub
včera - Jako nový skomíral ve stínu Škody Octavia, o to zajímavější je rodinný kombík Opelu jako ojetina
včera - Tohle je nejnovější Kalašnikov v prodeji. Je-li to zbraň, pak jedině na kolech, přesto zaostává za 73letým originálem
včera - Zákazníci masivně ruší objednávky na auto od Xiaomi, které za cenu Škody nabízí vzhled i dynamiku Porsche
včera
Živá témata na fóru
- Řidiči, co to mají v ruce... 04.18. 07:37 - petr_riha
- Pneu koutek 04.17. 23:53 - abgx1
- Zimní/letní? Už máte přezuto? 04.17. 22:23 - Lachende Bestien
- BMW Divize 04.17. 21:57 - jerry
- Audi klub - pro ty, co chteji Auto 04.17. 15:24 - mattonecz
- Volkswagen obecne 04.17. 14:18 - HondaMan
- Fiat a vše kolem nich 04.17. 12:55 - pavproch
- Policejni Passaty, Superby a neoznacena merici vozidla #2 04.17. 12:48 - řidičBOB