Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Zákaz nevinné reklamy Volkswagenu se rychle obrátil proti jeho strůjcům
21.8.2019 | Petr Miler
Přemíra politické korektnosti zjevně neopouští Velkou Británii ani v době blížícího se Brexitu bez dohody. V tomto případě se ale nesmyslné snahy vrátily regulátorům jako bumerang.
Před pár dny jsme vás informovali o vskutku absurdním případu zakázané automobilové reklamy. Týkal se klipu, který najdete níže a po jehož zhlédnutí si jen stěží budete připadat dotčeni. Věčně úzkoprsí britští regulátoři ale po obdržení celých tří stížností od diváků došli vůbec poprvé v historii k přesvědčení, že reklama podporuje zažité genderové stereotypy, což britská pravidla v případě televizního zacházení nedovolují.
Jak se nyní dozvídáme z detailního vysvětlení britské Advertising Standards Authority (řekněme Rada pro reklamní standardy, dále jen ASA), celým problémem bylo nakonec jen závěrečné zobrazení matky s kočárkem sedící v parku. Jakkoli už předchozí náznaky byly na hraně (muž jako kosmonaut, žena jako člověk v domácnosti apod.), ASA je vnímá jako projevy přizpůsobování se novým výzvám, o čemž reklama pojednává. Ale matka s kočárkem, to už bylo moc - ASA sice uznává, že stát se rodičem je život měnící událost, která vyžaduje značné přizpůsobení, ale zobrazování žen s kočárkem je stejně špatně, protože to podporuje jejich stereotypní vnímání.
Je to komické jako tragické, však kolik otců s kočárky na ulicích vídáme? Je to relativně výjimečná záležitost a fakt, že je to obvykle žena, kdo s malým dítětem zůstává doma, zatímco muž se snaží chodit do práce a rodinu podporovat jinak, ani ASA a její reklamní standardy nezmění. Už jen ryze komický je ale fakt, že rada svou snahou o potření reklamy dosáhla pravého opaku.
Jistě, vytlačila ji z televize, ta ale v dnešním světě zdaleka neznamená tolik, co dříve. Média i obyčejní lidé, téměř bez výjimky zaskočeni rozhodnutím ASA, začali o celé věci informovat a dále ji sdílet a z relativně bezvýznamného lokálního spotu VW udělali celosvětově sledovanou záležitost. Jen video, které jsme vystavili my, má za pár dnů 130 tisíc zhlédnutí, a to je jen jedno z mnoha míst na řadě platforem, kde se objevilo.
ASA tak dosáhla jen toho, pro co se už zažil termín Streisand Effect pojmenovaný podle slavné americké herečky a zpěvačky Barbary Streisand. Ta proslula také svou snahou držet si od těla lidi snažící se narušovat její soukromí, čemuž lze rozumět, v roce 2003 ale posunula své snahy až za hranici absurdity. Soudní cestou chtěla zamezit publikaci fotografie Kennetha Adelmana, která byla pořízena kvůli dokumentaci erozivní činnosti moře na západním pobřeží USA a shodou okolností zachycovala také její dům v Miami ze vzduchu.
Naprosto okrajovou a téměř nikým sledovanou fotografii (do soudní pře si ji stáhlo 6 lidí, z nichž 2 byli právníci Streisandové) tím ale zajistila takovou slávu, že po medializaci celého případu dosáhla jen na tomtéž místě více jak 420 tisíc zhlédnutí. Soudní při ke všemu stejně prohrála a žalovanému musela uhradit 155 567 dolarů za náklady na právní zastupování. Snahou o potření tak dosáhla pravého opaku, proto Streisand Effect. A proto asociace se současnou aktivitou ASA - bez jejího zákazu reklamy bychom si tohoto klipu nevšimli ani my, stejně jako statisíce či spíše miliony dalších lidí...
Zákaz naprosto nevinné reklamy VW ve Velké Británii má za následek její mnohem větší sledovanost, než jaké by bez něj kdy dosáhla
Zdroj: BBC
Bleskovky
- Špatný den v práci? 24letý zaměstnanec roztřískal při projížďce Ferrari za 76 milionů Kč, splácet ho může po zbytek života
včera - V Polsku po nehodě vzplanul luxusní elektromobil tak, že ho po chvíli nepoznal ani majitel, po uhašení se vzňal znovu
21.4.2024 - Pagani Utopia málem dostálo svému jménu, zámožný majitel s ním během povodní vjel do vody
20.4.2024
Nové na MotoForum.cz
Nejnovější články
- K mání je osobní Honda Ayrtona Senny, legenda patřící legendě stojí na prahu 30. výročí jeho smrti majlant
před 3 hodinami - Maskované Ferrari dědice Fiatu může být vaše, podivné auto má historický význam
včera - Přehlížené SUV Mazdy se jako nové auto stalo propadákem, jako ojetina ale oslní vším, co nabízí
včera - Český trh s ojetými auty se zadrhává, klesají prodeje i dovozy. Jedna jistota ale zůstává: Diesely vládnou
včera - Jedno z nejlépe prodávaných čínských aut ve světě se ukázalo v novém, dnes stojí od 489 tisíc Kč, ač je velké jako Kodiaq
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva