Zákaz nevinné reklamy Volkswagenu se rychle obrátil proti jeho strůjcům

Přemíra politické korektnosti zjevně neopouští Velkou Británii ani v době blížícího se Brexitu bez dohody. V tomto případě se ale nesmyslné snahy vrátily regulátorům jako bumerang.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Zajímavosti

Zákaz nevinné reklamy Volkswagenu se rychle obrátil proti jeho strůjcům

21.8.2019 | Petr Miler

Zákaz nevinné reklamy Volkswagenu se rychle obrátil proti jeho strůjcům

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Přemíra politické korektnosti zjevně neopouští Velkou Británii ani v době blížícího se Brexitu bez dohody. V tomto případě se ale nesmyslné snahy vrátily regulátorům jako bumerang.

Před pár dny jsme vás informovali o vskutku absurdním případu zakázané automobilové reklamy. Týkal se klipu, který najdete níže a po jehož zhlédnutí si jen stěží budete připadat dotčeni. Věčně úzkoprsí britští regulátoři ale po obdržení celých tří stížností od diváků došli vůbec poprvé v historii k přesvědčení, že reklama podporuje zažité genderové stereotypy, což britská pravidla v případě televizního zacházení nedovolují.

Jak se nyní dozvídáme z detailního vysvětlení britské Advertising Standards Authority (řekněme Rada pro reklamní standardy, dále jen ASA), celým problémem bylo nakonec jen závěrečné zobrazení matky s kočárkem sedící v parku. Jakkoli už předchozí náznaky byly na hraně (muž jako kosmonaut, žena jako člověk v domácnosti apod.), ASA je vnímá jako projevy přizpůsobování se novým výzvám, o čemž reklama pojednává. Ale matka s kočárkem, to už bylo moc - ASA sice uznává, že stát se rodičem je život měnící událost, která vyžaduje značné přizpůsobení, ale zobrazování žen s kočárkem je stejně špatně, protože to podporuje jejich stereotypní vnímání.

Je to komické jako tragické, však kolik otců s kočárky na ulicích vídáme? Je to relativně výjimečná záležitost a fakt, že je to obvykle žena, kdo s malým dítětem zůstává doma, zatímco muž se snaží chodit do práce a rodinu podporovat jinak, ani ASA a její reklamní standardy nezmění. Už jen ryze komický je ale fakt, že rada svou snahou o potření reklamy dosáhla pravého opaku.

Jistě, vytlačila ji z televize, ta ale v dnešním světě zdaleka neznamená tolik, co dříve. Média i obyčejní lidé, téměř bez výjimky zaskočeni rozhodnutím ASA, začali o celé věci informovat a dále ji sdílet a z relativně bezvýznamného lokálního spotu VW udělali celosvětově sledovanou záležitost. Jen video, které jsme vystavili my, má za pár dnů 130 tisíc zhlédnutí, a to je jen jedno z mnoha míst na řadě platforem, kde se objevilo.

ASA tak dosáhla jen toho, pro co se už zažil termín Streisand Effect pojmenovaný podle slavné americké herečky a zpěvačky Barbary Streisand. Ta proslula také svou snahou držet si od těla lidi snažící se narušovat její soukromí, čemuž lze rozumět, v roce 2003 ale posunula své snahy až za hranici absurdity. Soudní cestou chtěla zamezit publikaci fotografie Kennetha Adelmana, která byla pořízena kvůli dokumentaci erozivní činnosti moře na západním pobřeží USA a shodou okolností zachycovala také její dům v Miami ze vzduchu.

Naprosto okrajovou a téměř nikým sledovanou fotografii (do soudní pře si ji stáhlo 6 lidí, z nichž 2 byli právníci Streisandové) tím ale zajistila takovou slávu, že po medializaci celého případu dosáhla jen na tomtéž místě více jak 420 tisíc zhlédnutí. Soudní při ke všemu stejně prohrála a žalovanému musela uhradit 155 567 dolarů za náklady na právní zastupování. Snahou o potření tak dosáhla pravého opaku, proto Streisand Effect. A proto asociace se současnou aktivitou ASA - bez jejího zákazu reklamy bychom si tohoto klipu nevšimli ani my, stejně jako statisíce či spíše miliony dalších lidí...


Zákaz nevinné reklamy Volkswagenu se rychle obrátil proti jeho strůjcům - 1 - VW eGolf zakazana reklama UK 2019 01Zákaz nevinné reklamy Volkswagenu se rychle obrátil proti jeho strůjcům - 2 - VW eGolf zakazana reklama UK 2019 02Zákaz nevinné reklamy Volkswagenu se rychle obrátil proti jeho strůjcům - 3 - VW eGolf zakazana reklama UK 2019 03Zákaz nevinné reklamy Volkswagenu se rychle obrátil proti jeho strůjcům - 4 - VW eGolf zakazana reklama UK 2019 04Zákaz nevinné reklamy Volkswagenu se rychle obrátil proti jeho strůjcům - 5 - VW eGolf zakazana reklama UK 2019 05Zákaz nevinné reklamy Volkswagenu se rychle obrátil proti jeho strůjcům - 6 - VW eGolf zakazana reklama UK 2019 06Zákaz nevinné reklamy Volkswagenu se rychle obrátil proti jeho strůjcům - 7 - VW eGolf zakazana reklama UK 2019 07Zákaz nevinné reklamy Volkswagenu se rychle obrátil proti jeho strůjcům - 8 - VW eGolf zakazana reklama UK 2019 08Zákaz nevinné reklamy Volkswagenu se rychle obrátil proti jeho strůjcům - 9 - VW eGolf zakazana reklama UK 2019 09
Zákaz naprosto nevinné reklamy VW ve Velké Británii má za následek její mnohem větší sledovanost, než jaké by bez něj kdy dosáhla

Zdroj: BBC

Petr Miler

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.

Živá témata na fóru

zobrazit vše