Zákaz nevinné reklamy Volkswagenu se rychle obrátil proti jeho strůjcům

Přemíra politické korektnosti zjevně neopouští Velkou Británii ani v době blížícího se Brexitu bez dohody. V tomto případě se ale nesmyslné snahy vrátily regulátorům jako bumerang.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Zajímavosti

Zákaz nevinné reklamy Volkswagenu se rychle obrátil proti jeho strůjcům

21.8.2019 | Petr Miler

Zákaz nevinné reklamy Volkswagenu se rychle obrátil proti jeho strůjcům

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Přemíra politické korektnosti zjevně neopouští Velkou Británii ani v době blížícího se Brexitu bez dohody. V tomto případě se ale nesmyslné snahy vrátily regulátorům jako bumerang.

Před pár dny jsme vás informovali o vskutku absurdním případu zakázané automobilové reklamy. Týkal se klipu, který najdete níže a po jehož zhlédnutí si jen stěží budete připadat dotčeni. Věčně úzkoprsí britští regulátoři ale po obdržení celých tří stížností od diváků došli vůbec poprvé v historii k přesvědčení, že reklama podporuje zažité genderové stereotypy, což britská pravidla v případě televizního zacházení nedovolují.

Jak se nyní dozvídáme z detailního vysvětlení britské Advertising Standards Authority (řekněme Rada pro reklamní standardy, dále jen ASA), celým problémem bylo nakonec jen závěrečné zobrazení matky s kočárkem sedící v parku. Jakkoli už předchozí náznaky byly na hraně (muž jako kosmonaut, žena jako člověk v domácnosti apod.), ASA je vnímá jako projevy přizpůsobování se novým výzvám, o čemž reklama pojednává. Ale matka s kočárkem, to už bylo moc - ASA sice uznává, že stát se rodičem je život měnící událost, která vyžaduje značné přizpůsobení, ale zobrazování žen s kočárkem je stejně špatně, protože to podporuje jejich stereotypní vnímání.

Je to komické jako tragické, však kolik otců s kočárky na ulicích vídáme? Je to relativně výjimečná záležitost a fakt, že je to obvykle žena, kdo s malým dítětem zůstává doma, zatímco muž se snaží chodit do práce a rodinu podporovat jinak, ani ASA a její reklamní standardy nezmění. Už jen ryze komický je ale fakt, že rada svou snahou o potření reklamy dosáhla pravého opaku.

Jistě, vytlačila ji z televize, ta ale v dnešním světě zdaleka neznamená tolik, co dříve. Média i obyčejní lidé, téměř bez výjimky zaskočeni rozhodnutím ASA, začali o celé věci informovat a dále ji sdílet a z relativně bezvýznamného lokálního spotu VW udělali celosvětově sledovanou záležitost. Jen video, které jsme vystavili my, má za pár dnů 130 tisíc zhlédnutí, a to je jen jedno z mnoha míst na řadě platforem, kde se objevilo.

ASA tak dosáhla jen toho, pro co se už zažil termín Streisand Effect pojmenovaný podle slavné americké herečky a zpěvačky Barbary Streisand. Ta proslula také svou snahou držet si od těla lidi snažící se narušovat její soukromí, čemuž lze rozumět, v roce 2003 ale posunula své snahy až za hranici absurdity. Soudní cestou chtěla zamezit publikaci fotografie Kennetha Adelmana, která byla pořízena kvůli dokumentaci erozivní činnosti moře na západním pobřeží USA a shodou okolností zachycovala také její dům v Miami ze vzduchu.

Naprosto okrajovou a téměř nikým sledovanou fotografii (do soudní pře si ji stáhlo 6 lidí, z nichž 2 byli právníci Streisandové) tím ale zajistila takovou slávu, že po medializaci celého případu dosáhla jen na tomtéž místě více jak 420 tisíc zhlédnutí. Soudní při ke všemu stejně prohrála a žalovanému musela uhradit 155 567 dolarů za náklady na právní zastupování. Snahou o potření tak dosáhla pravého opaku, proto Streisand Effect. A proto asociace se současnou aktivitou ASA - bez jejího zákazu reklamy bychom si tohoto klipu nevšimli ani my, stejně jako statisíce či spíše miliony dalších lidí...


Zákaz nevinné reklamy Volkswagenu se rychle obrátil proti jeho strůjcům - 1 - VW eGolf zakazana reklama UK 2019 01Zákaz nevinné reklamy Volkswagenu se rychle obrátil proti jeho strůjcům - 2 - VW eGolf zakazana reklama UK 2019 02Zákaz nevinné reklamy Volkswagenu se rychle obrátil proti jeho strůjcům - 3 - VW eGolf zakazana reklama UK 2019 03Zákaz nevinné reklamy Volkswagenu se rychle obrátil proti jeho strůjcům - 4 - VW eGolf zakazana reklama UK 2019 04Zákaz nevinné reklamy Volkswagenu se rychle obrátil proti jeho strůjcům - 5 - VW eGolf zakazana reklama UK 2019 05Zákaz nevinné reklamy Volkswagenu se rychle obrátil proti jeho strůjcům - 6 - VW eGolf zakazana reklama UK 2019 06Zákaz nevinné reklamy Volkswagenu se rychle obrátil proti jeho strůjcům - 7 - VW eGolf zakazana reklama UK 2019 07Zákaz nevinné reklamy Volkswagenu se rychle obrátil proti jeho strůjcům - 8 - VW eGolf zakazana reklama UK 2019 08Zákaz nevinné reklamy Volkswagenu se rychle obrátil proti jeho strůjcům - 9 - VW eGolf zakazana reklama UK 2019 09
Zákaz naprosto nevinné reklamy VW ve Velké Británii má za následek její mnohem větší sledovanost, než jaké by bez něj kdy dosáhla

Zdroj: BBC

Petr Miler

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.