Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Zákazy dieselů už Němcům nestačí, nyní chtějí plošný rychlostní limit na dálnicích
19.12.2018 | Petr Prokopec
Německé dálnice jsou proslulé jako oáza rychlého a bezpečného cestování. Nemusí tmu tomu tak být dlouho, organizace DUH chce kvůli rychlejšímu snížení emisí CO2 neomezenou rychlost zrušit.
Uplynulo sotva pár hodin od chvíle, co Evropská unie přišla s návrhem, dle kterého mají limity spotřeby aut přepočítané do přímo úměrných emisí CO2 mezi roky 2021 a 2030 klesnout o 37,5 procenta. Již to samo o sobě je drastické a hlavně nereálné, v Bruselu totiž v podstatě požadují, aby se automobilky pomalu přiblížily perpetuu mobile. Pro Němce ale překvapivě nejde o největší problém.
Jak už možná tušíte, řeč bude opět o organizaci Deutsche Umwelthilfe (DUH), která se postarala o zákazy vjezdu dieselů do německých měst i na některé úseky dálnic. U DUH se evidentně rozhodli, že jednomu z pilířů německé ekonomiky podříznou nohy, neboť chtějí být ještě razantnější než samotný Brusel. Navrhovaná 37,5procentní redukce je organizace málo, v rámci svého boje za ochranu životního prostředí proto nyní požaduje, aby na německých Autobahnech skončil neomezený rychlostní limit. Nově by se místo toho jezdilo maximálně tempem 120 km/h.
DUH se navíc u stodvacítky nehodlá zastavit, v plánu je totiž i možnost zavedení osmdesátky. A je otázkou, kam mohou snahy Němců dále mířit - nejmenší spotřebu mají nakonec auta tehdy, pokud stojí. Jako hloupé ale v tuto chvíli požadavky organizace vnímá německá vláda, tedy primární zdroj financí DUH. Spolkový ministr dopravy Andreas Scheuer proto jakékoliv návrhy na změnu odmítá - dle něj je totiž řešením hnacích ústrojí, nikoliv však rychlostní limity. Bohužel to ovšem neznamená, že by organizace byla poražena.
Její šéf Jürgen Resch dodává, že DUH nyní zkoumá veškeré legální způsoby, jak svůj požadavek dotáhnout do reality. Vůbec bychom se tedy nedivili, kdyby k některému z tamních soudů mířila další žaloba. Ta ale nemusí nezbytně skončit úspěchem, na rozdíl od žalob směrujících na diesely. Momentálně totiž neexistuje žádný německý či evropský zákon, o který by se mohla snaha o snížení nejvyšší povolené rychlosti na Autobahnech opřít.
Ať už ale snaha DUH dopadne v tomto případě jakkoli, dá se očekávat, že pokud jednoho dne něco neomezené rychlosti na německých dálnicích strhne vaz, pak půjde právě o vyšší spotřebu paliva a zní vyplývající emise, které jsou s rychlejší jízdou spojeny. Bezpečností totiž argumentovat nelze, německé dálnice patří k jedněm z nejbezpečnějších v Evropě a jsou mimo jiné statisticky mnohem bezpečnější než třeba ty americké, na kterých jsou drakonicky vymáhána i relativně velmi nízká omezení rychlosti.
Až se to DUH nebo komukoli jinému povede, budou teprve moci všichni svorně tvrdit, jak rychlost zabíjí. Třebaže dekády zkušeností z rychlostně neomezeného provozu na Autobahnech jasně ukazují, že žádná přímá úměra mezi výší povolené rychlosti a počtem dopravních nehod a jejich obětí jednoduše neexistuje.
Omezení na 120 km/h platí na některých úsecích německých dálnic již nyní, organizace DUH však požaduje tento limit celoplošně. A „jen” u toho se ale nehodlá zastavit
Bleskovky
- 11 let staré Porsche málem vytřelo s nejnovějšími hybridními sporťáky Ferrari a Lamborghini. Není to ostuda?
před 11 hodinami - Špatný den v práci? 24letý zaměstnanec roztřískal při projížďce Ferrari za 76 milionů Kč, splácet ho může po zbytek života
23.4.2024 - V Polsku po nehodě vzplanul luxusní elektromobil tak, že ho po chvíli nepoznal ani majitel, po uhašení se vzňal znovu
21.4.2024
Nové na MotoForum.cz
- Pre Jerez včera 15:00
- Senzace: Bimota v SBK 2025 s továrním týmem Kawasaki včera 13:00
- Časový program Gran Premio Estrella Galicia 0,0 de España včera 10:00
- Vostatek po Assenu: „ Na suché trati jsem se cítil silný, na mokré to nešlo“ 24.4.2024
- Začalo letošní MS-Side 24.4.2024
Nejnovější články
- BMW začalo majitelům nabízet „rodný list” jejich starších aut, cena i způsob objednání berou slova z úst
před 7 hodinami - Šéf Bosche najednou říká, že elektromobily budou za pár let kupovat skoro všichni, ještě před měsícem tvrdil opak
před 8 hodinami - Se sportovními Peugeoty je amen, říká šéfka značky, po současné 508 PSE už přijde jen prázdnota
před 10 hodinami - 11 let staré Porsche málem vytřelo s nejnovějšími hybridními sporťáky Ferrari a Lamborghini. Není to ostuda?
před 11 hodinami - VW zcela mění designový styl. Místo nudy sází na odvahu, vyjít vstříc chce největšímu trhu světa
včera
Živá témata na fóru
- Audi A6 C7 převodovky 04.25. 23:27 - Milanito
- Dříve M135i, nyní ///M2 04.25. 23:10 - M.Z.
- Onboard videa 04.25. 23:07 - Lachende Bestien
- Tiguan 2.0TSI 6MT 4x4 Sport&Style 04.25. 20:34 - M.Z.
- Výběrové RZ - kdo má lepší úlovek? 04.25. 19:05 - řidičBOB
- Fiat a vše kolem nich 04.25. 18:24 - Brus
- IT poradna 04.25. 10:15 - pavproch
- Lampárna (stěžovatelna) 04.24. 15:55 - řidičBOB