Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Zákazy vjezdu dieselů do Hamburku přinesly úplný opak toho, co přinést měly
20.11.2018 | Petr Prokopec
Německá naftová sága pokročila do dalšího dějství a je stále absurdnější. Měření v prvním městě, kde byl zákazy dieselů zavedeny, vykázala zcela nečekané výsledky.
V poslední době neuplyne pomalu ani týden, abychom neinformovali o dalším městě, které své brány uzavřelo starším dieselům. Německá organizace Deutsche Umwelthilfe (DUH) tímto způsobem bojuje proti znečistění ovzduší, za kterým mají stát právě auta poháněná naftovými motory. Jako první s tímto krokem přišel Hamburk, který zakázal vjezd do dvou ulic, a sice na Stresemannstraße a Max-Brauer-Allee. Jelikož se tak přitom stalo již před mnoha měsíci, jsou na stole i první srovnání s loňským rokem. A mají dosti udivující výsledky.
Pokud bychom zůstali jen u červnových výsledků, které byly získány na Stresemannstraße, nebylo by o čem mluvit. Zařízení umístěné ve výšce 150 centimetrů totiž naměřilo průměrnou koncentraci NOx 37 miligramů na metr krychlový, což představuje meziroční pokles o 10 miligramů na m3 a hlavně hodnoty pod maximem stanoveným předpisy EU (40 mg/m3). Pokud by takovýto vliv mělo uzavření několika desítek metrů rušné ulice pro starší diesely, asi by nebylo proč dále snahy o tato omezení napadat. Jenže celá skutečnost tak optimistická není.
Onen pokles je totiž spojen opravdu jen s jedním měsícem, a to možná ještě z toho důvodu, že v loňském roce neproběhlo během června na dané ulici tolik kontrolních měření jako lets. Nicméně během podzimu jich bylo již daleko více a poměřování je tedy férovější. A situace vypadala docela jinak. Zatímco loni tamní průměrné emise NOx vystoupaly na 39 miligramů na m3, letos to již bylo 47 mg. Tedy jinými slovy, ještě loni Hamburg v říjnu žádná pravidla neporušoval, letos po zavedení zákazu tomu tak je.
Ještě horší je stav na Max-Brauer-Allee, kde sice nebyla zmíněna konkrétní data, nicméně veškeré letošní výsledky od srpna po současnost jsou horší než loni. Co je příčinou, není jasné. Někteří místní viní motoristy, kteří si ze zákazu nedělají těžkou hlavu, i když starší diesel řídí. A také policii, která není v kontrolách tak aktivní, jak by být měla. Je ale třeba dodat, že Němci jsou ze své podstaty poměrně spořádaní a zákonů dbalí. Většina tedy zákaz respektuje, řadu dalších „odfiltruje“ policie. I kdyby tedy někteří motoristé stále do zapovězených ulic vjížděli, stoprocentně jich je méně než loni. Logicky by tedy mělo dojít na změnu opačným směrem.
Nejblíže pravdě tedy nejspíše budou ti, kteří výsledek označují za nejjasnější důkaz toho, že spojitost mezi dieselovými auty a koncentracemi NOx v ulicích Hamburku je mnohem menší, než ekologičtí aktivisté tvrdí. Pravděpodobnou příčinu si vyberte sami, mnohem zásadnější otázkou nyní je, co bude dále.
Racionálně uvažujícímu člověku by mohlo přijít adekvátní omezení zase odstranit, rychlík je ale již rozjetý a vystoupit z něj nebude snadné. Daleko spíše se tedy dá předpokládat, že organizace DUH aktuální zjištění jen využije k další snaze o utažení opasků, neboť současné zákazy zjevně nevedou k nápravě. Nakonec to známe i od nás z jiných oblastí - pokud je například upleten nový bič na řidiče, který má snížit počet nehod a výsledek se nedostaví, uplete se větší bič, protože malý asi dostatečně nezafungoval. DUH na to hledí stejně, nakonec o dalších zákazech už otevřeně hovoří...
Zákaz vjezdu starších dieselů do dvou hamburských ulic zatím mnoho dobra nepřinesl. Jak tomu bude dále, není jisté. Výhře logiky ale příliš nevěříme, spíše touze DUH utahovat ještě dále opasky
Zdroj: Hamburger Morgenpost
Bleskovky
- Špatný den v práci? 24letý zaměstnanec roztřískal při projížďce Ferrari za 76 milionů Kč, splácet ho může po zbytek života
včera - V Polsku po nehodě vzplanul luxusní elektromobil tak, že ho po chvíli nepoznal ani majitel, po uhašení se vzňal znovu
21.4.2024 - Pagani Utopia málem dostálo svému jménu, zámožný majitel s ním během povodní vjel do vody
20.4.2024
Nejčtenější články
- Hned tři oblíbené německé sporťáky končí bez nástupce. Lidé by je chtěli dál, prodávat se ale dál nesmí
26.3.2024 - Specifický přístup k elektromobilům se BMW bohatě vyplácí, pochybovači aspoň prozatím ostrouhali
26.3.2024 - Ojetá Škoda Karoq je oproti novému autu za babku, jako nejspolehlivější moderní škodovka dává smysl
26.3.2024 - Luxusní SUV jde i v roce 2024 pořídit s ručním řazením, relikt starých časů nepochopitelně zůstává v nabídce
26.3.2024 - Sexy nová Dacia Duster má konečně české ceny. Začínají ještě o dost níž, než se čekalo
27.3.2024
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva