Zápolení o rekord Ringu může dostat jasná pravidla. Díky člověku, co ho sám chce

Jim Glickenhaus mimo jiné navrhuje, aby zájemci o rekord dorazili na okruh po vlastní ose a čas tak zajeli s pneu použitelnými a použitými v běžném provozu.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Zajímavosti

Zápolení o rekord Ringu může dostat jasná pravidla. Díky člověku, co ho sám chce

9.3.2017 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek

Zápolení o rekord Ringu může dostat jasná pravidla. Díky člověku, co ho sám chce

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Jim Glickenhaus mimo jiné navrhuje, aby zájemci o rekord dorazili na okruh po vlastní ose a čas tak zajeli s pneu použitelnými a použitými v běžném provozu.

Ne, ani dnes nenecháme spát rekord Lamborghini, kterého s novým modelem Huracán Performante dosáhlo na Nordschleife. Jakkoliv se totiž italská značka snažila jeho věrohodnost potvrdit zveřejněním telemetrie, drobný rozdíl v čase na jedno kolo (6:52,01 versus 6:52,10) však pochybnosti zcela nerozptýlil. Třebaže to pochopitelně neznamená, že onoho rekordu Huracán Performante nedosáhl.

Již včera se přitom v reakci na onu telemetrii ozval Jim Glickenhaus, bývalý filmař, nadšený sběratel exkluzivních vozů a duchovní otec supersportu SCG003 s tím, že Lamborghini nevěří. Dle jeho názoru zkrátka Italové odvedli příliš málo práce na to, aby na jejím konci stálo tak enormní zlepšení. Nově proto vyrukoval s plánem na uspořádání tzv. Road Cupu, který by do časů dosahovaných na Ringu vnesl jasno i pravidla.

Glickenhaus totiž navrhl, že by se v rámci závodu 24 hodin Nürburgringu odehrálo také měření jízdní dynamiky silničních aut, a to samozřejmě právě v Zeleném pekle. Všechny vozy by přitom měřené kolo musely zajet na těch samých pneumatikách, na kterých dorazily po vlastní ose z pár desítek kilometrů vzdáleného Kolína. Zamezeno by tak bylo podvodům se závodním obutím, které se jako silniční pouze tváří.

Právě pneumatiky mohou dle Glickenhause stát za opravdu drastickým rozdílem na jedno kolo. Někdejší filmař přitom mluví o půl minutě, což je skoro ten samý náskok, jaký má Performante před základním Lamborghini Huracán. Dokládá to přitom časem, který má na svém kontě závodní provedení SCG003C. „Víme, že kolo může udělat za 6 minut a 20 sekund, a to s 580 koňmi a přítlakem vyšším o 100 kg vůči silniční verzi.“

SCG003S, tedy ona silniční verze, která byla představena v Ženevě a k níž se ještě dostaneme, má ovšem mnohem vyšší výkon při stejné hmotnosti. Glickenhaus si je proto jist, že „na závodních pneumatikách by tento model byl rychlejší než závodní speciál, ale na silničních bude zhruba o půl minuty na kolo pomalejší, počítat lze tedy s časem okolo 6 minut a 40 sekund. Je to přitom tak rychlé kolo, jaké se jenom dá zajet.“

Nápad má tedy někdejší filmař dobrý, stejně jako si evidentně schovává pro danou akci pořádné eso. Je však sporné, zda se nějaký Road Cup vůbec odehraje. S majiteli Ringu totiž Glickenhaus ještě nemluvil. „Nyní si to přečtou v novinách a budou si říkat, co zase ten Jim blbne. Myslím si proto, že je nyní nechám vynadávat a vykřičet. Poté se přes to dokážeme přenést a příští rok se na Nürburgring vrátíme a budeme závodit.“

Z jeho slov je tedy jasné, že letos se Road Cup konat nebude. A momentálně jsme na pochybách, zda k této akci dojde v roce příštím. Stejně tak můžeme jen spekulovat, kolik automobilek by se jí ve výsledku zúčastnilo. V pohoří Eifel je totiž počasí opravdu nevyzpytatelné a snadno se může stát, že v daný víkend bude třeba pršet. Veškeré snahy výrobců by tak přišli vniveč, byť by na tom všichni byli stejně, jakkoli by nebylo špatné, kdyby se výrobci podobnými pravidly řídili i bez ohledu na to, kdy se na Nordschleife objeví.

Nejspíše tedy zůstane u stávajících podmínek, kdy si každý může zajet čas za ideální konstelace v podstatě jak chce. Využít toho samozřejmě může i Glickenhaus, jehož SCG003S přímo vychází ze závodního speciálu a jako takové bylo navrhováno především s ohledem na aerodynamiku. Ta je vskutku působivá, při rychlosti 250 km/h totiž vůz produkuje 703 kilogramů na přítlaku. Zároveň přitom zvládá v zatáčkách přetížení 2,5 g.

Pod karbonovou karoserii se pak nastěhoval 4,4litrový motor biturbo, který produkuje 800 koní a 850 Nm točivého momentu. O jejich přenos na zadní nápravu se stará sedmistupňová závodní sekvence, se kterou SCG003S má zvládat zrychlení z klidu na stovku pod 3 sekundy a nejvyšší rychlost 350 km/h. Máme tu tedy de facto stejnou jízdní dynamiku jako u Lamborghini Huracán Performante.

Glickenhaus nyní doufá, že se mu povede zainteresovat do projektu další investory, kteří mu pomohou rozjet malosériovou výrobu. Momentálně totiž v továrně Manifattura Automobili Torino vznikají pouze testovací prototypy. Jelikož je ovšem SCG003S již v této fázi, dá se předpokládat, že spíše než u ledu skončí v několika garážích. Stát přitom bude minimálně 1,8 mil. USD (cca 45,94 mil. Kč).

Tím ale dnešní etudu na „Ringové téma“ nekončíme, kromě Lamborghini a Glickenhause se totiž v Ženevě ukázal také Christian von Koenigsegg. Tedy zakladatel švédské značky, která má na rekord taktéž spadeno. Loni se dokonce na jeho zisk začala připravovat, vše ale nakonec skončilo havárií modelu One:1 kvůli selhání ABS. Než se tak ale stalo, dosáhl Koenigsegg zajímavého času.

„Když jsme s One:1 absolvovali cvičná kola, dostali jsme se pod sedm minut. Opravdu. A to bylo jen ležérní tempo. Kdokoliv, kdo to auto řídil, říkal: „Pokud na to šlápneme a budeme mít koule, dostaneme se na 6 minut a 40 sekund.“ Poté ovšem přišlo ono hloupé selhání ABS a my jsme to nikdy nemohli prokázat. Cvičná kola jsme přitom nejeli na plný výkon, vůz byl omezen na 900 koní.“

Běžně přitom Koenigsegg One:1 produkuje jeden megawatt, tedy 1 360 koní. Dle jeho duchovního otce by mu ovšem přepnutí na plný výkon ubralo jen asi tři až čtyři sekundy na kolo. Nakonec tedy vše je nejspíše jen o odvaze řidiče. A rovněž majitele, který k něčemu takovému musí dát svolení. Švédové totiž vyrobili pouze šest exemplářů tohoto modelu a všechny byly prodány.

Kromě toho sice vznikl i jeden prototyp, také ten byl ovšem prodán. Je tedy sporné, zda značka najde vůz, se kterým by se na Ring mohla vrátit. Pochyby má ostatně i sám von Koenigsegg, který dodává: „Čas běží. One:1 patřilo mému velmi dobrému kamarádovi a my jej pro něj nyní opravujeme. Budu se ho proto muset zeptat.“ Čímž mimochodem vyvrátil naši domněnku, že automobilka byla na Ringu s vlastním prototypem, který už opravila. Byla tam s jiným vozem, který teprve opravuje.

Pokud se ale Koenigsegg do Zeleného pekla skutečně vrátí, bude vše ještě zajímavé. Švédové totiž cílí na stejný čas jako Glickenhaus. Dost možná tak nakonec budou rozhodovat zlomky sekundy, což je opravdu neobvyklé. Zbytku světa by tím přitom byla hozena dvojitá rukavice, kterou by asi hned tak někdo nezvedl...

Tip: Projděte si všechny novinky ženevského autosalonu 2017.


Zápolení o rekord Ringu může dostat jasná pravidla. Díky člověku, co ho sám chce - 1 - SCG003S Geneva 2017 zive foto 01Zápolení o rekord Ringu může dostat jasná pravidla. Díky člověku, co ho sám chce - 2 - SCG003S Geneva 2017 zive foto 02Zápolení o rekord Ringu může dostat jasná pravidla. Díky člověku, co ho sám chce - 3 - SCG003S Geneva 2017 zive foto 03Zápolení o rekord Ringu může dostat jasná pravidla. Díky člověku, co ho sám chce - 4 - SCG003S Geneva 2017 zive foto 04Zápolení o rekord Ringu může dostat jasná pravidla. Díky člověku, co ho sám chce - 5 - SCG003S Geneva 2017 zive foto 05Zápolení o rekord Ringu může dostat jasná pravidla. Díky člověku, co ho sám chce - 6 - SCG003S Geneva 2017 zive foto 06Zápolení o rekord Ringu může dostat jasná pravidla. Díky člověku, co ho sám chce - 7 - SCG003S Geneva 2017 zive foto 07Zápolení o rekord Ringu může dostat jasná pravidla. Díky člověku, co ho sám chce - 8 - SCG003S Geneva 2017 zive foto 08Zápolení o rekord Ringu může dostat jasná pravidla. Díky člověku, co ho sám chce - 9 - SCG003S Geneva 2017 zive foto 09Zápolení o rekord Ringu může dostat jasná pravidla. Díky člověku, co ho sám chce - 10 - SCG003S Geneva 2017 zive foto 10Zápolení o rekord Ringu může dostat jasná pravidla. Díky člověku, co ho sám chce - 11 - SCG003S Geneva 2017 zive foto 11Zápolení o rekord Ringu může dostat jasná pravidla. Díky člověku, co ho sám chce - 12 - SCG003S Geneva 2017 zive foto 12Zápolení o rekord Ringu může dostat jasná pravidla. Díky člověku, co ho sám chce - 13 - SCG003S Geneva 2017 zive foto 13Zápolení o rekord Ringu může dostat jasná pravidla. Díky člověku, co ho sám chce - 14 - SCG003S Geneva 2017 zive foto 14Zápolení o rekord Ringu může dostat jasná pravidla. Díky člověku, co ho sám chce - 15 - SCG003S Geneva 2017 zive foto 15Zápolení o rekord Ringu může dostat jasná pravidla. Díky člověku, co ho sám chce - 16 - SCG003S Geneva 2017 zive foto 16Zápolení o rekord Ringu může dostat jasná pravidla. Díky člověku, co ho sám chce - 17 - SCG003S Geneva 2017 zive foto 17Zápolení o rekord Ringu může dostat jasná pravidla. Díky člověku, co ho sám chce - 18 - SCG003S Geneva 2017 zive foto 18Zápolení o rekord Ringu může dostat jasná pravidla. Díky člověku, co ho sám chce - 19 - SCG003S Geneva 2017 zive foto 19Zápolení o rekord Ringu může dostat jasná pravidla. Díky člověku, co ho sám chce - 20 - SCG003S Geneva 2017 zive foto 20Zápolení o rekord Ringu může dostat jasná pravidla. Díky člověku, co ho sám chce - 21 - SCG003S Geneva 2017 zive foto 21Zápolení o rekord Ringu může dostat jasná pravidla. Díky člověku, co ho sám chce - 22 - SCG003S Geneva 2017 zive foto 22Zápolení o rekord Ringu může dostat jasná pravidla. Díky člověku, co ho sám chce - 23 - SCG003S Geneva 2017 zive foto 23Zápolení o rekord Ringu může dostat jasná pravidla. Díky člověku, co ho sám chce - 24 - SCG003S Geneva 2017 zive foto 24Zápolení o rekord Ringu může dostat jasná pravidla. Díky člověku, co ho sám chce - 25 - SCG003S Geneva 2017 zive foto 25Zápolení o rekord Ringu může dostat jasná pravidla. Díky člověku, co ho sám chce - 26 - SCG003S Geneva 2017 zive foto 26Zápolení o rekord Ringu může dostat jasná pravidla. Díky člověku, co ho sám chce - 27 - SCG003S Geneva 2017 zive foto 27
SCG003S dostalo do vínku 800 koní a příkladnou aerodynamiku, Ring tak dle svého duchovního otce zvládne za přibližně 6 minut a 40 sekund

Zdroje: Autocar, Top Gear

Petr Prokopec

Diskuze Přidat příspěvek

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.