Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Zapomeňte na Lady. V západnějších částech Evropy skončily a už se nevrátí
16.11.2018 | Petr Prokopec
Pro některé Čechy to může být složité přijmout, s Ladami už ale v zemích Evropské unie dále počítat nemůžeme. Hlavní důvody jsou dva a nepřekvapí vás zřejmě ani jeden. Naděje na aspoň částečný zvrat ale existuje.
Pokud patříte mezi fanoušky aut ruské Lady, ze stávající situace budete nejspíše rozčarováni. Nová evropská pravidla vyžadující homologaci dle měřícího cyklu WLTP totiž v podstatě způsobila ukončení jejich prodeje. K mání je dnes již jen omezený počet skladových vozů s homologací dle starých pravidel, po jejichž prodání se brány většiny dealerství nejspíše zcela zaklapnou. Rusové totiž momentálně neplánují, že by vyrazili dále na západ od svých hranic, a to ani ve vzdálenější budoucnosti.
Šéf AvtoVAZu Yves Caracatzanis uvedl, že za touto situací stojí nejen stále přísnější regule Evropské unie, ale také rozhodnutí mateřské aliance Renault-Nissan. Dacia, která též spadá pod její křídla, totiž konstantně roste (v květnu a červnu bylo prodáno přes 50 tisíc kusů za měsíc, což se stalo poprvé v historii) a prostor pro další levnou značku na trhu logicky umenšuje.
Lada sice používá podobnou techniku, ale spíše v případě platforem, nikoli pohonných jednotek. Ty ruské plní emisní normy Euro 5 a Euro 6, ovšem nikoliv momentálně vyžadovanou Euro 6c. A rozhodně ne Euro 6d TEMP, jejíž platnost začíná 1. zářím 2019. Nabízí se použití motorů Dacie, které s normami potíže nemají, ale ani to není jednoduché.
Moderní motory plnící hlavně onu normu Euro 6d TEMP a osazené filtrem pevných částic se totiž neslučují s ruským palivem. Jejich výrobci tedy nemohou garantovat bezproblémové fungování, a tak je v Rusku momentálně ani nenabízejí, ostatně i tamní legislativa je v dané oblasti benevolentnější než v Evropě. Lada by samozřejmě mohla v Toliatti produkovat jak vozy pro domácí trh, tak pro EU s jinými agregáty, nicméně to by bylo znovu drahé, zvláště při jejích současných prodejích v EU. Stačí se podívat na registrace, které vyvrcholily srpnovými 600 prodanými vozy. To je opravdu malé množství, a i kdyby došlo třeba k pětinásobnému nárůstu, příjem navíc jistě nevykompenzuje zvýšení výdajů.
Ruská automobilka tedy v podstatě nemá jinou šanci, než se soustředit pouze na domácí trh či na země, kde přísnější emisní normy nehraj zásadní roli. Caracatzanis pak dodává, že k exportu sice může dojít, ovšem pouze v případě okrajových modelů a jen za předpokladu, že bude mimo Rusko velký zájem.
Jedinou teoretickou šanci má v tomto případě nová generace Lady Niva, jenž byla letos představena ve formě konceptu. Nicméně její sériové provedení není zrovna za dveřmi, dle šéfa AvtoVAZu dorazí až v roce 2021 nebo 2022. Do té doby tedy o ruských vozech můžeme pouze snít, nebo se je pokusit dovézt individuálně.
Lada se do západnějších částí Evropy nevrátí, hlavně kvůli Dacii a přísnějším emisním regulím. Stanovisko značka může přehodnotit leda v případě druhé generace modelu Niva, která má ale na trh dorazit až někdy v roce 2021 nebo 2022
Zdroj: Autocar
Bleskovky
- Cristiano Ronaldo protáhl své nové Ferrari za 47 milionů. Už ani neví, kolik jich má, i na takové si vydělá za pár dnů
před 10 hodinami - V Moskvě nafotili nové obrněné auto ruské policie. Ze zbraně proti „zlobivým” jde strach, i když stojí
včera - 50letý Čech musel Američanům ukázat, jak se bourá s Mustangem. Žasnou, auto nevinného řidiče trefil jako řízená střela
27.3.2024
Nejnovější články
- Němci vyzkoušeli ojetý Mercedes C s 406 tisíci najetými km, stav auta po takovém zápřahu je dostal do kolen
před 7 hodinami - Legendární Mercedes G dostal další facelift. Teď má průhlednou kapotu, zpod té ale začínají mizet velké motory
před 8 hodinami - Cristiano Ronaldo protáhl své nové Ferrari za 47 milionů. Už ani neví, kolik jich má, i na takové si vydělá za pár dnů
před 10 hodinami - Nové levné SUV Citroënu vypadá velmi lákavě, stát má jen 225 tisíc Kč. EU se už proto vyhne obloukem
před 11 hodinami - V Moskvě nafotili nové obrněné auto ruské policie. Ze zbraně proti „zlobivým” jde strach, i když stojí
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva