Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Zásadní rozhodnutí soudu může z majitelů části aut s motory TDI udělat bohatší lidi
7.11.2018 | Petr Prokopec
Něco podobného jsme dosud mohli tvrdit leda o Američanech, teď se to týká i Evropy. Německý soud totiž rozhodl, že Porsche musí odkoupit Cayenne Diesel za nadstandardní cenu i s úroky.
Porsche je první německou automobilkou, která definitivně skončila s dieselovými motory. Ty značka ze Zuffenhausenu ostatně nikdy ani nevyráběla, brala si je ze skladů koncernu VW. Mohlo by se tedy zdát, že skandál mateřského Volkswagenu se jí dotkl jen velmi letmo, třebaže diesely měly na jejích celkových prodejích podíl okolo 15 procent, který v některých evropských zemích stoupal až k polovině.
Nově tu ovšem máme verdikt stuttgartského soudu, který se může stát nebezpečným precedentem a kvůli kterému by Porsche mohlo skandál s dieselovými manipulacemi odskákat více než kdokoliv jiný. V rozsudku z letošního října stojí, že automobilka musí odkoupit zpět Cayenne Diesel osazený třílitrem TDI s 262 koňmi, a to za pevně stanovenou sumu 60 tisíc Eur (cca 1,55 milionu korun).
Tato částka přitom dalece neodpovídá tržním cenám, za které se dnes taková auta prodávají - ty startují okolo poloviny stanovené cifry. Porsche navíc dle rozsudku musí dále zákazníkovi vyplatit úrok z této sumy ve výši 5 procent p.a. za dobu probíhajícího sporu a zároveň na svých bedrech ponese i veškeré soudní náklady. Podle soudu se automobilka instalací tzv. odpojovacího zařízení zachovala nemorálně a hlavně protizákonně.
Problémem by ovšem mohlo být, že soud nemá v ruce prakticky žádný přímý důkaz o tom, že by Porsche vědomě instalovalo pod kapotu svých vozů podvodný software. Důkazní břemeno vychází z dosud neuzavřeného vyšetřování, které odstartovalo velkou dubnovou razií v sídle výrobce. Ještě před ní pak skončil ve vazbě šéf vývoje pohonných jednotek Wolfgang Hatz, který podle policie o podvodu věděl, stejně jako zbytek vedení společnosti.
Je ovšem třeba dodat, že Hatz byl sice stejně jako další dva lidé obviněn, k odsouzení však ani v jednom případě nedošlo. Stuttgartský soud tedy vychází ze zatím ne zcela vyjasněných skutečností. Navíc i jeho další argumentace, proč má Porsche platit jako mourovaté, je zvláštní. Tvrdí, že kvůli podvodnému softwaru vyvstala hrozba vyřazení vozu z provozu.
Nicméně toto riziko je poněkud vágní, neboť německou federální autoritou KBA byla posvěcena softwarová modifikace, s níž je možné auto dále provozovat na veřejných komunikacích. Zákaz by tedy hrozil jen v případě, kdy by majitel změnu nepodstoupil, což by byla ale částečně i jeho odpovědnost. Jedinou jasnou škodou je tak ztráta hodnoty dieselového SUV, kterou zejména na německém trhu nepochybně utrpělo.
Ve výsledku tedy není překvapivé, že Porsche chystá odvolání a doufá, že současný rozsudek bude u soudu vyšší instance uveden na správnou míru. Ta by v podstatě představovala odkoupení vozu za běžnou tržní cenu, jež by byla navýšena o jistou kompenzaci za ztrátu hodnoty, kterou dieselové vozy zejména v Německu nepochybně utrpěly.
Je však nutné dodat, že pokud odvolací soud potvrdí původní rozsudek, může se strhnout hon na čarodějnice. Zákazníci Porsche jsou prý sice se svými dieselovými SUV spokojení, ale kdo by se sebelepšího auta nezbavil, když za něj může dostat až dvojnásobek tržní ceny? Asi jen pár hodně velkých nadšenců. Z dnešních majitelů dieselových Porsche tak může případný rozsudek v jejich prospěch udělat bohaté, či spíše ještě trochu bohatší lidi. A automobilce způsobit velké potíže - i pro takovou firmu by případný hromadný výkup byť jen německých aut za tak vysoké ceny znamenal velký problém.
Stuttgartský soud nařídil Porsche, aby odkoupilo Cayenne Diesel jednoho ze zákazníků, a to kvůli podvodnému softwaru. Daný rozsudek se může stát nebezpečným precedentem
Zdroj: FAZ
Bleskovky
- Špatný den v práci? 24letý zaměstnanec roztřískal při projížďce Ferrari za 76 milionů Kč, splácet ho může po zbytek života
23.4.2024 - V Polsku po nehodě vzplanul luxusní elektromobil tak, že ho po chvíli nepoznal ani majitel, po uhašení se vzňal znovu
21.4.2024 - Pagani Utopia málem dostálo svému jménu, zámožný majitel s ním během povodní vjel do vody
20.4.2024
Nové na MotoForum.cz
- Vostatek po Assenu: „ Na suché trati jsem se cítil silný, na mokré to nešlo“ včera 12:42
- Začalo letošní MS-Side včera 10:00
- Petr Najman: „Mrazivá a komplikovaná Jarní cena Brna“ včera 08:00
- Oliver König pojede IDM s Ducati 23.4.2024
- Harley-Davidson Praha: 6. Nedoklubko Challenge 25. května 2024 22.4.2024
Nejnovější články
- Dodnes úplně nový, totálně oholený Ford Focus první generace může být váš, při jeho jednoduchosti je to auto navěky
před 2 hodinami - Fiskeru došly peníze. Už neplatí ani úroky z dluhů, bankrot očekává každým dnem
před 3 hodinami - Tesla zlevnila nový Model 3 už na 1 milion Kč. Výsledky za má i proto mizerné, v Evropě už propouští stálé zaměstnance
včera - Ojetý Caddy je recept na levný rodinný VW s místem i dieselem, umí zaskočit i za už neexistující Škodu
včera - Ford pořád umí ohromit, začal prodávat nový motor V8 s až 821 koňmi od pouhých 271 tisíc Kč
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva