Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Že auta jen stojí peníze? Neuvěříte, kolik majitelům vydělávají stroje, jako tento
12.7.2018 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
Pokud máte nějaké peníze nazbyt, němečtí bankéři vám rádi poradí, kam je investovat. Víno? Umění? Akcie? Co vás nemá, nejlepší investicí jsou teď klasická Porsche, úskalí ale existují.
Klasická auta si již lidé nekupují hlavně kvůli radosti z jízdy, ačkoliv k tomu vozy bez posilovačů, přeplňování či automatů a elektronických berliček přímo vybízí. Nicméně místo toho, aby se proháněla po silnicích, spíše postávají v soukromých sbírkách. Či rovnou v těžce zakonzervovaném stavu v hlídaných skladištích. Jejich majitelé je vnímají pouze jako investici, stejně jako umělecká díla, šperky či vína.
„Pro klientelu, která má k dispozici více než 1 milion Eur (cca 26 mil. Kč) v hotovosti, se klasické automobily mohou stát atraktivním rozšířením jejich investičního portfolia, co se týče výdělku a stability,“ potvrdil danou skutečnost Jens Berner, expert na autoveterány u německé banky Südwestbank AG. Ta kvůli stále větší oblibě klasických aut u investorů začala publikovat index, v němž se věnuje růstu cen.
„Po finanční krizi výrazně narostly požadavky týkající se alternativních investic do umění, vína či klasických vozů,“ dodává Berner. Jak je přitom patrné z onoho indexu, nezvýšil se jen zájem publika, spolu s ním šly logicky nahoru také ceny. V případě klasického Porsche 911 dokonce o neskutečných 682,93 procent, a to za pouhých třináct let. Tyto vozy dnes mají průměrnou hodnotu 129 739 Eur (3,36 milionu korun) a konkurovat jim z hlediska investice nemůže nic - umění, víno, akcie, všechno je vedle takového zhodnocení druhá liga.
Neznamená to ovšem, že byste jednoduše dnes koupili klasický vůz, strčili jej do garáže a následně jen sledovali, jak se stáváte korunovým či posléze dokonce dolarovým milionářem. „Veteránské vozy mohou být dobrou investicí, pokud koupíte správné auto v pravý čas a za pravou cenu,“ dodává Frank Wilke ze společnosti Classic-Analytics, jež situaci na trhu s klasickými automobily monitoruje.
Berner pak jeho slova upřesňuje a dodává, že pokud hodláte do takového vozu investovat opravdu podstatnou sumu, měli byste mít k ruce automobilového experta, který navíc dokáže identifikovat autenticitu. „Velkým problémem jsou padělky. Veterán může být kupříkladu rozmontován na jednotlivé komponenty. A poté jsou z něj za pomoci nových dílů smontovány dva vozy.“
Skutečná hodnota takových aut je pochopitelně podstatně nižší než cena, za jakou následně změní svého majitele. „Pokud je na trhu náhle 300 aut, přestože původní série čítala jen 200 kusů, něco je špatně,“ říká Berner. A zmiňuje ještě jeden problém, a tím je likvidita. Tedy rychlost opětovného prodeje. „O některé vozy má zájem jenom pár kupujících na celém světě.“
I tyto automobily samozřejmě mohou nemalou měrou růst na hodnotě, ovšem zájem o ně je omezený. Zatímco tedy v případě zmiňovaného Porsche 911 je trh poměrně široký, Opel Kadett C hned tak někomu neudáte, přestože i tento model narostl od roku 2005 na ceně, a to o 134,87 procenta. K mání je navíc v průměru za nepříliš vysokých 11 450 Eur (296 700 Kč).
Cena je dle Bernera také kritériem, které definuje další osud automobilového klasika. Pod 100 tisíc Eur (2,6 mil. Kč) sice kupovat můžete, ovšem v té chvíli hlavně kvůli jízdním zážitkům. Pokud ale chcete jen investovat, musíte zamířit nad tuto hladinu, aby výtěžek pokryl veškeré náklady spojené s pořízením, renovací, údržbou i skladováním.
Jakým způsobem roste hodnota klasických aut? To je zřejmé z indexu německé Südwestbank
Rekordmanem mezi veterány je Porsche. Není proto vlastně překvapivé, že tento exemplář 911 2.7 RS měl ještě před renovací hodnotu 14,5 milionu korun, po opravách již půjde o dvojnásobek
Zdroj: Bloomberg
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- 50letý Čech musel Američanům ukázat, jak se bourá s Mustangem. Žasnou, auto nevinného řidiče trefil jako řízená střela
včera - Tesla Cybertruck mohutně skóruje při dopravních nehodách, ostatní auta se od ní odráží jako kuličky v pinballu
včera - Tento stroj vypadá jako přívěs za Cybertruck, je to ale spása pro Česko. Sám hledá a opravuje díry v silnicích
26.3.2024
Nové na MotoForum.cz
- Místo Balaton Ringu se pojede v Estorilu? včera 16:00
- Indian Riders Fest 2024: Back In Time včera 08:03
- Vostatkovo zklamání v Barceloně 26.3.2024
- Úspěšné operace předloktí pro Ayumu Sasakiho 26.3.2024
- Novotný a Clark získali důležité poznatky a zkušenosti 26.3.2024
Nejnovější články
- Volvo se rozhodlo odpravit polovinu svých českých prodejů. Skončilo s diesely, i když jde o jeho jasně nejžádanější motory
před 34 minutami - Ford si nechal patentovat chytré řešení převozu větších věcí, bude mu ho závidět i Škoda se svým Simply Clever
před 2 hodinami - Krachující Fisker se pokouší zachránit zoufalým výprodejem. Auta zlevnil skoro o polovinu, stojí míň než základní Octavie
před 3 hodinami - Firma, která předělává spalovací auta na elektrický pohon, je na hranici bankrotu, bez peněz zastavila činnost
včera - Němci vybrali pohodlné ojetiny, které vás nezruinují koupí ani provozem. Je mezi nimi i Škoda Octavia
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva