Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Že auta jen stojí peníze? Neuvěříte, kolik majitelům vydělávají stroje, jako tento
12.7.2018 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
Pokud máte nějaké peníze nazbyt, němečtí bankéři vám rádi poradí, kam je investovat. Víno? Umění? Akcie? Co vás nemá, nejlepší investicí jsou teď klasická Porsche, úskalí ale existují.
Klasická auta si již lidé nekupují hlavně kvůli radosti z jízdy, ačkoliv k tomu vozy bez posilovačů, přeplňování či automatů a elektronických berliček přímo vybízí. Nicméně místo toho, aby se proháněla po silnicích, spíše postávají v soukromých sbírkách. Či rovnou v těžce zakonzervovaném stavu v hlídaných skladištích. Jejich majitelé je vnímají pouze jako investici, stejně jako umělecká díla, šperky či vína.
„Pro klientelu, která má k dispozici více než 1 milion Eur (cca 26 mil. Kč) v hotovosti, se klasické automobily mohou stát atraktivním rozšířením jejich investičního portfolia, co se týče výdělku a stability,“ potvrdil danou skutečnost Jens Berner, expert na autoveterány u německé banky Südwestbank AG. Ta kvůli stále větší oblibě klasických aut u investorů začala publikovat index, v němž se věnuje růstu cen.
„Po finanční krizi výrazně narostly požadavky týkající se alternativních investic do umění, vína či klasických vozů,“ dodává Berner. Jak je přitom patrné z onoho indexu, nezvýšil se jen zájem publika, spolu s ním šly logicky nahoru také ceny. V případě klasického Porsche 911 dokonce o neskutečných 682,93 procent, a to za pouhých třináct let. Tyto vozy dnes mají průměrnou hodnotu 129 739 Eur (3,36 milionu korun) a konkurovat jim z hlediska investice nemůže nic - umění, víno, akcie, všechno je vedle takového zhodnocení druhá liga.
Neznamená to ovšem, že byste jednoduše dnes koupili klasický vůz, strčili jej do garáže a následně jen sledovali, jak se stáváte korunovým či posléze dokonce dolarovým milionářem. „Veteránské vozy mohou být dobrou investicí, pokud koupíte správné auto v pravý čas a za pravou cenu,“ dodává Frank Wilke ze společnosti Classic-Analytics, jež situaci na trhu s klasickými automobily monitoruje.
Berner pak jeho slova upřesňuje a dodává, že pokud hodláte do takového vozu investovat opravdu podstatnou sumu, měli byste mít k ruce automobilového experta, který navíc dokáže identifikovat autenticitu. „Velkým problémem jsou padělky. Veterán může být kupříkladu rozmontován na jednotlivé komponenty. A poté jsou z něj za pomoci nových dílů smontovány dva vozy.“
Skutečná hodnota takových aut je pochopitelně podstatně nižší než cena, za jakou následně změní svého majitele. „Pokud je na trhu náhle 300 aut, přestože původní série čítala jen 200 kusů, něco je špatně,“ říká Berner. A zmiňuje ještě jeden problém, a tím je likvidita. Tedy rychlost opětovného prodeje. „O některé vozy má zájem jenom pár kupujících na celém světě.“
I tyto automobily samozřejmě mohou nemalou měrou růst na hodnotě, ovšem zájem o ně je omezený. Zatímco tedy v případě zmiňovaného Porsche 911 je trh poměrně široký, Opel Kadett C hned tak někomu neudáte, přestože i tento model narostl od roku 2005 na ceně, a to o 134,87 procenta. K mání je navíc v průměru za nepříliš vysokých 11 450 Eur (296 700 Kč).
Cena je dle Bernera také kritériem, které definuje další osud automobilového klasika. Pod 100 tisíc Eur (2,6 mil. Kč) sice kupovat můžete, ovšem v té chvíli hlavně kvůli jízdním zážitkům. Pokud ale chcete jen investovat, musíte zamířit nad tuto hladinu, aby výtěžek pokryl veškeré náklady spojené s pořízením, renovací, údržbou i skladováním.
Jakým způsobem roste hodnota klasických aut? To je zřejmé z indexu německé Südwestbank
Rekordmanem mezi veterány je Porsche. Není proto vlastně překvapivé, že tento exemplář 911 2.7 RS měl ještě před renovací hodnotu 14,5 milionu korun, po opravách již půjde o dvojnásobek
Zdroj: Bloomberg
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- 11 let staré Porsche málem vytřelo s nejnovějšími hybridními sporťáky Ferrari a Lamborghini. Není to ostuda?
před 3 hodinami - Špatný den v práci? 24letý zaměstnanec roztřískal při projížďce Ferrari za 76 milionů Kč, splácet ho může po zbytek života
23.4.2024 - V Polsku po nehodě vzplanul luxusní elektromobil tak, že ho po chvíli nepoznal ani majitel, po uhašení se vzňal znovu
21.4.2024
Nové na MotoForum.cz
Nejnovější články
- Šéf Bosche si najednou myslí, že za pár let budou elektromobily kupovat skoro všichni, ještě před měsícem o tom pochyboval
před 30 minutami - Se sportovními Peugeoty je amen, říká šéfka značky, po současné 508 PSE už přijde jen prázdnota
před 2 hodinami - 11 let staré Porsche málem vytřelo s nejnovějšími hybridními sporťáky Ferrari a Lamborghini. Není to ostuda?
před 3 hodinami - VW zcela mění designový styl. Místo nudy sází na odvahu, vyjít vstříc chce největšímu trhu světa
před 4 hodinami - Frustrace majitelů Tesel roste, jejich auta dál ztrácí na ceně mnohonásobně víc než ostatní vozy
před 5 hodinami
Živá témata na fóru
- Onboard videa 04.25. 15:42 - HondaMan
- Audi A6 C7 převodovky 04.25. 14:29 - mattonecz
- Fiat a vše kolem nich 04.25. 11:02 - HondaMan
- IT poradna 04.25. 10:15 - pavproch
- Lampárna (stěžovatelna) 04.24. 15:55 - řidičBOB
- Elektromobily a vse kolem nich 04.24. 12:23 - Zajda
- Výběrové RZ - kdo má lepší úlovek? 04.23. 21:30 - řidičBOB
- Audi multitronic - cvrlikání 04.23. 16:56 - Pedro22