Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Že auta jen stojí peníze? Neuvěříte, kolik majitelům vydělávají stroje, jako tento
12.7.2018 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
Pokud máte nějaké peníze nazbyt, němečtí bankéři vám rádi poradí, kam je investovat. Víno? Umění? Akcie? Co vás nemá, nejlepší investicí jsou teď klasická Porsche, úskalí ale existují.
Klasická auta si již lidé nekupují hlavně kvůli radosti z jízdy, ačkoliv k tomu vozy bez posilovačů, přeplňování či automatů a elektronických berliček přímo vybízí. Nicméně místo toho, aby se proháněla po silnicích, spíše postávají v soukromých sbírkách. Či rovnou v těžce zakonzervovaném stavu v hlídaných skladištích. Jejich majitelé je vnímají pouze jako investici, stejně jako umělecká díla, šperky či vína.
„Pro klientelu, která má k dispozici více než 1 milion Eur (cca 26 mil. Kč) v hotovosti, se klasické automobily mohou stát atraktivním rozšířením jejich investičního portfolia, co se týče výdělku a stability,“ potvrdil danou skutečnost Jens Berner, expert na autoveterány u německé banky Südwestbank AG. Ta kvůli stále větší oblibě klasických aut u investorů začala publikovat index, v němž se věnuje růstu cen.
„Po finanční krizi výrazně narostly požadavky týkající se alternativních investic do umění, vína či klasických vozů,“ dodává Berner. Jak je přitom patrné z onoho indexu, nezvýšil se jen zájem publika, spolu s ním šly logicky nahoru také ceny. V případě klasického Porsche 911 dokonce o neskutečných 682,93 procent, a to za pouhých třináct let. Tyto vozy dnes mají průměrnou hodnotu 129 739 Eur (3,36 milionu korun) a konkurovat jim z hlediska investice nemůže nic - umění, víno, akcie, všechno je vedle takového zhodnocení druhá liga.
Neznamená to ovšem, že byste jednoduše dnes koupili klasický vůz, strčili jej do garáže a následně jen sledovali, jak se stáváte korunovým či posléze dokonce dolarovým milionářem. „Veteránské vozy mohou být dobrou investicí, pokud koupíte správné auto v pravý čas a za pravou cenu,“ dodává Frank Wilke ze společnosti Classic-Analytics, jež situaci na trhu s klasickými automobily monitoruje.
Berner pak jeho slova upřesňuje a dodává, že pokud hodláte do takového vozu investovat opravdu podstatnou sumu, měli byste mít k ruce automobilového experta, který navíc dokáže identifikovat autenticitu. „Velkým problémem jsou padělky. Veterán může být kupříkladu rozmontován na jednotlivé komponenty. A poté jsou z něj za pomoci nových dílů smontovány dva vozy.“
Skutečná hodnota takových aut je pochopitelně podstatně nižší než cena, za jakou následně změní svého majitele. „Pokud je na trhu náhle 300 aut, přestože původní série čítala jen 200 kusů, něco je špatně,“ říká Berner. A zmiňuje ještě jeden problém, a tím je likvidita. Tedy rychlost opětovného prodeje. „O některé vozy má zájem jenom pár kupujících na celém světě.“
I tyto automobily samozřejmě mohou nemalou měrou růst na hodnotě, ovšem zájem o ně je omezený. Zatímco tedy v případě zmiňovaného Porsche 911 je trh poměrně široký, Opel Kadett C hned tak někomu neudáte, přestože i tento model narostl od roku 2005 na ceně, a to o 134,87 procenta. K mání je navíc v průměru za nepříliš vysokých 11 450 Eur (296 700 Kč).
Cena je dle Bernera také kritériem, které definuje další osud automobilového klasika. Pod 100 tisíc Eur (2,6 mil. Kč) sice kupovat můžete, ovšem v té chvíli hlavně kvůli jízdním zážitkům. Pokud ale chcete jen investovat, musíte zamířit nad tuto hladinu, aby výtěžek pokryl veškeré náklady spojené s pořízením, renovací, údržbou i skladováním.
Jakým způsobem roste hodnota klasických aut? To je zřejmé z indexu německé Südwestbank
Rekordmanem mezi veterány je Porsche. Není proto vlastně překvapivé, že tento exemplář 911 2.7 RS měl ještě před renovací hodnotu 14,5 milionu korun, po opravách již půjde o dvojnásobek
Zdroj: Bloomberg
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Cristiano Ronaldo protáhl své nové Ferrari za 47 milionů. Už ani neví, kolik jich má, i na takové si vydělá za pár dnů
před 3 hodinami - V Moskvě nafotili nové obrněné auto ruské policie. Ze zbraně proti „zlobivým” jde strach, i když stojí
před 5 hodinami - 50letý Čech musel Američanům ukázat, jak se bourá s Mustangem. Žasnou, auto nevinného řidiče trefil jako řízená střela
včera
Nejčtenější články
- Nový elektrický Renault 5 vypadá sexy a dával by i smysl, ale ne za avizovanou cenu
26.2.2024 - Rusové znovu mohou nakupovat svá oblíbená auta od Hyundai a Kie, akorát bez jejich log
26.2.2024 - My jsme vám to říkali: Japonci se mohou jen smát evropským a americkým automobilkám, jak si vylamují zuby na elektromobilech
26.2.2024 - 50 let starý, i u nás dobře známý sovětský offroad zesměšnil v přímém srovnání moderního amerického soupeře
26.2.2024 (398) - Hyundai po „násilném” zaříznutí ostrých spalovacích modelů pro EU zkouší Evropany uspokojit lacinou náhražkou
26.2.2024
Živá témata na fóru
- Lampárna (stěžovatelna) 03.28. 17:16 - HondaMan
- Zapojení rádia s reversing kabelem. 03.28. 16:42 - Honza z Krumlova
- Řidiči, co to mají v ruce... 03.28. 16:36 - abgx1
- BMW Divize 03.28. 16:16 - pavproch
- Dříve M135i, nyní ///M2 03.28. 13:54 - Předseda
- Onboard videa 03.28. 13:17 - GeneHawkins
- Elektromobily a vse kolem nich 03.28. 10:11 - jerry
- Sleva na ověření historie přes Cebia.cz 03.28. 03:30 - brnenska.odchytova