Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Zemřel nejosobitější automobilový designér posledních dekád, svět už nezmění
17.9.2019 | Petr Prokopec
Pod co se podepsal, to vybočovalo z davu a nemusela to být jen auta. Krom jednoho z nejrychlejších Ferrari a nejdražšího obytného domu dal tvář i letadlům či nábytku. Svět opustil Luigi Colani.
V uplynulých desetiletích byste nejspíše jen stěží narazili na osobitějšího designéra, než jakým byl Luigi Colani. I přes jeho italský znějící jméno šlo o Němce, který se narodil 2. srpna 1928 v Berlíně jako Lutz Colani. Jeho otec byl filmový architekt kurdského původu, zatímco matka pocházela z Polska. Svou kariéru odstartoval v roce 1953 u americké letecké společnosti McDonnell Douglas, nicméně již o rok později zcela změnil obor a zamířil k Fiatu, kde začal navrhovat neobvyklé kreace. V roce 1958 pak silnice vyměnil za vodu a stvořil třeba katamarány, jež sbíraly závodní úspěchy hlavně na Havaji.
Do světa aut se Colani vrátil v roce 1959 s vůbec prvním sportovním vozem na světě postaveném na základě plastového monokoku. Colani GT používalo techniku BMW 700 a prodalo se jej 1 700 exemplářů. Mnohem podstatnější však bylo, že neortodoxní návrhář v případě tohoto vozu dopiloval svůj „biodesign“, který jej následně provázel již celý život. A nikoliv jen v automobilovém segmentu, Colani se vrhnul na navrhování fotoaparátů a kamer, nábytku či dokonce značkových per. Kromě toho si občas ze zámku v Sassenburgu, který přetvořil na vlastní designové studio, opětovně odskakoval k letadlům.
Velkého úspěchu dosáhl Colani v 70. letech, kdy vyrukoval se sérií tahačů, jejichž kabina připomínala kapku vody a které osadil natolik agresivními a organickými příděmi, že závistí by zezelenala i kdejaká soudobá tuningová firma. Kromě toho se rozhodl usadit Wankelův rotační motor do lehkých plastových letadel a přepracovat legendární francouzskou „Kachnu“, tedy Citroën 2CV, na ekonomický speciál, který stanovil světový rekord ve spotřebě s hodnotou 1,7 litru na sto kilometrů.
O dekádu později Colani zamířil zcela opačným směrem a přepracoval Ferrari Testarossa. Motor jím navrženého speciálu navíc dostal dvojici turbodmychadel, což zvedlo výkon i na dnes oslňujících 750 koní. Rázem z toho byl rychlostní rekord na solných pláních v Bonneville, Colani však nelenil a opětovně měnil obor. V 90. letech mimo jiné navrhl palubní uniformy pro aerolinky Swissair, podepsán ale byl i pod šperky, klavíry či řadou domů.
Jak je tedy vidno, Colani se nezalekl ničeho, třebaže auta jej jako jediná provázela po celý život. Nicméně kvůli svému osobitému přístupu byl vyhledáván spíše individuálními zákazníky či tvůrci početně limitovaných produktů, nikoliv ve světě mainstreamu, který si tak přál změnit. Zda je to škoda či nikoliv, musíte posoudit sami. Ke změně ale naneštěstí již nedojde, neboť Colani včera v německém Karlsruhe zemřel ve věku úctyhodných 91 let. Jeho syn Solon Luigi v otcových šlépějích kráčí jen částečně, neboť spíše než designu se věnuje speciálním efektům ve filmové branži.
Luigi Colani včera ve věku 91 let bohužel zemřel
Během svého života ovlivnil jak letecký design...
Proslulým se stalo hlavně Colani Ferrari Lotec Testa d'Oro, jenž před třiceti lety zvládlo 351 km/h
Zdroje: DW, Archiv Autoforum
Bleskovky
- Špatný den v práci? 24letý zaměstnanec roztřískal při projížďce Ferrari za 76 milionů Kč, splácet ho může po zbytek života
před hodinou - V Polsku po nehodě vzplanul luxusní elektromobil tak, že ho po chvíli nepoznal ani majitel, po uhašení se vzňal znovu
21.4.2024 - Pagani Utopia málem dostálo svému jménu, zámožný majitel s ním během povodní vjel do vody
20.4.2024
Nejčtenější články
- Sbohem VW, sbohem Teslo. Žebříček nejprodávanějších aut v Evropě jasně ovládla nejlevnější Dacia, skóruje i Škoda
25.3.2024 - Novináři nás utěšují tím, že nový elektromobil má větší dojezd než vůz z roku 1968. I tak je hůř použitelný
25.3.2024 - Bugatti schopné zrychlit z 0 na 500 km/h za 20 s prochází finálními testy, ladí ho sám držitel vytrvalostní trojkoruny
25.3.2024 - Babičkou do garáže schovaný nový VW z roku 1996 nikdo nechce. Stroj času s pouhými 50 km stojí pořád víc
25.3.2024 - Stellantis našel uplatnění pro svou osiřelou továrnu v Polsku, bude tam montovat levná čínská auta
25.3.2024
Živá témata na fóru
- Peugeot 207-problém po nastartování 04.23. 08:42 - Arkis
- Audi klub - pro ty, co chteji Auto 04.23. 05:20 - janom
- Tiguan 2.0TSI 6MT 4x4 Sport&Style 04.22. 16:20 - pavproch
- Fiat a vše kolem nich 04.22. 12:29 - pavproch
- Elektromobily a vse kolem nich 04.22. 10:30 - honziss
- Audi TT 1999 - koupit, nebo ne? 04.21. 20:09 - tecos999
- Onboard videa 04.21. 20:06 - brnenska.odchytova
- BMW omezuje pro ČR asistenční systém X5 04.21. 16:41 - Ivan