Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Zkáza aut z ruského carsharingu ukazuje, jak jeho rozmach může dopadnout u nás
12.9.2018 | Mirek Mazal
Je to na první pohled dobrá myšlenka, nekorektně se chovající uživatelé a další vykukové ale rozmach sdílení aut efektivně znemožňují. V Rusku zjevně ještě více než kde jinde.
Sdílení aut známé spíše jako carsharing má být způsob, jak ulevit přeplněným silnicím. Tak si to alespoň maluje EU, i když data z praxe podobným očekáváním dvakrát nenahrávají. Tak či onak představuje carsharing pro řadu lidí jedinou možnost, jak alespoň příležitostně používat moderní osobní vůz, který by si jinak nemohli dovolit. Zní to zajímavě, jenže má to svá velká úskalí.
Lidská nátura je zvláštní a spousta lidí má tendenci nevážit si věcí, které jim neříkají pane. Už několikrát jsme tak psali o tom, jak sdílená auta skončila, to se ale vždy jednalo o zkušenosti ze západu. U nás či v jakékoli jiné zemi bývalého socialistického bloku spousta lidí vyrostla v prostředí, kdy „erární” bylo v podstatě všechno a zacházelo se s tím podle toho. Neúcta ke sdíleným věcem a jejich rozkrádání bylo normou, nikoli společensky nepřijatelným jevem. Je tak zajímavé vidět, jak velké služby na sdílení aut fungují „na východě”, neboť nelze očekávat, že je u nás stihne jiný osud.
Také v České republice tedy carsharing funguje, jde ale zatím o drobné a okrajové služby. V Moskvě jsou dál, funguje tam služba jménem Delimobil. Firma vznikla v roce 2015 a zákazníci mají k dispozici přes 1 500 vozů, tedy pořádnou flotilu. Nápad se uchytil a počet sdílení se rychle navyšuje. Zatímco z počátku projekt nebudil důvěru, později se zářivě barevná auta začala hojně rozmnožovat. „Za 350 rublů (111 Kč) mohu odjet z práce domů,“ říká jeden z uživatelů.
Na rozdíl od většiny evropských zemí, zájemci v Rusku nemusí platit Delimobilu žádný členský příspěvek. Stačí doložit operátorovi kopii cestovního pasu, řidičského průkazu a číslo bankovního účtu. Zjednodušené podmínky si ale spolu s východní mentalitou vybírají svoji daň - auta jsou ničena a pro některé se stala i nehlídaným zdrojem náhradních autodílů.
Při procházce po ruské metropoli nelze přehlédnout torza rozmontovaných aut Delimobilu. Oranžovo-šedé vraky bez kol nejsou výjimkou, ale sebrat kapotu nebo dveře je už vysoká škola drzosti. Někteří Rusové postrádají vychování a s „nevlastními” auty zachází podle toho.
Kromě neúcty, vandalismu a rozkrádání se firma potýká s nedodržováním předpisů - pokuty za překročení rychlosti o více než 40 km/h ve městě nejsou výjimkou. Uživatelé také řídí pod vlivem alkoholu nebo s cigaretou v ruce. Není tedy divu, že kromě krádeží součástek a poničených aut se firma musí vypořádat s dopravními nehodami dvakrát častěji, než je běžné u soukromých aut. Carsharing je na papíře dobrou myšlenku, potřeba je ale korektní přístup ze strany občanů, kteří to v Rusku zatím moc nechápou. A nedělejme si iluze, že u nás to bude jiné.
Na rozdíl od některých západních služeb, Delimobil zatím žije dál, rychlý úbytek a nadměrné opotřebení aut sdílených za relativně malé peníze ale ani jemu nevěstí nic dobrého. Nakonec, níže přiložené fotografie z Moskvy v mnohém připomínají ty, které dorazily z Francie nebo USA. A tam už několik podobných služeb skončilo v likvidaci...
Sdílené automobily jsou v Rusku terčem zlodějů a bezohledných uživatelů. Delimobil se zatím drží, růžovou budoucnost ale ani jemu nevěstíme
Zdroj: Russia Beyond
Bleskovky
- Tesla nakonec propouští i v Evropě, 300 lidí může čekat, že je v pondělí už nepustí do práce
včera - Vrcholný Lucid zvládá i v reálu stovku pod 2 s. Je rychlejší než Bugatti, přitom je to pořád rodinné auto za zlomek ceny
18.4.2024 - Zákazníci masivně ruší objednávky na auto od Xiaomi, které za cenu Škody nabízí vzhled i dynamiku Porsche
17.4.2024
Nejčtenější články
- Sbohem, elektřino. Nový Fiat 500 po 4 letech v prodeji dostane spalovací motor, elektrická verze propadla
21.3.2024 - Trojice zlodějů se pokusila vzít majiteli luxusní Bentley přímo na parkovišti. Ten se nedal, bojoval a zvítězil
21.3.2024 - VW už teď kapituloval. Ví, že neprodá dost elektromobilů, aby splnil limity CO2 v EU v roce 2025, chce úlevy
21.3.2024 - Bizarní, nepřitažlivé a nedodělané. Zdrcující recenze CR je pro kolabující Fisker asi poslední ránou, bankrot bude vysvobození
21.3.2024 - Šéf Renaultu svou kritikou EU jen zesměšňuje sám sebe. Chce regulovat regulace, na to už je pozdě
21.3.2024
Živá témata na fóru
- Elektromobily a vse kolem nich 04.19. 23:35 - Lachende Bestien
- Prodávám Tiguana, 2019, 176kW perfektní stav 04.19. 22:53 - abgx1
- BMW Divize 04.19. 22:48 - Lachende Bestien
- Řidiči, co to mají v ruce... 04.19. 22:20 - Truck Daškam
- Policejní kontroly a měření 04.19. 18:38 - rutak11
- Peugeot 207-problém po nastartování 04.19. 15:42 - grizly
- Chip modul PCM zvýšení výkonu 2.0TSI GEN4 300+PS 04.19. 14:11 - venomage
- Dříve M135i, nyní ///M2 04.19. 09:13 - Eda