Zkáza služby BMW na sdílení aut ukazuje, jak hloupě si EU maluje budoucnost Evropy

Evropská unie čerstvě předestřela své plány týkající se automobilismu v Evropě. Opírají se mimo jiné o sdílení aut, které má ale více úskalí, než si jeho příznivci jsou ochotni připustit.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Zajímavosti

Zkáza služby BMW na sdílení aut ukazuje, jak hloupě si EU maluje budoucnost Evropy

16.5.2018 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek

Zkáza služby BMW na sdílení aut ukazuje, jak hloupě si EU maluje budoucnost Evropy

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Evropská unie čerstvě předestřela své plány týkající se automobilismu v Evropě. Opírají se mimo jiné o sdílení aut, které má ale více úskalí, než si jeho příznivci jsou ochotni připustit.

Tento týden jsme se konečně dozvěděli, co chce EU v Evropě skutečně provést s auty. Neposlouchalo se to snadno, cestou vedoucí k nulovému počtu mrtvých a nulovým emisím je mimo jiné eliminace poloviny řidičů a poloviny aut. Řidičů má ubýt díky autopilotům a aut díky tzv. carsharingu, tedy sdílení vozů mezi více uživateli.

To není nová myšlenka, takové služby už dnes existují i u nás. Velkého rozmachu se zatím nedočkaly nikde ve světě, v jejich budoucnost se ale věří a mocně do nich investují i některé automobilky. Jednou z nich je BMW, která provozuje službu nazvanou ReachNow. Ta mimo jiné nabízela sdílení aut v newyorském Brooklynu a ten minulý čas není nemístný - právě tam služba k 5. červnu letošního roku končí. Sdílení bude nabízeno pouze v rámci rezidenčního komplexu Solaire, což znamená, že z 250 vozů zůstane v provozu pouze šest aut. BMW tak s ReachNow prakticky opustí jedno z největších měst Spojených států, což nezní zrovna jako úspěch.

Proč se tak rozhodlo? Firma se pravé důvody ani nepokouší zastřít a uvádí je přímo v oficiálním prohlášení na toto téma. Problémem je hlavně vysoká míra opotřebení a poškození sdílených aut a z toho vyplývající vysoké provozní náklady, které poplatky uživatelů jednoduše nepokryjí.

Poukazuje to na zásadní potíž carsharingu jako takového - používaná auta nikomu z jejich uživatelů nepatří. Nechceme házet všechny do jednoho pytle, faktem ale je, že většina lidí má zkrátka k zapůjčeným či ke sdíleným věcem daleko horší přístup než k těm vlastním. Ostatně sami jsme často v rámci testovacích jízd dostali k dispozici vozy, jejichž karoserie byla poškrábaná, brzdy zničené a z pneumatik už nezbylo o mnoho více než kord. A přitom mohlo jít o vůz s pár tisíci najetých kilometrů.

Samozřejmě se dá předpokládat, že pokud si vůz pořídíte s několika kamarády, budete se o něj starat lépe. Když se ale ke stovkám vozů vlastněných de facto obří automobilkou dostane anonymní masa lidí, která se pouze se potřebuje přepravit z bodu A do bodu B, těžko si k nim někdo z nich vytvoří nějaký vztah. Zvláště když bude ze stavu vozu patrné, že ostatní s ním nezacházejí v rukavičkách. Není pak divu, že používané auto už po pár měsících vypadá, jako kdyby prošlo několikaletou náročnou službou.

Varování přišlo už dříve, když Francouzi u služby na sdílení kol rozkradli 90 procent bicyklů. O problémech slýcháme také z Vídně, která již musela zpřísnit pravidla, neboť v různých částech metropole docházelo k hromadění poškozených bicyklů. A potíže ReachNow v New Yorku potvrzují, že „nevlastnictví” způsobuje podobné problémy i u aut.

Je to tak další připomenutí toho, jak nereálné cíle EU jsou, pokud stojí na elektromobilech, autopilotech a carsharingu. Jistě existuje řada lidí, kterým bude ukradené, že nastoupí do pojízdného vepřína bez jednoho z nárazníků a s dírou v sedadle. A vrátí ho bez obou nárazníků a s odřeným volantem. Patrně ale bude více takových, kterým to ukradené nebude a kteří se zkrátka budou držet v současnosti obvyklého vlastnictví či používání jednoho auta jedinou osobou či nanejvýš rodinou.

Zrovna v případě Čechů máme se zkušenostmi z dob komunismu velké pochybnosti o tom, že jsou schopni uctivě zacházet s něčím, co jim neříká pane. Však z cizího přece krev neteče...


Zkáza služby BMW na sdílení aut ukazuje, jak hloupě si EU maluje budoucnost Evropy - 1 - Carsharing 2018 nove ilustracni foto 01
BMW aktuálně omezilo službu sdílení automobilů v Brooklynu...

Zkáza služby BMW na sdílení aut ukazuje, jak hloupě si EU maluje budoucnost Evropy - 2 - Carsharing 2018 nove ilustracni foto 02Zkáza služby BMW na sdílení aut ukazuje, jak hloupě si EU maluje budoucnost Evropy - 3 - Carsharing 2018 nove ilustracni foto 03Zkáza služby BMW na sdílení aut ukazuje, jak hloupě si EU maluje budoucnost Evropy - 4 - Carsharing 2018 nove ilustracni foto 04Zkáza služby BMW na sdílení aut ukazuje, jak hloupě si EU maluje budoucnost Evropy - 5 - Carsharing 2018 nove ilustracni foto 05Zkáza služby BMW na sdílení aut ukazuje, jak hloupě si EU maluje budoucnost Evropy - 6 - Carsharing 2018 nove ilustracni foto 06Zkáza služby BMW na sdílení aut ukazuje, jak hloupě si EU maluje budoucnost Evropy - 7 - Carsharing 2018 nove ilustracni foto 07
...nicméně i přesto automobilky vidí v carsharingu slibnou budoucnost. Je ale vůbec možné změnit povahu lidstva, které se odjakživa k půjčenému chová hůře než k vlastnímu?

Petr Prokopec

Diskuze Přidat příspěvek

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.

Živá témata na fóru

zobrazit vše