Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Zostuzená čínská značka, která to zkoušela na Slovensku, je pryč. A už se nevrátí
22.4.2017 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
První modely čínské automobilky měly evropský design, ne však kvalitu. Po ostudě hned zkraje vstupu do Evropy místní trhy nedobyly. A už to nezkusí.
Čínská automobilka Qoros měla před pár lety ambiciozní plány, které se týkaly i Evropy. Do té s velkým sebevědomím nakráčela v roce 2013 s ústy plnými slov o tom, jak je oproti svým čínským konkurentům jiná, jak její auta mají evropský design, kvalitu i bezpečnost. Jenže hned zkraje roku 2013 v Ženevě si utrhla sotva pochopitelnou ostudu, když její první model s názvem 3 trpěl bizarními nedostatky. A i když později skutečně dokázala bodovat na poli bezpečnosti, víte jak je to s prvním dojmem - dvakrát ho neuděláte.
Qoros se přesto vydal do Evropy skrze slovenské zastoupení, které záhy měly následovat další showroomy v dalších zemích. Nicméně nabízené vozy byly docela docela drahé a třebaže v základu počítaly s ohromnou porcí výbavy, s puncem „Made in China“ a pochybnostmi o kvalitě zákazníky neoslovily. První rok působení v Evropě byl až neuvěřitelné fiasko.
Qoros tedy přistoupil k logickému kroku, a z Evropy se stáhl. Přitom však naznačil, že se hodlá vrátit. Už proto, že jeho vozy dostaly „evropský“ design, takže by na místní klientelu měly fungovat. Nyní je ale už jasné, že se nestane ani to - šéf designového oddělení Gert Hildebrand řekl, že žádný plán na návrat Qorosu do Evropy už neexistuje.
Pochopitelně, Qoros nepřizná, že prostě není konkurenceschopný, šéfdesignér, mezi jehož předchozí počiny patřilo třeba novodobé Mini, zmiňuje jiné důvody: „Směnný kurz tuto myšlenku zabil,“ říká. „Chceme být tam, kde jsou kšefty a ne tam, kde je třeba přesvědčovat lidi. A kšefty jsou v současnosti v Číně,“ dodává k působení značky Hildebrand. Ačkoliv tedy situace v Evropě prý bude monitorována, v nejbližších letech tu značku Qoros nečekejme.
A je otázka, jestli ji vůbec ještě někdy očekávat. Jste-li neznámí, je těžké prorazit v každém případě, pokud ale své entré takto zpackáte, šanci na reparát už nemusíte nikdy dostat. Nakonec, proč věřit firmě, která s takovým šlendriánem přistoupí ke své prezentaci na nejdůležitějším autosalonu Evropy, ne-li světa?
Expanze Qorosu se nicméně i tak chystá, a to zřejmě do Jižní Ameriky, kde již působí mateřská společnost Chery. Kromě objevování nových trhů zároveň Qoros chystá i rozšíření svého portfolia, přičemž jistým ukazatelem věcí budoucích byl koncepční Model K EV, který se ukázal na autosalonu v Šanghaji. Jak přitom napovídá již samotný název vozu, jde o elektrickou sportovní novinku, jejíž pohonné jednotky roztáčí všechna čtyři kola za pomoci 1 306 koní.
S tímto výkonem vůz zvládá zrychlení z klidu na stovku za 2,6 sekundy a maximálku 264 km/h, dojezd pak činí 500 km. Kromě toho chce novinka zaujmout i vzhledem, k čemuž jí napomáhá agresivní stylizace či asymetrické dveře. Ty u řidiče se totiž vyklápí směrem vzhůru, zatímco u spolujezdce je lze otevřít normálně do strany či posunout směrem dozadu.
S dalším konceptem hodlá Qoros vyrukovat na podzim na autosalonu v Guangzhou. Oč přesně jde, to zatím není jisté - nicméně výrobce již nyní dodává, že produkční varianta tohoto modelu dorazí už v roce 2019. Navýšit by přitom měla registrace, které navzdory Hildebrandovým slovům nejsou ani v Číně až tak enormní - loni činily pouze 24 tisíc aut.
Takto si Qoros utrhl ostudu v roce 2013 v Ženevě a už se z toho nikdy nedostal. Otevírání kufru napodruhé implantované do podběhů bylo bizarní, až z toho šla hlava kolem. Dobové video níže vám tento... čínský mechanismus případně přiblíží i v akci
Qoros se v Šanghaji pochlubil konceptem Model K EV. Jeho autor Gert Hildebrand přitom zmínil, že s návratem značky do Evropy nemáme počítat
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Vrcholný Lucid zvládá i v reálu stovku pod 2 s. Je rychlejší než Bugatti, přitom je to pořád rodinné auto za zlomek ceny
před 7 hodinami - Zákazníci masivně ruší objednávky na auto od Xiaomi, které za cenu Škody nabízí vzhled i dynamiku Porsche
včera - Vojáci předvedli, jak rozeberou a znovu složí celé auto jen za dvě minuty, výměna kol v F1 je rázem nuda
16.4.2024
Nové na MotoForum.cz
- Změna jezdce: Acosta místo Millera zatím dle KTM nepřipadá v úvahu 14:27
- Jarní cena Brna otevře tuzemskou motocyklovou sezónu. 10:00
- MČR Flat Track: 20. dubna 2024 plochodrážní stadion ve Slaném včera 11:57
- Harley on Tour 2024: vyzkoušejte nové modely včera 10:45
- Pre Assen - na čele jsou Bulega, Montella a Mahendra včera 10:00
Nejnovější články
- Maserati se s novým Quattroporte vrací skoro až k rýsovacímu prknu, plán nabídnout rychle jen elektromobil vyletěl komínem
před 2 hodinami - První majitel najel 556 tisíc km s malým 45koňovým autem, jen tachometry na něm utavil tři. Tomu se říká oddanost
před 3 hodinami - V Německu začali nabízet elektromobily v Media Marktu jako ledničky, od 8 tisíc za měsíc budou vaše
před 5 hodinami - Čínský stylový kombík konkurující Porsche a Ferrari předčasně odhalil únik, na Evropany si vyšlápne s 965 koňmi
před 6 hodinami - Vrcholný Lucid zvládá i v reálu stovku pod 2 s. Je rychlejší než Bugatti, přitom je to pořád rodinné auto za zlomek ceny
před 7 hodinami
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva