Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Zprávy o brzké smrti spalovacích motorů jsou značně přehnané. Nestane se to
16.3.2018 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
Ze zpráv posledních týdnů a měsíců se může zdát, že spalovací motory jsou už jen na cestě do věčných lovišť. Nic takového se ale nestane, nemůže se to stát.
Pokud se aktuálně rozhlédnete po Praze, zjistíte, že na mnoha místech je doprava blízko kolapsu. Stojí za tím nekoncepční plánování, kdy přednost v mnoha případech dostávají zcela okrajové projekty na úkor těch, jež by něco opravdu zlepšily. Proč ale mluvíme o záležitosti, která mimopražské nemusí až tak moc zajímat a někteří takové problémy hlavnímu městu i přejí? V podstatě proto, že za problémy často stojí v podstatě jen banální opravy. Ani ty ovšem není schopen magistrát vyřešit bez toho, aniž by tisíce řidičů trávily denně hodiny v kolonách.
Rychlým střihem se přesuneme k elektromobilitě, k jednomu z nejčastěji omílaných témat současného automobilového světa. Již nějakou dobu totiž poukazujeme na skutečnost, že jedním z problémů bránících většímu rozvoji a prodeji elektrických aut je nedostačující infrastruktura. Většina fanoušků alternativního pohonu má přitom pocit, že nahrazení benzinových pump dobíjecími stanicemi se odehraje přes noc. To je ovšem mýlka, a onen pohled na Prahu nám to jen dokazuje. Pokud totiž nepromyšlená oprava jedné ulice vede ke kolapsu, můžeme se začít bát toho, co přijde v rámci snah o navýšení počtu dobíjecích stanic.
Lze samozřejmě podotknout, že český trh je malý a v globálním měřítku nepodstatný. Nicméně politici jsou víceméně všude stejní - od reality stejně odtržení. Můžeme si myslet, že jinde plánování i následná realizace té či oné stavby probíhá daleko lépe, skutečnost je ale taková, že je to lepší nanejvýš o chlup. Ve výsledku tedy vskutku nelze počítat s brzkým koncem spalovacích motorů, jak zákonodárci naznačují. A v podstatě se tak nestane ani za předpokladu, že by benzinovým a dieselovým autům byl zcela zakázán vjezd do měst. Nakonec, norský příklad ukazuje, jak obrovské problémy dělá už jen drobné rozšíření elektrických aut v zemi, která se na to velmi intenzivně připravuje. Jiné zdaleka nečiní ani to.
Více než představám politiků tak lze věřit studii michiganského Centra pro automobilový výzkum, které v nové zprávě tvrdí, že i na počátku třetí dekády tohoto tisíciletí budou „spalovací motory pokračovat v dominanci, neboť jim bude patřit zhruba 80procentní podíl na trhu“. Ani zbytek pak nemají tvořit ryzí elektromobily, ale především hybridy, v jejichž případě nedostačující infrastruktura není až takový problém - elektrický pohon je u nich spíše možnost navíc, ne alfa a omega pohonu auta.
Také ve Velké Británii někteří politici vyhrožují zákazem prodeje aut se spalovacími motory kolem roku 2040, ani tam ale k takovému výsledku nikdo a nic nespěje. Dosavadní mizivé prodeje elektromobilů už teď klesají a studie společnosti Deloitte naznačuje, že se změnou jen tak počítat nelze. Podle ní benzinový či dieselový motor nadále preferuje 73 procent motoristů. Dalších 19 % by bylo ochotno sáhnout po benzinovém hybridu, na dieselové hybridy, elektromobily, vozy s vodíkovými články a další alternativní zdroje pohonu připadá pouhých 8 procent.
Argumentovat britským trhem, kde počet automobilových nadšenců je větší než kdekoliv jinde, může být zavádějící. Nicméně stačí zabrousit k severským zemím, které mají k elektromobilitě velmi blízko, a spatříme nemalé problémy. O Norsku už jsme se zmiňovali, v Dánsku pak skončily dotace a prodeje bateriových vozů se rázem propadly na úplné dno.
Je zjevné, že vysoká cena, omezený dojezd, dlouhá doba dobíjení, rychlá ztráta hodnoty a nedostačují infrastruktura jsou nadále zásadními brzdami, které žádné politické rozhodnutí nezmění. A protože jejich odstranění je v nedohlednu, není divu, že michiganské Centrum pro automobilový výzkum označuje současné zprávy o brzkém konci spalovacích motorů za „značně přehnané”. Má trvat nejméně řadu dekád, než se něco podstatného změní a v tuto chvíli nikdo odpovědný nemůže být ani schopen říci, kolik dekád to bude. Ostatně, lidé od Mercedesu kdysi říkali, že spalovací motory nás ještě přežijí...
Rozvoji elektromobilů brání jak nedostačující infrastruktura, tak limity samotných elektrických aut. Ani jedno z toho nemá tak rychlé řešení, jak by si politici přáli
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Vrcholný Lucid zvládá i v reálu stovku pod 2 s. Je rychlejší než Bugatti, přitom je to pořád rodinné auto za zlomek ceny
včera - Zákazníci masivně ruší objednávky na auto od Xiaomi, které za cenu Škody nabízí vzhled i dynamiku Porsche
17.4.2024 - Vojáci předvedli, jak rozeberou a znovu složí celé auto jen za dvě minuty, výměna kol v F1 je rázem nuda
16.4.2024
Nejnovější články
- V Německu se začal prodávat nový „čistý” diesel zatížený nulovou daní, má své výhody i nevýhody
včera - Maserati se s novým Quattroporte vrací téměř k rýsovacím prknům, plán přijít rychle jen s elektromobilem selhal
včera - První majitel najel 556 tisíc km s malým 45koňovým autem, jen tachometry na něm utavil tři. Tomu se říká oddanost
včera - V Německu začali prodávat elektromobily v Media Marktu jako ledničky, od 8 tisíc za měsíc budou vaše
včera - Čínský stylový kombík konkurující Porsche a Ferrari předčasně odhalil únik, na Evropany si vyšlápne s 965 koňmi
včera
Živá témata na fóru
- Řidiči, co to mají v ruce... 04.19. 05:12 - Truck Daškam
- Pneu koutek 04.19. 00:10 - abgx1
- Dříve M135i, nyní ///M2 04.18. 22:02 - Eda
- BMW Divize 04.18. 14:15 - pavproch
- Audi klub - pro ty, co chteji Auto 04.18. 14:05 - mattonecz
- Zimní/letní? Už máte přezuto? 04.17. 22:23 - Lachende Bestien
- Volkswagen obecne 04.17. 14:18 - HondaMan
- Fiat a vše kolem nich 04.17. 12:55 - pavproch